Πόρισμα για Τέμπη: Πιθανή η παρουσία αγνώστου καυσίμου – Τόσα ήταν τα θύματα από τη φωτιά

Σε εξέλιξη είναι αυτή την ώρα σε αίθουσα της ΕΣΗΕΑ η παρουσίαση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών τον Φεβρουάριο του 2023.
«Στο δυστύχημα συνεισέφεραν το ότι το ελληνικό κράτος δεν στήριζε για χρόνια τον σιδηρόδρομο και η αποψίλωση του ΟΣΕ από προσωπικό ασφαλείας επί Μνημονίων. Σκοπός της διερεύνησης είναι να γίνουν οι συστάσεις ασφαλείας που πρέπει», ήταν μεταξύ άλλων τα λόγια του προέδρου σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Τον λόγο ακολούθως πήρε ο Κώστας Καπετανίδης, προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο οποίος έκανε λόγο για «μεγάλο λάθος χειρισμό του σταθμάρχη που άφησε κατά λάθος την αλλαγή 108 στη διαγώνιο» ενώ πρόσθεσε ότι «ο άνθρωπος αυτός είχε να αντιμετωπίσει έναν τεράστιο αριθμό επικοινωνιών και δεν έβλεπε τον πίνακα ελέγχου» ανέφερε.
Σχετικά με τους «υποκείμενους παράγοντες», ο κ. Καπετανίδης αναφέρθηκε στην διαχρονική έλλειψη προσωπικού και την κακή συντήρηση του δικτύου.
«Δεν έγινε σωστή χαρτογράφηση του χώρου διερεύνησης του ατυχήματος. Έτσι έγινε απώλεια πληροφοριών ζωτικής σημασίας», πρόσθεσε σε άλλο σημείο.
Ο Οργανισμός δημοσίευσε το πρωί στην ιστοσελίδα του το πόρισμά του στα αγγλικά, ενώ όπως επισημαίνεται, τις επόμενες ημέρες θα ακολουθήσει και η ελληνική έκδοση.
Πρόκειται για ένα πόρισμα 178 σελίδων στο οποίο αναφέρεται ο «ανθρώπινος παράγοντας» ως αιτία του δυστυχήματος, ενώ παρατίθενται λεπτομερώς οι ενέργειες του σταθμάρχη Λάρισας και των μηχανοδηγών, που είχαν ως αποτέλεσμα η επιβατική αμαξοστοιχία IC-62 να συνεχίσει την ανοδική πορεία της προς τη Θεσσαλονίκη στη γραμμή καθόδου, η οποία κανονικά προοριζόταν για τα δρομολόγια προς την Αθήνα.
Σύμφωνα με τη σύνοψη του πορίσματος, ως «αιτιώδεις παράγοντες» αναφέρονται οι εξής:
- Η σύγκρουση συνέβη επειδή οι συρμοί ταξίδευαν στην ίδια γραμμή με αντίθετη κατεύθυνση
- Ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη μέθοδο χάραξης πορείας
- Ο καθημερινός όγκος δουλειάς έχει επιβαρυνθεί σημαντικά από μία σειρά παραγόντων (Μεγάλος όγκος επικοινωνιών, βλάβες και καθυστερήσεις δρομολογίων)
- Η εντολή αναχώρησης του IC-62 δόθηκε προφοριικά και δεν επιβεβαιώθηκε από τον μηχανοδηγό μέσω επανάληψης
- Ο μηχανοδηγός του IC-62 δεν αντέδρασε ούτε όταν έφτασε στην αλλαγή 118 και μπήκε στην αντίθετη γραμμή
Σε ό,τι αφορά την τεράστια έκρηξη κατά τη στιγμή της σύγκρουσης, αναφέρεται πως με βάση τα υπάρχοντα στοιχεία είναι αδύνατο να προσδιοριστεί τι ακριβώς την προκάλεσε.
Ωστόσο προσομοιώσεις «μαρτυρούν» την πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι σήμερα καυσίμου.
«Με βάση τις παρατηρήσεις που μπόρεσαν να γίνουν, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι ο τεχνικός εξοπλισμός της έλασης υλικού που χρησιμοποιήθηκε προκάλεσε το σχηματισμό και την επέκταση της τεράστιας πύρινης σφαίρας που προέκυψε μετά την πρόσκρουση, και στη συνέχεια οδήγησε στις δευτερογενείς πυρκαγιές. Με τα υπάρχοντα στοιχεία είναι αδύνατο να προσδιοριστεί τι ακριβώς την προκάλεσε, αλλά οι προσομοιώσεις υποδεικνύουν την πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι σήμερα καυσίμου».
Δείτε ΕΔΩ ολόκληρο το πόρισμα που επισυνάπτεται στα αγγλικά. Τις επόμενες ημέρες το πόρισμα θα βγει και στα ελληνικά, όπως ανακοινώθηκε.