Ροή Ειδήσεων
Αρχική / ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ / Διπλωματικά, πολιτικά και νομικά θέλουν να «θωρακίσουν» την κυπριακή ΑΟΖ… Τρίχες

Διπλωματικά, πολιτικά και νομικά θέλουν να «θωρακίσουν» την κυπριακή ΑΟΖ… Τρίχες

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ: ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΙ «ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ» ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΜΑΧΙΟ 6

Πολιτικά, διπλωματικά και νομικά μέτρα περιλαμβάνει η κυοφορούμενη αντίδραση της Λευκωσίας στην τουρκική επιθετικότητα στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας. Κτυπάει την πόρτα διεθνούς οίκου για γνωμάτευση το Προεδρικό

Αποκοπή προενταξιακών κονδυλίων της Τουρκίας σε επίπεδο ΕΕ περιλαμβάνει ο κατάλογος μέτρων αντίδρασης της Λευκωσίας

Σοβαρός προβληματισμός και μελέτες για ενδεχόμενη διαφοροποίηση ισορροπιών λόγω του αγωγού Ισραήλ-Τουρκίας

Όλα τα διαθέσιμα μέσα, τα οποία βεβαίως δεν διαφοροποιούνται δραματικά από αυτά που χρησιμοποιήθηκαν στην εισβολή του Μπαρμπαρός το 2014, θα χρησιμοποιήσει η Κυβέρνηση στο απευκταίο σενάριο της κλιμάκωσης της έντασης στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία. Τα μέτρα κινούνται σε τρεις άξονες και διαβαθμίζονται αναλόγως των εξελίξεων, αλλά και των συνεπειών που θα έχουν για την κατοχική δύναμη. Οι άξονες είναι οι γνωστοί τρεις:

• Διπλωματικά μέτρα
• Νομικά Μέτρα
• Πολιτικά Μέτρα

Στην εξίσωση πάντως του ευρύτερου προβληματισμού που αναπτύσσεται, το τεμάχιο 6 και οι ευθείες αμφισβητήσεις της Τουρκίας κατέχουν περίοπτη θέση. Ωστόσο, όπως αποκαλύπτει σήμερα η «Σημερινή», αν και οι εκεί έρευνες αργούν, εντούτοις, λόγω αυτής της αμφισβήτησης υπήρξε σχετικός σχεδιασμός που δεν θα τεντώσει το σχοινί των αντιδράσεων και της έντασης (αποκαλυπτικές πληροφορίες πιο κάτω).

Ιδού τα μέτρα

Οι εισηγήσεις που έχει ενώπιόν του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας – αντλούμενες από το Συμβούλιο Γεωστρατηγικών Μελετών και την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Εξωτερικών – συμπυκνώνονται στις ακόλουθες τρεις:

• Σε διπλωματικό επίπεδο, η έκδοση και δημοσίευση ως επισήμου εγγράφου των Ηνωμένων Εθνών ρηματικών διακοινώσεων για τις τουρκικές παραβιάσεις (για κάθε μία εξ αυτών), αφού αυτές έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα από τις απαντητικές επιστολές του πρέσβη Κορνήλιου Κορνηλίου στα απαράδεκτα τουρκικά έγγραφα και απειλές (πχ επιστολή Σινιρίογλου).

• Σε νομικό επίπεδο, η διερεύνηση των δυνατοτήτων λήψης νομικών μέτρων εναντίον εταιρειών από τις οποίες η Τουρκία αντλεί υπηρεσίες για τις παράνομες έρευνές της στην κυπριακή ΑΟΖ (επεξήγηση παρακάτω).

• Σε πολιτικό επίπεδο, άσκηση βέτο στα προενταξιακά κονδύλια που απολαύει η Τουρκία, τα οποία θα έχουν σοβαρό οικονομικό αντίκτυπο στην αιμάσσουσα οικονομία της Άγκυρας. Προς τούτο προσφέρεται μάλιστα το ευρωπαϊκό περιβάλλον και οι παρόμοιας φύσης δηλώσεις που έγιναν προσφάτως από σειρά αξοωματούχων των Βρυξελλών.

