Νέο κτύπημα από το ΕΛΙΑΜΕΠ: Επτά λόγοι γιατί ο αγωγός EastMed δεν θα γίνει – Ο “βρώμικος” ρόλος της Γερμανίας!


Η εναλλακτική διαδρομή και οι συζητήσεις Ισραήλ-Αιγύπτου

Μετά την “εισβολή στο Καστελόριζο και το στρατόπεδο συγκέντρωσης των κατοίκων” που ανακάλυψε ο Αντιπρόεδρος του ΕΛΙΑΜΕΠ, έρχεται νέο κτύπημα πάλι από το ίδιο think tank.

O Δρ. Μ.Λ. Μυριάνθης που από το 2003 είναι ειδικός σύμβουλος του ΕΛΙΑΜΕΠ υποστηρίζει πως ο αγωγός EastMed θα έχει την ίδια τύχη με τον αγωγό Nabucco, δηλαδή δεν θα κατασκευαστεί.

“Γιατί ο αγωγός EastMed δεν θα γίνει”

Ο Δρ. Μυριάνθης παραθέτει σε άρθρο του στην “Καθημερινή” 7 λόγους που θα εμπόδιζαν την κατασκευή του EastMed.

  1. Οι πολιτικές της ΕΕ που θέλουν μείωση των τύπων κατά 55% ως το 2030 και μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα ως το 2050.
  2. Οι απαιτήσεις της ΕΕ συνεπάγονται περιορισμό της χρηματοδότησης έργων όπως οι αγωγοί.
  3. Ο EastMed φαίνεται πως δεν έχει εξασφαλίσει τις απαραίτητες ποσότητες φυσικού αερίου προς εξαγωγή, ώστε το έργο να είναι χρηματοδοτήσιμο.
  4. Λόγω της πανδημίας οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου έπεσαν, ενώ υπάρχουν οικονομικές συστάσεις προς τις εταιρείες να υιοθετήσουν άλλο οικονομικό πρόγραμμα.
  5. Η ανάκαμψη των τιμών δεν αναμένεται πριν το 2023, άρα ως τότε δεν θα υπάρχει διάθεση για επενδύσεις σε αγωγούς, ενώ οι εταιρείες στρέφονται προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
  6. Ακόμη και αν κατασκευαστεί άμεσα ο EastMed, είναι δύσκολο να αποσβέσει τα έξοδά του ως το 2050.
  7. Ο EastMed δεν είναι οικονομικά βιώσιμος, αλλά αποτελεί πολιτικό έργο.

Συνομιλίες μεταξύ Αιγύπτου-Ισραήλ

Για τους λόγους αυτούς, ο Δρ. Μυριάνθης υποστηρίζει πως γίνονται συνομιλίες μεταξύ Ισραήλ και Αιγύπτου για την μεταφορά του φυσικού αερίου των δύο χωρών, αλλά και αυτό της Κύπρου στην Αίγυπτο.

Από εκεί, θα μπορούσαν να αναλάβουν την μεταφορά του στην Ευρώπη, κυρίως στην Ελλάδα, οι Έλληνες εφοπλιστές που διαθέτουν τον μεγαλύτερο στόλο πλοίων ικανών για την μεταφορά αερίου, ή την κατασκευή ενός μικρότερου αγωγού, μεταξύ του 26 και 28 μεσημβρινού, από την Αίγυπτο στην Κρήτη. Ο αγωγός αυτός θα είναι πολύ μικρότερος και πολύ φθηνότερος, καθιστώντας τον βιώσιμο.

Άρα στο σημείο αυτό γίνεται αντιληπτό ότι τα προηγούμενα ρεπορτάζ περί εναλλακτικής διαδρομής του EastMed μέσω αγωγού προς Αίγυπτο και από εκεί προς Κρήτη, ήταν αληθή!

“Θα πυρπολήσει τον αγωγό η Γερμανία”

Όμως και πάλι υπάρχουν προβλήματα στην υλοποίηση του έργου, που προέρχονται από την ΕΕ και κυρίως από την Γερμανία.

«Η Γερμανία έχοντας εξασφαλίσει για τον εαυτό της απεριόριστη ενεργειακή τροφοδοσία από τη Ρωσία μέσω Nord Stream I & II, έκλεισε πίσω της τις πύλες σε μελλοντικές διασυνδέσεις άλλων κρατών – μελών, εν ονόματι της κλιματικής αλλαγής» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Δρ. Μυριάνθης.

«Οι ευρωπαϊκές ενεργειακές πολιτικές δεν θα καθοδηγούνται στο εξής από τις επιταγές της αγοράς, αλλά από πολιτικές που θα υπερκεράσουν εμπόδια επίτευξης του στόχου μηδενικών ρύπων το 2050.

Μακροπρόθεσμες συμβάσεις προμήθειας αερίου δημιουργούν δεσμεύσεις που αντιστρατεύονται τους παραπάνω στόχους» υποστηρίζει ο Γερμανός αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Klaus – Dieter Borchardt.

Στο άρθρο του Δρ. Μυριάνθη αναπτύσσεται και ο τρόπος υλοποίησης του EastMed από Ελληνικής πλευράς, που όμως δείχνει τόσο πολύπλοκος για την Ελληνική πραγματικότητα, που για να επιτευχθούν όλα όσα προτείνονται θα περάσουν 20 χρόνια Ελληνικής γραφειοκρατίας, αναβλητικότητας και καθυστερήσεων, συν του ότι θα πρέπει να συνεννοηθούν άμεσα η Ελλάδα, το Ισραήλ, τα λόμπυ τους στις ΗΠΑ, οι ΗΠΑ, η Κύπρος, η Αίγυπτος, η Γαλλία, η Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ…

Πάντως, σύμφωνα με την εφημερίδα Καθημερινή, η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων προσπαθεί να δελεάσει πετρελαϊκές εταιρείες να επενδύσουν στην εύρεση και εξόρυξη φυσικού αερίου και πετρελαίου μέσω της παράλληλης παραγωγής «πράσινης ενέργειας» από πλωτά αιολικά πάρκα, με την παραγωγή «μπλε» και «πράσινου» υδρογόνου (ναι, αυτό αναγράφεται στο άρθρο) και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα.

 

πηγη


realhosting
loading...

Απάντηση