ΕνημέρωσηΟικονομία

Welcome Pickups: Μέσω του facebook επεκταθήκαμε σε 65 πόλεις σε όλη την Ευρώπη

Για τη συμβολή του facebook, του δημοφιλέστερου app της Meta στην πορεία ανάπτυξης της Welcome Pickups, μίλησε στο Data Project του CNN Greece o Σάββας Γεωργίου, Co-founder & Product Director της εταιρείας. Η Welcome Pickups είναι μία εταιρεία τεχνολογίας που δραστηριοποιείται στον τομέα του τουρισμού: Οι οδηγοί της υποδέχονται τους επισκέπτες ενός προορισμού στο αεροδρόμιο, το λιμάνι ή τον σταθμό και τους μεταφέρουν στο ξενοδοχείο προορισμού, αναλαμβάνοντας ξεναγήσεις στα βασικά σημεία ενδιαφέροντος. Αντίστοιχα, αναλαμβάνουν την επιστροφή των ταξιδιωτών στο σημείο αναχώρησης, στο τέλος του ταξιδιού.

Πρόκειται για μία ιδέα που μπορεί να εφαρμοστεί σε όλο τον κόσμο, κάτι που αντιλήφθηκαν γρήγορα οι ιδρυτές της και γι’ αυτό επιχείρησαν άμεσα να αναζητήσουν συνεργάτες – οδηγούς, αρχικά σε ευρωπαϊκές πόλεις. «Χρησιμοποιήσαμε το facebook Ads από πολύ νωρίς, σε ένα από τα πιο βασικά σημεία της εταιρείας: Την αναζήτηση επαγγελματιών και αγγλόφωνων οδηγών σε διάφορες πόλεις. Σκεφτήκαμε πως το facebook είναι ένα κοινωνικό δίκτυο στο οποίο – κατά πάσα πιθανότητα – περνούν κάποιο χρόνο οι υποψήφιοι οδηγοί μας και πράγματι, η διαφήμιση μιας νέας υπηρεσίας που σου δίνει καλές (μεγάλες) διαδρομές αεροδρομίου πήγαινε πολύ καλά», εξηγεί ο κ. Γεωργίου.

«Σκεφτείτε ότι έπρεπε να βρούμε επαγγελματίες οδηγούς σε πόλεις που δεν είχαμε πάει ποτέ και δεν γνωρίζαμε κανέναν εκεί για να μας κατευθύνει. Από ένα γραφείο στην Αθήνα, μέσα σε λίγες ημέρες, έπρεπε να εμπνεύσουμε σε αυτούς τους ανθρώπους ότι η υπηρεσία (που είναι τελείως καινούρια στην πόλη τους) αξίζει λίγα λεπτά από την προσοχή τους και πράγματι πιθανώς κατά τη διάρκεια του διαλείμματός τους, αυτό συμβαίνει», συνεχίζει.

Η Meta και συγκεκριμένα το facebook, ουσιαστικά διαφήμισε την Welcome Pickups στο εξωτερικό και μέσω αυτού του καναλιού επικοινωνίας, η εταιρεία άντλησε νέους συνεργάτες σε διάφορες πόλεις όλης της Ευρώπης. Μάλιστα, συνεχίζει ακόμα και σήμερα να το χρησιμοποιεί, καθώς όπως δηλώνει ο κ. Γεωργίου: «Δούλεψε και δουλεύει ακόμα πολύ καλά σαν κανάλι – ίσως το 80% των οδηγών μας, μάς γνώρισαν από μια διαφήμιση στο facebook. Πραγματικά δεν μπορώ να φανταστώ ποσό διαφορετικός θα ήταν η διαδικασία ανοίγματος μιας πόλης για την Welcome αν δεν υπήρχε το facebook. Σήμερα το χρησιμοποιούμε και για την προώθηση άλλων υπηρεσιών κυρίως B2B – όπως οι υπηρεσίες που απευθύνονται σε ξενοδόχους, ξενοδοχοϋπαλλήλους και άλλες ταξιδιωτικές εταιρείες».