• Επίσης, σε πολιτικό επίπεδο θα γίνουν ενέργειες προς το μέρος των χωρών από τις οποίες προέρχονται οι εταιρείες που συνεργάζονται με την Τουρκία χωρίς να αποκλείονται, σε περίπτωση μη ανταπόκρισης, και περαιτέρω διακρατικά μέτρα.

Γνωματεύσεις διεθνών οίκων

Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Σημερινή» από έγκυρη πηγή, που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί, σε ό,τι αφορά στο νομικό πεδίο αντίδρασης, η Κυβέρνηση του Νίκου Αναστασιάδης προσανατολίζεται, σε πλήρη συνεργασία με τη Νομική Υπηρεσία, να ζητήσει τα φώτα και κυρίως επίσημες γνωματεύσεις, από διεθνή νομικό οίκο παγκοσμίου κύρους. Ώστε, όπως χαρακτηριστικά μας λέχθηκε, να διαφανεί:

• Πρώτον, η δυνατότητα λήψης νομικών μέτρων εναντίον εταιρειών που συνεργάζονται στις τουρκικές παρανομίες και

• Δεύτερον και ίσως κυριότερο, η αποτελεσματικότητα που μπορούν τέτοια μέτρα να έχουν, ώστε να δημιουργήσουν και τον αναγκαίο προβληματισμό στις επηρεαζόμενες εταιρείες.

Η επίκληση και κυρίως χρήση νομικών μέτρων εναντίον συνεργαζόμενων με την Τουρκία εταιρειών στον τομέα των θαλασσίων ερευνών που πραγματοποιούνται στην Κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη είναι κάτι που εξετάστηκε και το 2014, όταν το Μαρμπαρός εισέβαλε στις κυπριακές θάλασσες και επέφερε τη διακοπή των συνομιλιών. Τότε, το βάρος είχε αναλάβει η Νομική Υπηρεσία χωρίς να γίνεται γνωστό πού είχε καταλήξει η διερεύνηση του θέματος. Τώρα, το μπαλάκι φαίνεται να μεταφέρεται σε διεθνή οίκο νομικών υπηρεσιών, καθότι είναι ζήτημα πολύπλοκο και εξαιρετικά λεπτό, δεδομένου ότι η Τουρκία δεν έχει υπογράψει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και ως εκ τούτου ίσως αυτό να επηρεάζει και την εργαλειοθήκη νομικής αντίδρασης.

Πολιτική επιχειρηματολογία

Στο μεταξύ, η κυπριακή Κυβέρνηση έχει ήδη αναπτύξει στο διπλωματικό παρασκήνιο τη δική της πολιτική επιχειρηματολογία γιατί η τουρκική αξίωση, αν και εφόσον γίνει αποδεκτή από τον οποιονδήποτε, θα βλάψει όχι μόνο την Κυπριακή Δημοκρατία αλλά και τις άλλες γείτονες χώρες. «Σε μια τέτοια περίπτωση που η αμφισβήτηση βρει ευήκοα ώτα από τον οποιονδήποτε, τότε θα πρέπει άπαντες να γνωρίζουν ότι η Τουρκία θα μπορεί να αμφισβητήσει τα θαλάσσια σύνορα και του Ισραήλ και του Λιβάνου και της Αιγύπτου, αφού η Κυπριακή Δημοκρατία έχει με αυτές τις χώρες καταλήξει σε οριοθέτηση των αποκλειστικών οικονομικών τους ζωνών.

Η προσοχή στο «6»

Σε επίπεδο Κυβέρνησης, αν και αναπτύσσεται ο αναγκαίος προβληματισμός ως απόρροια της τουρκικής επιθετικότητας, εντούτοις δεν υπάρχει υπέρμετρη ανησυχία καθότι, προς το παρόν, η Άγκυρα δείχνει να επικεντρώνει την αντίδρασή της στο κατά την ίδια (απαράδεκτα με βάση το δίκαιο της θαλάσσης) διαφιλονικούμενο θαλάσσιο τεμάχιο 6. Κάτι που επιβεβαιώθηκε και από την προειδοποίηση casus belli (αιτία πολέμου) που εξέδωσε ο Τούρκος αντιπρόσωπος στα Η.Ε, κ. Σινιρίογλου.

