Eντός του Οκτωβρίου εκτιμάται ότι τα σούπερ μάρκετ, στα οποία έχει γνωστοποιηθεί η σχετική λίστα, θα είναι σε θέση να ενημερώσουν τους καταναλωτές για το «καλάθι του νοικοκυριού» της κάθε αλυσίδας ώστε εκείνοι να γνωρίζουν τα προϊόντα στα οποία θα δοθεί η «μάχη» για συγκράτηση των ανατιμήσεων.
Στη λίστα περιλαμβάνονται τόσο γενικές κατηγορίες όπως π.χ «είδη καθαρισμού και συντήρησης» που χωρίζονται σε υποκατηγορίες, δηλαδή στην προκειμένη περίπτωση: απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά, απορρυπαντικά πλυντηρίου, απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες, απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι, χαρτί κουζίνας, όσο και κατηγορίες που περιλαμβάνουν ένα μόνο συγκεκριμένο προϊόν.
Όπως για παράδειγμα στην κατηγορία των ζυμαρικών που περιλαμβάνει μόνο τα μακαρόνια Νο 6, ή στο ρύζι που περιλαμβάνεται συγκεκριμένα το «Ρύζι τύπου «Καρολίνα» μακρύκοκκο».
Το κριτήριο για την επιλογή των κατηγοριών
Όπως είχε αναφέρει σε ρεπορτάζ του το CNN τις προηγούμενες μέρες βρίσκονταν σε εξέλιξη τεχνικές συζητήσεις σχετικά με το πώς θα διαμορφωθούν οι κατηγορίες.
Το βασικό κριτήριο ήταν να συμπεριληφθούν τα προϊόντα εκείνα που θεωρούνται απαραίτητα για τη διαβίωση των καταναλωτών, εκείνα δηλαδή που «ο καταναλωτής δεν μπορεί να αποφύγει να αγοράσει». Επιπλέον ελήφθησαν υπόψη και κριτήρια που αφορούν στην κατανάλωση που παρουσιάζουν συγκεκριμένα προϊόντα τα οποία ανήκουν σε μεγάλες κατηγορίες βασικών προϊόντων, επομένως θεωρήθηκε ότι τα επιλέγουν περισσότεροι καταναλωτές στις αγορές τους.
Στο πλαίσιο αυτό, ενδεικτικά για τα ζυμαρικά πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης ανέφεραν στο CNN Greece τις προηγούμενες μέρες, ότι βάσει των παραπάνω κριτηρίων θα γινόταν συγκεκριμένη η κατηγορία που θα έμπαινε στην προτεινόμενη λίστα προς τα σούπερ μάρκετ. Τα ζυμαρικά δηλαδή που φαίνεται να καταναλώνονται περισσότερο, επομένως αποτελούν ένα βασικό αγαθό και όχι μία γενική κατηγορία που θα μπορούσε να έχει μέσα και ζυμαρικά που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως «premium».
Με βάση τα παραπάνω, όπως εξηγούσαν, διαμορφώθηκε και η ολόκληρη η σχετική λίστα. Γι΄ αυτό τον λόγο, σε άλλες γενικές κατηγορίες έγινε εξειδίκευση και σε επιμέρους. Όπως για παράδειγμα στα είδη προσωπικής υγιεινής υπάρχουν συνολικά 7 υποκατηγορίες: οδοντόκρεμες, χαρτί υγείας, σερβιέτες, ταμπόν, σαμπουάν, σαπούνια σε στερεή κατάσταση, πάνες ακράτειας, καθώς όλα εντάσσονται σε κατηγορίες «απαραίτητων αγαθών» για τους καταναλωτές.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, μένει να φανεί κατά πόσον το νέο αυτό εργαλείο που εφαρμόζεται για πρώτη φορά, εν μέσω ενός συνεχιζόμενου κύματος ακρίβειας και με τον πληθωρισμό να σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, θα μπορέσει να λειτουργήσει προς όφελος των καταναλωτών οι οποίοι αντιμετωπίζουν διαρκείς ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Η λίστα των 30 κατηγοριών
Ολόκληρη η λίστα με τις κατηγορίες προϊόντων από τις οποίες θα προκύψουν τα «καλάθια» των αλυσίδων σούπερ μάρκετ:
1. PYZI
2. ΨΩΜΙ
3. ΖΥΜΑΡΙΚΑ
4 XOIPINO
5 ΠΟΥΛΕΡΙΚΑ
6 ΑΛΛΑΝΤΙΚΑ
7. ΨAPIA KATEΨΥΓΜΕΝΑ
8. ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΠΛΗΡΕΣ
9. ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΑ ΛΙΠΑΡΑ
10. ΓΑΛΑ ΔΙΑΤΗΡΗΜΕΝΟ
11. ΓIAOYPTΙ
-
Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
-
Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις (Χαμηλά λιπαρά <2%)
12. TYPIA
13. ΑΛΛΑ ΕΙΔΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
14. AYΓA
15. ΜΑΡΓΑΡΙΝΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΦΥΤΙΚΑ ΛΙΠΗ
16. ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ
17. ΑΛΛΑ ΒΡΩΣΙΜΑ ΕΛΑΙΑ
18. ΛAXANIKA KATEΨΥΓΜΕΝΑ
-
Τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια κατεψυγμένα
19. ZAXAPH
20. ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΤΡΟΦΕΣ
21. ΚΑΦΕΣ
-
Ελληνικός καφές
-
Στιγμιαίος καφές
-
Γαλλικός καφές
22 ΤΣΑΪ-ΧΑΜΟΜΗΛΙ
23. KAKAO ΚΑΙ ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΣΕ ΣΚΟΝΗ
24. ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΝΕΡΟ (ΜΕΤΑΛΛΙΚΟ)
25. ΧΥΜΟΙ ΦΡΟΥΤΩΝ
26. ΕΙΔΗ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ
-
Απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά
-
Απορρυπαντικά πλυντηρίου (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
-
Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες
-
Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
-
Χαρτί κουζίνας
27. ΕΙΔΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ
28. ΕΙΔΗ ΓΙΑ ΜΩΡΑ
-
Πάνες για μωρά
-
Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (μωρομάντηλα)
-
Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (σαμπουάν)
29. ΤΡΟΦΕΣ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ ΖΩΑ
30. ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