Το ChatGPT είναι ικανό να πιλοτάρει διαστημόπλοια, διαπίστωσαν ερευνητές

«Λειτουργείς ως αυτόνομος πράκτορας που ελέγχει ένα διαστημικό σκάφος καταδίωξης». Αυτή είναι η πρώτη εντολή που χρησιμοποίησε μια ομάδα ερευνητών για να δουν πόσο καλά μπορεί το ChatGPT να πιλοτάρει ένα διαστημόπλοιο. Και προς μεγάλη τους έκπληξη, τα κατάφερε περίφημα.
Οι ερευνητές ενδιαφέρονται εδώ και καιρό για την ανάπτυξη αυτόνομων συστημάτων για τον έλεγχο δορυφόρων και την πλοήγηση διαστημικών σκαφών, αναφέρει το LiveScience. Υπάρχουν υπερβολικά πολλοί δορυφόροι για να μπορούμε να τους ελέγχουμε χειροκίνητα στο μέλλον. Και για να εξερευνήσουμε το βαθύ διάστημα, οι περιορισμοί της ταχύτητας του φωτός σημαίνουν ότι δεν μπορούμε να ελέγχουμε άμεσα τα διαστημικά σκάφη σε πραγματικό χρόνο. Αν θέλουμε πραγματικά να επεκταθούμε στο διάστημα, πρέπει να αφήσουμε τα ρομπότ να λαμβάνουν αποφάσεις από μόνα τους.
Καινοτομία μέσω ενός video game
Για να ενθαρρύνουν την καινοτομία, τα τελευταία χρόνια οι ερευνητές στον τομέα της αεροναυπηγικής δημιούργησαν το Kerbal Space Program Differential Game Challenge, βασισμένο στο βιντεοπαιχνίδι προσομοίωσης διαστημικών πτήσεων «Kerbal Space Program» του 2015, που τους επιτρέπει να σχεδιάζουν, να πειραματίζονται και να δοκιμάζουν αυτόνομα συστήματα σε ένα (κάπως) ρεαλιστικό περιβάλλον. Το challenge αποτελείται από διάφορα σενάρια, όπως μια αποστολή καταδίωξης και αναχαίτισης ενός δορυφόρου και μια αποστολή για αποφυγής ανίχνευσης. Ακολουθεί το τρέιλερ του αρχικού video game:
Σε ένα άρθρο που έχει αναρτηθεί στη βάση arXiv και πρόκειται να δημοσιευτεί στο περιοδικό Journal of Advances in Space Research, η διεθνής ομάδα ερευνητών περιέγραψε το πώς χρησιμοποίησε ένα εμπορικά διαθέσιμο Μεγάλο Γλωσσικό Μοντέλο (LLM) όπως το ChatGPT. Πώς μπορεί όμως το ChatGPT να πιλοτάρει πραγματικά ένα διαστημικό σκάφος;
Με πιλότο το ChatGPT
Οι ερευνητές ανέπτυξαν μια μέθοδο απόδοσης της δεδομένης κατάστασης του διαστημικού σκάφους και του στόχου του με τη μορφή κειμένου. Στη συνέχεια, το πέρασαν στο LLM και του ζήτησαν συστάσεις για τον προσανατολισμό και τον χειρισμό του διαστημικού σκάφους. Στη συνέχεια, οι ερευνητές ανέπτυξαν ένα επίπεδο μετάφρασης που μετέτρεπε το κειμένου που παρήγαγε το LLM σε λειτουργικό κώδικα που μπορούσε να χειριστεί το προσομοιωμένο όχημα.
Με μια μικρή σειρά προτροπών και κάποιες μικρορυθμίσεις, οι ερευνητές κατάφεραν να κάνουν το ChatGPT να ολοκληρώσει πολλές από τις δοκιμές της πρόκλησης –και τελικά να καταλάβει τη δεύτερη θέση σε έναν πρόσφατο διαγωνισμό. Ιδού και το σχετικό βίντεο:
Και όλα αυτά έγιναν πριν από την κυκλοφορία του τελευταίου μοντέλου του ChatGPT, της έκδοσης 4. Υπάρχει ακόμα πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει, ειδικά όσον αφορά την αποφυγή «ψευδαισθήσεων» (ανεπιθύμητα, παράλογα αποτελέσματα), τα οποία θα ήταν ιδιαίτερα καταστροφικά σε ένα πραγματικό σενάριο. Ωστόσο, το πείραμα αυτό δείχνει τη δύναμη που μπορούν να έχουν ακόμη και τα διαθέσιμα σε όλους LLM, έχοντας αφομοιώσει τεράστιες ποσότητες ανθρώπινης γνώσης, να χρησιμοποιηθούν με απροσδόκητους τρόπους.