Η πανδημία και οι συνέπειές της προκάλεσαν σοβαρό πλήγμα στην εταιρεία, που, ουσιαστικά επί έναν χρόνο, δεν μπορούσε να λειτουργήσει κανονικά. Από τους 100 υπαλλήλους έφτασε σήμερα στους 28, θέτοντας όμως και πάλι τον πήχη πολύ ψηλά: «Σκοπός είναι το 2022, από 65 πόλεις που δραστηριοποιούμαστε σήμερα, να ξεπεράσουμε τις 100», δηλώνει ο κ. Γεωργίου.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Σάββα Γεωργίου, Co-founder & Product Director της Welcome Pickups, στο Data Project του CNN Greece:

– Κ. Γεωργίου, θα ήθελα να μας πείτε ποιο είναι το αντικείμενο της Welcome Pickups.

H Welcome Pickups είναι μια εταιρεία τεχνολογίας στον χώρο του ταξιδιού. Η βασική μας ιδέα είναι να βρούμε, να εκπαιδεύσουμε και να συντηρήσουμε, σε κάθε πόλη, ένα δίκτυο άριστων επαγγελματιών οδηγών, που μιλούν αγγλικά ή και παραπάνω γλώσσες και με την βοήθεια της τεχνολογίας μας, προσφέρουν ανώτερες υπηρεσίες προς τον ταξιδιώτη, σε τιμή που δεν είναι premium.

H βασική μας αποστολή είναι η υποδοχή στο αεροδρόμιο, το λιμάνι, τον σταθμό τρένου ή γενικά από οποιοδήποτε σημείο φτάνει κάποιος σε μια νέα πόλη και η μεταφορά του προς το κατάλυμά του, αλλά και η περιήγηση σε σημεία ενδιαφέροντος, εντός ή εκτός πόλης. Τέλος, η επιστροφή του στο αεροδρόμιο.

Σήμερα, η εταιρεία έχει «ενωθεί» τόσο τεχνολογικά όσο και ως προσφερόμενες υπηρεσίες και με το υπόλοιπο «οικοσύστημα» του ταξιδιού. Από το αεροπορικό ή ακτοπλοϊκό κομμάτι, όπου, για παράδειγμα, είμαστε η εταιρεία υποδοχής και μεταφοράς της Aegean Airlines – μέχρι μεγάλα και μικρότερα ξενοδοχεία στην Ευρώπη που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα μας για τις υπηρεσίες των πελατών τους.

– Πώς και πότε δημιουργήθηκε; Ποιοι ήταν οι στόχοι σας τότε;

Δημιουργήθηκε στα τέλη του 2014 σαν ένα πείραμα, στο πλαίσιο μιας προηγούμενης εταιρείας που λεγόταν Dopios. Το Dopios είχε σκοπό να «ενώσει» ντόπιους κάθε πόλης που προσέφεραν μια ξεχωριστή εμπειρία σε ταξιδιώτες – αυτό που κάνει πρακτικά σήμερα το Airbnb Experiences. Δοκιμάσαμε λοιπόν να κάνουμε όσο πιο μοναδική και προσωπική γίνεται, την απλή υπηρεσία υποδοχής και μεταφοράς από το αεροδρόμιο – σε σημείο που, ενώ είναι μια επαγγελματική μεταφορά, να μοιάζει σαν να σε υποδέχεται ένας φίλος σου στο κάθε προορισμό. Το πείραμα έγινε στην Αθήνα, είχαμε εξαιρετικά καλά αποτελέσματα και αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στην δημιουργία της Welcome Pickups, να κάνουμε ένα μικρό γύρο χρηματοδότησης, με πρώτο επόμενο σταθμό την Σαντορίνη.

– Πώς εξελίχθηκε η πορεία της εταιρείας και ποιο θεωρείτε πως ήταν το milestone του πρώτου διαστήματος;

Από πολύ νωρίς γνωρίζαμε ότι όσο μεγάλη τουριστικά και αν είναι η Ελλάδα, στόχος μας είναι να κάνουμε μια ευρωπαϊκή και, γιατί όχι, μία παγκόσμια υπηρεσία. Ψάχνοντας την πρώτη πόλη που θα πηγαίναμε εκτός Ελλάδας για να επεκτείνουμε την υπηρεσία, συγκρίναμε Ρώμη, Βαρκελώνη και Μαδρίτη. Το συμπέρασμά μας ήταν ότι έπρεπε να επεκταθούμε άμεσα και στις τρεις αυτές πόλεις. Και έτσι και έγινε – μέσα σε πολύ λίγους μήνες «τρέξαμε» και τις τρεις πόλεις. Επειδή παίρναμε πολύ συχνά feedback τόσο από τους οδηγούς, τους πελάτες αλλά και από τους λίγους πρώτους συνεργάτες (ξενοδοχεία) μας ήταν ξεκάθαρο ότι οι υπηρεσίες μας μπορούν να σταθούν το ίδιο καλά σε κάθε ταξιδιωτικό προορισμό. Βρήκαμε λοιπόν επενδυτές που εμπιστεύτηκαν την ιδέα, αλλά κυρίως την ομάδα και τα πρώτα αποτελέσματα και ξεκινήσαμε κάποιους γύρους χρηματοδότησης. Σίγουρα, η πιο κομβική στιγμή ήταν η συμφωνία του μεγαλύτερου μας γύρου (3,2 εκατ. €) που μας έβαλε σε πολύ μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης, στα τέλη του 2018. Η εταιρεία άλλαξε τελείως. Όλες οι ομάδες μας μεγάλωσαν, ανοίγαμε πλέον 4 προορισμούς κάθε μήνα, η τεχνολογία μας εξελισσόταν πολύ πιο γρήγορα και οι στόχοι στις συνεργασίες μας ήταν πολύ διαφορετικοί. Εν τέλη, στα τέλη του 2019 φτάσαμε τους 55 προορισμούς, είχαμε υποδεχθεί 1.000.000 ταξιδιώτες με περίπου 1.000 φανταστικούς οδηγούς σε όλη την Ευρώπη και πάνω από 1.000 ξενοδοχεία σε Ισπανία, Γαλλία, Πορτογαλία αλλά και Ελλάδα να είναι πλέον συνεργάτες.

– Ποιος ήταν ο ρόλος που διαδραματίζει το facebook στην ανάπτυξη της εταιρείας σας;

Χρησιμοποιήσαμε το Facebook Ads από πολύ νωρίς σε ένα από τα πιο βασικά σημεία της εταιρείας: Την αναζήτηση επαγγελματιών και αγγλόφωνων οδηγών. Είναι ένα μέσο στο οποίο σίγουρα περνούν κάποιο χρόνο οι οδηγοί μας και η διαφήμιση μιας νέας υπηρεσίας που σου δίνει καλές (μεγάλες) διαδρομές αεροδρομίου, πήγαινε πολύ καλά.

Σκεφτείτε ότι έπρεπε να βρούμε επαγγελματίες οδηγούς σε πόλεις που δεν είχαμε πάει ποτέ και δεν γνωρίζαμε κανέναν εκεί να μας κατευθύνει, από ένα γραφείο στην Αθήνα, μέσα σε λίγες ημέρες, να τους εμπνεύσουμε ότι η υπηρεσία (που είναι τελείως καινούρια στην πόλη τους) αξίζει λίγα λεπτά από την προσοχή τους και πράγματι πιθανώς κατά τη διάρκεια του διαλείμματός τους, αυτό συμβαίνει.

Δούλεψε και δουλεύει ακόμα πολύ καλά σαν κανάλι – ίσως το 80% των οδηγών μας, μάς γνώρισαν από μια διαφήμιση στο Facebook. Πραγματικά δεν μπορώ να φανταστώ ποσό διαφορετική θα ήταν η διαδικασία ανοίγματος μιας πόλης για τη Welcome αν δεν υπήρχε το Facebook.

Σήμερα, χρησιμοποιούμε το Facebook και για την προώθηση άλλων υπηρεσιών κυρίως B2B – όπως οι υπηρεσίες που απευθύνονται σε ξενοδόχους – ξενοδοχοϋπαλλήλους και άλλες ταξιδιωτικές εταιρείες.

– Πώς αντιμετωπίσατε την πανδημία, από την πρώτη φάση και το γενικό lockdown του Μαρτίου του 2020 έως σήμερα, τέλος του 2021; Σας επηρέασε και με ποιους τρόπους, ως προς τη λειτουργία της εταιρείας; Και, θα ήθελα να μας πείτε, πώς επιχειρήσατε να αντιστρέψετε τις συνέπειές της;

Η εταιρεία μας είναι στην κατηγορία “operating business” δηλαδή όλη η μηχανή (οικονομική και λειτουργική) δουλεύει όσο γίνονται operations – που στην περίπτωσή μας είναι οι μεταφορές. Δεν ξέρω σε πόση λεπτομέρεια αξίζει να μπούμε για το business model, αλλά σε πολύ γενικές γραμμές θεωρώ ότι οποιαδήποτε operating business, εάν αναγκαστεί να σταματήσει τα operations, θα βρεθεί 3 – 6 εβδομάδες πριν την πτώχευση, κυρίως λόγω cash flow. Στην περίπτωση μας υπάρχει ένα ακόμα πρόβλημα. Ενώ το cash flow στον Τουρισμό (Αεροπορικό, Ξενοδοχεία κτλ), με ένα πολύ άμεσο νόμο σχεδόν από όλες τις χώρες, προστατεύτηκε, δηλαδή απαγορεύτηκαν οι επιστροφές χρημάτων και έγινε υποχρεωτικό το να πάρεις πίσω ένα voucher, αυτό δεν έγινε για όλες τις υπηρεσίες, όπως την δική μας. Το αποτέλεσμα ήταν να χάσουμε μέσα σε λίγες εβδομάδες περίπου ένα εκατ. ευρώ από επιστροφές. Και πάλι βέβαια αυτό δεν θα μας έσωζε – ίσως μας έδινε λίγες εβδομάδες ακόμα.

Το ένα καλό που έγινε στην περίπτωση μας είναι ότι, λόγω της παρουσίας μας σε αρκετές πόλεις, είδαμε λίγο νωρίτερα τι θα πει lockdown: Όταν ξαφνικά ακυρώθηκαν όλες οι πτήσεις στην Ιταλία (Ρώμη, Μιλάνο), οι οδηγοί μας έστειλαν φωτογραφίες από τα άδεια, τεράστια parking του αεροδρομίου. Την ίδια μέρα είχαμε μόλις το πρώτο κρούσμα στην Ελλάδα. Έτσι, γενικά, κερδίσαμε περίπου 15 μέρες που ξέραμε τι θα γίνει και απλά περιμέναμε, γνωρίζοντας ότι δεν θα μας «επηρεάσει» απλά ο Covid, χωρίς και πάλι να γνωρίζαμε πόσο θα κρατήσει. Γνωρίζαμε ότι τα αεροδρόμια θα κλείσουν (στην Ευρώπη και σε καιρό ειρήνης) και θα ακυρωθούν όλες οι κρατήσεις. Όλες και παντού.

Σε αυτές τις 15 μέρες φτιάξαμε μια λειτουργικότητα σαν “Flex voucher” που έδινε την δυνατότητα στους πελάτες, αντί για επιστροφή χρημάτων, να κάνουν με το ποσό που είχαν, μια κράτηση στο μέλλον σε οποιαδήποτε πόλη θέλουν, οποία μέρα και ώρα θέλουν. Είδαμε ότι περίπου το 30% των πελατών μας το χρησιμοποίησε στο κύμα ακυρώσεων Μαρτίου – Μαΐου και αυτό ήταν πολύ θετικό. Αλλά μέχρι εκεί. Όλα τα άλλα τα ζήσαμε όπως τα έζησαν όλοι νομίζω.

Για να μην τα πολυλογώ, η εταιρεία μίκρυνε άμεσα σε προσωπικό. Αφήσαμε δυστυχώς κάποιους από τους καλύτερους υπαλλήλους μας. Από 100 άτομα φτάσαμε στα 45 και μετά από ένα χρόνο στα 25. Προφανώς για να επιβιώσει συνολικά η εταιρεία, κάναμε δυο γύρους χρηματοδότησης και με την εμπιστοσύνη όλων (επενδυτών, συνεργατών, ομάδας) ότι ΚΑΠΟΙΑ στιγμή θα τελειώσει η πανδημία, βρεθήκαμε να είμαστε ακόμα εδώ.

Για περίπου ένα χρόνο συνολικά είχαμε σχεδόν μηδενική κίνηση, οπότε βελτιώσαμε κατακόρυφα τις βασικές λειτουργίες της εταιρείας, πως θα μπορούσαν να γίνονται όλα πιο αυτόματα – χωρίς να χάσουν την ποιότητά τους – και επικεντρωθήκαμε στην ανάπτυξη της τεχνολογίας κυρίως, αλλά και στην συντήρηση των συνεργατών μας, κρατώντας την καλύτερη δυνατή σχέση.

– Σήμερα, πόσους εργαζόμενους απασχολεί η Welcome Pickups και ποιες είναι οι βλέψεις σας για το μέλλον;

Σήμερα είμαστε 28 άτομα. Στην Αθήνα οι περισσότεροι, δύο στην Ισπανία, ένας στην Γαλλία. Έχουμε επίσης 4 θέσεις ανοιχτές. Σκοπός μας είναι το 2022 να είναι μια καλύτερη χρονιά από το 2019 – κάποιες πόλεις μας το κατάφεραν και μέσα στο 2021 και σιγουρά η Ελλάδα σαν προορισμός για τουλάχιστον 3 μήνες για εμάς ήταν ξεκάθαρη ανάπτυξη σε σχέση με το 2019. Αλλά το 2022 περιμένουμε και άλλες μεγάλες χώρες μας όπως Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία να αναπτυχθούν.

Κατά τα άλλα, η επέκταση της υπηρεσίας σε όλο τον κόσμο παραμένει ο βασικός στόχος: Welcome πρέπει να υπάρχει παντού – οπότε όλοι δουλεύουν σε αυτή την κατεύθυνση, από τους προγραμματιστές, το marketing τις πωλήσεις, όλοι. Σκοπός είναι το 2022, από 65 πόλεις να ξεπεράσουμε τις 100.

– Από την εμπειρία σας, ποια συμβουλή θα δίνατε σε νεότερους που θέλουν να ασχοληθούν με το επιχειρείν στην Ελλάδα;

Να το κάνουν(γέλια)… Στα σοβαρά, θεωρώ ότι τα “δύσκολα” του επιχειρείν είναι η χρηματοδότηση και η στελέχωση / δημιουργία ομάδας. Αν και ποτέ δεν είχαμε μια εύκολη, ήρεμη χρηματοδότηση, θεωρώ ότι όλη η γενιά μου αλλά και η νεότερη, έχει αν μη τι άλλο πρόσβαση στην χρηματοδότηση. Και από όσο μπορώ να καταλάβω την “αγορά” – για ένα σύνολο λόγων η επόμενη 5-10ετια η πρόσβαση θα είναι ακόμα πιο εύκολη. Προσοχή, από την πρόσβαση μέχρι την συμφωνία υπάρχει μια μεγάλη απόσταση. Πάντως σήμερα υπάρχουν χρήματα για κάποιον, αν έχει να δείξει κάτι που δουλεύει ακόμα και σε πολύ μικρή κλίμακα. «Κάτι που δουλεύει» εννοώ κάτι που έστω και ένας έδωσε ένα ευρώ για να χρησιμοποιήσει και δεν το μετάνιωσε. Ή κάτι που είναι δωρεάν ίσως, αλλά έστω και λίγοι το χρησιμοποιούν ασταμάτητα. Οπότε συμβουλεύω όποιον έχει κάτι τέτοιο ή είναι κοντά, να το βάλει άμεσα, πρώτη προτεραιότητα και να προχωρήσει.

Στο θέμα της στελέχωσης και της δημιουργίας ομάδας δεν ξέρω τι συμβουλή να δώσω. Μιλάω πάντα για επιχειρήσεις που θέλουν αρκετά εξειδικευμένο προσωπικό. Νομίζω παραμένει μακράν το πιο δύσκολο κομμάτι τουλάχιστον στην περίοδο ανάπτυξης μιας νέας επιχείρησης – το μόνο που συμβουλεύω σίγουρα είναι να το είστε προετοιμασμένοι ότι έτσι είναι – και ότι κάποιες μέρες ή και εβδομάδες ή και μήνες, η βασική σας δουλειά στην εταιρεία θα είναι να βρείτε κόσμο, να κάνετε συνεντεύξεις, να κάνετε προσφορές εργασίας, διαπραγματεύσεις κτλ.

Δείτε εδώ το Data Project του CNN Greece για την επίδραση του facebook στην ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων

πηγή

loading...

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button

Εντοπίστηκε Adblock

Φαίνεται ότι χρησιμοποιήστε πρόγραμμα ή επέκταση αποκλεισμού διαφημίσεων Υποστήριξε το kontasas.gr Οι διαφημίσεις επιτρέπουν τη λειτουργία του kontasas.gr Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblock
Advertisment ad adsense adlogger