Αντίθετα, κύκλοι του Προεδρικού επεσήμαναν στην εφημερίδα μας ότι η επιστολή Σινιρίογλου έχει και αντίστροφη – θετική – ανάγνωση, καθότι για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό η Τουρκία δείχνει να περιορίζει τις αντιδράσεις της μόνο στο οικόπεδο 6 της κυπριακής ΑΟΖ, κάτι που δεν έκανε στο παρελθόν, όταν αντιδρούσε γενικά και αόριστα για σωρεία θαλασσίων τεμαχίων. Συμφωνα με τις πληροφορίες της «Σ», από τα όσα συζητήθηκαν προσφάτως στο Προεδρικό και κυρίως από την ουσιαστικής σημασίας ανταλλαγή απόψεων του Προέδρου με το Συμβούλιο Γεωστρατηγικών Μελετών, προκύπτουν κάποια πολύ σημαντικά συμπεράσματα ως εξής:

• Επί του παρόντος και λόγω της στοχοποίησης της Άγκυρας στο οικόπεδο 6 δεν προκύπτει ιδιαίτερος προβληματισμός για παρενόχληση των εταιρειών ΕΝΙ και ΤΟΤΑΛ κατά τη διενέργεια διερευνητικής γεώτρησης στον στόχο Ονησίφορος στο οικόπεδο 11, ανήμερα της γιορτής του ομώνυμου Αγίου, στις 13 Ιουλίου.

• Σε ό,τι αφορά αυτό καθαυτό το θαλασσοτεμάχιο 6, για το οποίο επίσης έχουν αδειοδοτηθεί οι εταιρείες ΕΝΙ και ΤΟΤΑΛ, οι έρευνες δεν αναμένεται να γίνουν σύντομα και μέχρι τότε θα υπάρξει περιθώριο χρόνου για διαχείριση των όποιων αρνητικών εξελίξεων. Παρά ταύτα, το Προεδρικό φαίνεται να είχε υπ’ όψιν την τουρκική αντίδραση και κατά την αδειοδότηση στον τρίτο γύρο και τις συναφείς διαβουλεύσεις με τις εταιρείες προχώρησε σε μια κίνηση «ειδικών συνθηκών» σε ό,τι αφορά τους ερευνητικούς σχεδιασμούς.

Ιδιάζων σχεδιασμός

Ουσιαστικά για όσους γνωρίζουν τις ευαίσθητες πληροφορίες που περιλαμβάνονται στις συζητήσεις με τις αδειοδοτημένες εταιρείες ΕΝΙ και ΤΟΤΑΛ, γνωρίζουν την ίδια ώρα ότι μετά την παραχώρηση της σχετικής άδειας για έρευνα και εκμετάλλευση στο οικόπεδο 6 που δόθηκε στους δύο στρατηγικής συνεργασίας κολοσσούς, οι συζητήσεις και σχεδιασμοί των εταιρειών σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο, λαμβάνουν υπ’ όψιν τις «ιδιάζουσες συνθήκες» που δημιουργούν οι απαράδεκτες τουρκικές αξιώσεις, όχι επειδή η Δημοκρατία τις αποδέχεται, αλλά για αποφυγή, μαθαίνουμε, δυσάρεστων εξελίξεων, μη αποκλειομένου ενός θερμού επεισοδίου, με ανυπολόγιστες συνέπειες για την Κυπριακή Οικονομία.

Συγκεκριμένα, όπως σήμερα αποκαλύπτει η «Σ»:

• Με βάση την τουρκική θέση ότι μέρος του οικοπέδου 6 εμπίπτει εντός των ορίων της τουρκικής υφαλοκρηπίδας στην Ανατολική Μεσόγειο (στη λογική της μέσης γραμμής με την Αίγυπτο, όπως η Άγκυρα απαραδέκτως την ερμηνεύει) ο υπό διαμόρφωση σχεδιασμός με τις αδειοδοτημένες εταιρείες τόσο για τις έρευνες όσο και για τις διερευνητικές γεωτρήσεις (όταν και εφόσον αυτές προγραμματιστούν) θα αφορά (σε πρώτο χρόνο) στο μέρος εκείνο του θαλάσσιου τεμαχίου 6, που θεωρητικά δεν εμπίπτει στο μέρος εκείνο που η Άγκυρα θεωρεί (άκρως λανθασμένα και κατά παράβαση κάθε κανόνα του δικαίου της θαλάσσης) ότι έχει έννομα συμφέροντα (δυτικά του μεσημβρινού 32ο16΄18’’Ε).

Αν και η εν λόγω πληροφόρηση είναι δυνατόν να διαψευστεί για ευνόητους λόγους, εντούτοις, η «Σ» είναι σε θέση να γνωρίζει ότι ακριβώς έτσι έχουν τα πράγματα και ότι ο σχεδιασμός που κυοφορείται δεν έχει καθόλου να κάνει με το οποιοδήποτε εκ μέρους της Κυβέρνησης ψαλίδισμα των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας – τα οποία επί του πρακτέου έχει αποδείξει ότι ασκεί χωρίς όρους, προυποθέσεις και φοβίες – αλλά με βάση το ευρύτερο δημόσιο συμφέρον.

Το οποίο πανθομολογουμένως έχει να κάνει με το γεγονός ότι μια διαφορετική και πιο επιθετική προσέγγιση των πραγμάτων, στο εν λόγω πάντα οικόπεδο, θα άνοιγε την κερκόπορτα μιας σφοδρής τουρκικής αντίδρασης, μέχρι και σε επίπεδο θερμού επεισοδίου, που το μόνο που θα επέφερε στην Κυπριακή Δημοκρατία είναι ένα ισχυρό οικονομικό πλήγμα (κυρίως τουριστικό), το οποίο αναπόδραστα θα κλυδώνιζε εκ θεμελίων τη μόλις εσχάτως ανακάμψασα κυπριακή οικονομία, που παραμένει ωστόσο εξαιρετικά εύθραστη.

Σοβαρότατος προβληματισμός για τα ΙσραηλινοΤουρκικά

Ως αποτέλεσμα των πρόσφατων συζητήσεων στο Προεδρικό Μέγαρο επί των ενεργειακών εξελίξεων και του αντικτύπου που αυτές μπορεί να έχουν στο ευρύτερο πολιτικό πεδίο, με επικέντρωση πάντα στο Κυπριακό και στον απόηχο της παράξενης δήλωσης του ΓΔ του Υπουργείου Ενέργειας του Ισραήλ, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, όπως γνωρίζει η «Σ», έχει ζητήσει από το Συμβούλιο Γεωστρατηγικών Μελετών όπως ετοιμάσει έρευνα για το ποιες επιπτώσεις θετικές και κυρίως αρνητικές, μπορεί να έχει για την Κύπρο η υλοποίηση του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από το Ισραήλ προς την Τουρκία.

Κύριο μέλημα του Προέδρου, όπως πληροφορούμαστε, είναι μέσα από τεχνοκρατικές προσεγγίσεις να γνωρίζει πώς μπορεί μια εξάρτηση του Τελ Αβίβ από την Τουρκία να αλλάξει ή αναδιαμορφώσει τις ισχυρών βάσεων σχέσεις του Εβραϊκού κράτους με την Κύπρο και τους σχεδιασμούς που έγιναν, γίνονται και προχωρούν, σε τριμερές επίπεδο, περιλαμβανομένης και της Ελλάδας.

Υπενθυμίζεται ότι θέση της Κυπριακής Κυβέρνησης – η οποία ωστόσο νομικά αμφισβητείται από μερίδα τεχνοκρατών – είναι πως χωρίς άδεια της Κυπριακής Δημοκρατίας ένας τέτοιος αγωγός δεν μπορεί να διέλθει από την κυπριακή ΑΟΖ. Σε αντιδιαστολή βεβαίως της άλλης άποψης που ισχυρίζεται πως ο ρόλος της Κυπριακής Δημοκρατίας δύναται να περιοριστεί σε θέματα ασφάλειας και περιβάλλοντος και όχι σε έγκριση ή όχι της διέλευσης.

Του Χρίστου Χαραλάμπους
Σημερινή

hellasforce.com Για τα άρθρα που φιλοξενούνται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.

Loading...
loading...

Δείτε επίσης

Βροχές και καταιγίδες το Σάββατο – Συνεχίζεται η κακοκαιρία

Αστατος θα είναι ο καιρός το Σάββατο. Αναμένονται νεφώσεις με βροχές και καταιγίδες, κατά διαστήματα …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *