Ροή Ειδήσεων
Αρχική / ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ / Έρευνα: Μειώνεται το ποσοστό όσων χρησιμοποιούν το Facebook για τις ειδήσεις

Έρευνα: Μειώνεται το ποσοστό όσων χρησιμοποιούν το Facebook για τις ειδήσεις

Σύμφωνα με τη νέα «Έκθεση Ψηφιακών Ειδήσεων» (Digital News Report) του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ολοένα και λιγότεροι χρησιμοποιούν πλέον τον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης του Facebook για να διαβάσουν και να συζητήσουν ειδήσεις, καθώς άλλα διαδικτυακά μέσα και εφαρμογές (όπως η WhatsApp) κερδίζουν έδαφος ως την ενημέρωση των χρηστών του διαδικτύου ανά τον κόσμο. Συγκεκριμένα οι χρήστες φαίνεται να καταφεύγουν περισσότερο σε «ιδιωτικούς» κύκλους επικοινωνίας και ενημέρωσης, αποφεύγοντας τις «αντιπαραθέσεις» που προϋποθέτει η συμμετοχή στο δημόσιο διάλογο.

Η παραπληροφόρηση μέσω της διάδοσης ψευδών ειδήσεων και η δυσπιστία ως προς τον τρόπο που το κάθε μέσο κοινωνικής δικτύωσης (και ιδιαιτέρως το Facebook μετά από το σκάνδαλο με την Cambridge Analytica) χρησιμοποιεί τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών, έχει ως αποτέλεσμα τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης να χρησιμοποιούνται όλο και λιγότερο ως μέσα ειδησεογραφικής ενημέρωσης.

Μια ακόμα αιτία που το Facebook χρησιμοποιείται πλέον λιγότερο για την ανάγνωση και τον σχολιασμό ειδήσεων από τους χρήστες είναι και η απόφαση των υπεύθυνων του μέσου, να τροποποιήσουν τον αλγόριθμο για την προβολή των άρθρων και «συνδέσμων» ενημέρωσης, με συνέπεια να προβάλλονται και να διακινούνται περισσότερο οι αναρτήσεις με προσωπικό-ψυχαγωγικό περιεχόμενο μεταξύ των μελών της ψηφιακής κοινότητας, παρά οι αναρτήσεις με αμιγώς ειδησεογραφικό περιεχόμενο.

Τα στοιχεία της έκθεσης του Ινστιτούτου Reuters βασίζονται στα αποτελέσματα μιας διαδικτυακής έρευνας της εταιρείας YouGov στην οποία συμμετείχαν περίπου 74.000 άτομα από 37 χώρες (ανάμεσά τους και η Ελλάδα). Τα δεδομένα της εν λόγω μελέτης μαρτυρούν ότι, οι νέοι χρησιμοποιούν ολοένα και συχνότερα εναλλακτικές πηγές στο διαδίκτυο (αντί του Facebook) για να μάθουν τα νέα της ημέρας.

Όπως αναφέρει το BBC και το πρακτορείο Reuters, μέσα σε μια τετραετία έχει τριπλασιαστεί το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι ενημερώνονται μέσω του WhatsApp, που δημιουργήθηκε το 2009 και το 2014 εξαγοράσθηκε από το Facebook (όπως και το Instagram).

Το ποσοστό του WhatsApp είναι πολύ υψηλότερο σε χώρες όπως η Τουρκία, όπου είναι δύσκολο να διατυπώσει κανείς ελεύθερα τη γνώμη του για πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Σε αρκετές χώρες μάλιστα το WhatsApp είναι δημοφιλέστερο και από το Twitter ως μέσο επικοινωνίας, ενημέρωσης και διάδοσης ειδήσεων.

Το ποσοστό των χρηστών στις ΗΠΑ που ενημερώνεται για τις ειδήσεις μέσω του Facebook έχει μειωθεί κατά 9% σε σχέση με το 2017, ενώ η μείωση έχει φτάσει το 20% για τις νεότερες ηλικίες. Ανάλογη είναι η τάση που παρουσιάζεται και σε άλλες χώρες, ενώ το 54% διεθνώς δηλώνει ανήσυχο για τη διάδοση ψευδών ειδήσεων στο διαδίκτυο. Σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Βραζιλία και η Ισπανία, όπου η έντονη πολιτική πόλωση συνδυάζεται με τη μεγάλη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τα ποσοστά είναι μεγαλύτερα.

Το 44% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει εμπιστοσύνη στις ειδήσεις γενικότερα, αλλά λιγότερο από το 23% εμπιστεύεται την ειδησεογραφία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Εντούτοις λίγοι είναι –σύμφωνα με την έρευνα- οι χρήστες του διαδικτύου που δέχονται να πληρώσουν συνδρομές προκειμένου να λαμβάνουν ενημέρωση μέσω ίντερνετ.

Ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από τη σχετική έκθεση είναι ότι, φαίνεται να ατονεί τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ το ενδιαφέρον για την παρακολούθηση βίντεο με ειδησεογραφικό περιεχόμενο. Την ίδια στιγμή οι άνθρωποι συνηθίζουν να ακούν ειδήσεις από το διαδίκτυο με τη χρήση μέσων και εφαρμογών.

Πηγή
Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πήγη, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Loading...
loading...

Δείτε επίσης

Πώς οι «έξυπνοι μετρητές» εξουδετερώνουν τις ρευματοκλοπές

Σε μηδενισμό των ρευματοκλοπών οδήγησε η εγκατάσταση «έξυπνων» μετρητών κατανάλωσης ρεύματος, σε όσους καταναλωτές έχει …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *