Γιατί κατέρρευσε η συμφωνία εξαγοράς της Nissan από την Honda – Προς αναζήτηση νέων σωτήρων
![](https://kontasas.gr/wp-content/uploads/2025/02/AP25037085865425-780x470.jpg)
Η Nissan βρισκόταν βαθιά σε μπελάδες στα τέλη του περασμένου έτους, όταν η αντίπαλος Honda προσέφερε μια σανίδα σωτηρίας: Mία συμφωνία 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων που θα βοηθούσε και τις δύο ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταγωνιστούν τις κινεζικές μάρκες που αναταράζουν τα νερά της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Χρόνια παραπαίουσες πωλήσεις και διοικητικές αναταραχές είχαν αφήσει τη Nissan σε ερείπια, ειδικά αφού υποτίμησε τη ζήτηση για υβριδικά στις ΗΠΑ, την κορυφαία αγορά της.
Σύμφωνα με το «Reuters», οι συνομιλίες για τη συγχώνευση διαλύθηκαν σε λίγο περισσότερο από ένα μήνα λόγω της υπερηφάνειας της Nissan και της ανεπάρκειας της να κατανοήσει την δυσχερή θέση στην οποία βρίσκεται, καθώς και της αιφνίδιας απόφασης της Honda να αναθεωρήσει τους όρους και να προτείνει να γίνει η Nissan θυγατρική της.
Η Nissan, η οποία για χρόνια μέχρι το 2020 ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας μετά την Toyota, επέμεινε να λάβει σχεδόν ίση μεταχείριση στις συνομιλίες παρά την ασθενέστερη θέση της, είπαν τρεις από τους ανθρώπους.
Η Honda πίεσε τη Nissan να προβεί σε βαθύτερες περικοπές στο εργατικό δυναμικό και τη δυναμικότητα των εργοστασίων της, αλλά η Nissan δεν ήταν πρόθυμη να εξετάσει το ενδεχόμενο να κλείσει εργοστάσια, είπαν τρεις από τις πηγές. Είπαν ότι έμειναν με την εντύπωση ότι η Nissan ένιωθε ότι μπορούσε να ανακάμψει μόνη της, παρά τις αυξανόμενες δυσκολίες της.
«Νομίζω ότι πρόκειται για πρόβλημα διαχείρισης», ανέφερε στο Reuters η Julie Boote, αναλύτρια στην εταιρεία ερευνών Pelham Smithers Associates, σχετικά με την αναταραχή που υπάρχει στη Nissan. «Υπερεκτιμούν εντελώς τη θέση τους, την αξία της μάρκας τους και την ικανότητά τους να επαναφέρουν σε τροχιά την επιχείρηση», τονίζει η ίδια.
Σύμφωνα με το Reuters, ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan Μακότο Ουσίντα επισκέφθηκε τον ομόλογό του Τοσιχίρο Μίμπε την περασμένη εβδομάδα για να του ανακοινώσει επίσημα πως θέλει να τερματίσει τις συζητήσεις.
Πολύ λίγα, πολύ αργά
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Nissan Μακότο Ουσίντα (αριστερά) και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Honda Τοσιχίρο Μίμπε, κατά την διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου.
AP Photo/Eugene Hoshiko, File
Η Nissan αιφνιδίασε τους επενδυτές τον Νοέμβριο όταν μείωσε τις προβλέψεις για τα κέρδη της κατά 70%, λόγω της επιδείνωσης των πωλήσεων στην Κίνα και τις ΗΠΑ.
Στη συνέχεια, ανακοίνωσε ένα σχέδιο ανάκαμψης που περιελάμβανε την περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας και του 1/5 της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητάς της, το οποίο ορισμένοι αναλυτές θεώρησαν ως κίνηση που δεν ήταν αρκετή και έγινε πολύ αργά.
Ο Uchida υποσχέθηκε να μειώσει και τον δικό του μισθό κατά 50% ενώ δήλωσε πως στόχος του είναι να κάνει την εταιρεία πιο λιτή και πιο ανθεκτική.
Ακολούθως, τον Δεκέμβριο, η Nissan και η Honda ανακοίνωσαν σχέδια συγχώνευσης, απόρροια των συνομιλιών που είχαν από τον Μάρτιο του 2024, όταν δήλωσαν ότι ήθελαν να συνεργαστούν στον τομέα της τεχνολογίας.
Ωστόσο, υπήρχαν συνεχώς εμπόδια στις συζητήσεις σχετικά με τον υπολογισμό της αναλογίας των μετοχών μετά τη συγχώνευση και σύμφωνα με πηγές που μίλησαν στο Reuters, ο Ουσίντα εξέφρασε αμφιβολίες σχετικά με τις προοπτικές της συμφωνίας.
Οι διευθυντές της Honda παράλληλα παραπονέθηκαν ότι η λήψη αποφάσεων από τη Nissan καθυστερούσε πολύ, ενώ θεώρησαν πως η στρατηγική ανάκαμψη της Nissan δεν ήταν λεπτομερής. Παράλληλα, απογοητεύτηκαν από την «ανεπαρκή μείωση της εργοστασιακής δυναμικότητας», δήλωσαν δύο πηγές.
Δεν είναι ξεκάθαρο εάν η Honda ζήτησε συγκεκριμένο αριθμό περικοπών θέσεων εργασίας ή αν ανέφερε συγκεκριμένα εργοστάσια για μείωση της παραγωγικής ικανότητας. Η Nissan πάντως δεν ήθελε να κλείσει εργοστάσια επειδή αυτό θα οδηγούσε σε απομείωση της αξίας της στα χαρτιά και θα έβλαπτε τα κέρδη της, ανέφερε μια πηγή.
Οι περικοπές θέσεων εργασίας που είχαν ήδη ανακοινωθεί ως μέρος του σχεδίου ανάκαμψης της Nissan ήταν της τάξεως του 7% επί του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της. Ήταν χαρακτηριστικό, είπε ένα άτομο, ότι η Honda είχε μειώσει περισσότερο το προσωπικό της στην Κίνα τα τελευταία δύο χρόνια.
Η Honda, από την πλευρά της, εμφανίστηκε απρόθυμη να υποχωρήσει στα σχέδιά της, αφήνοντας να εννοηθεί ότι δεν θεωρεί τη Nissan ισότιμη, είπε ένα άτομο που γνωρίζει τη θέση της Nissan.
Η αλλαγή πλεύσης από την Honda
Η απότομη αλλαγή σχεδίων της Honda αντανακλούσε την αυξανόμενη ανυπομονησία της σχετικά με τον ρυθμό των διαπραγματεύσεων, δήλωσαν δύο άτομα. Και η Nissan αιφνιδιάστηκε από αυτήν την κίνηση, δεδομένου ότι ήταν αντίθετη.
Μάλιστα, στο εσωτερικό της Nissan, η πρόταση θεωρήθηκε «εξωφρενική» και προσβολή της αξιοπρέπειάς της με δεδομένο πως είναι και η παλαιότερη αυτοκινητοβιομηχανία, δήλωσε ένα άτομο.
Στη συνέχεια, η Renault, ο μεγαλύτερος μέτοχος της Nissan, δήλωσε πως παρ’ ότι δεν συμμετέχει στις συζητήσεις, η εικόνα που είχε είναι πως η συναλλαγή θα κατέληγε σε «εξαγορά της Nissan από τη Honda χωρίς να υπάρξει πριμοδότηση των μετόχων της Nissan». Ένα τέτοιο αποτέλεσμα θα ήταν «μη αποδεκτό», δήλωσε η Renault, προσθέτοντας ότι θα «υπερασπιστεί σθεναρά» τα συμφέροντά της.
Σε αναζήτηση νέων συνεργατών
Μετά το ναυάγιο στις διαπραγματεύσεις, δεν είναι σαφές εάν υπάρχει κάτι που θα μπορούσε να ξαναφέρει τους δύο γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας στο τραπέζι, ωστόσο φαίνεται απίθανο να επιστρέψουν στην αρχική τους συμφωνία να συνεργαστούν στον τομέα της τεχνολογίας.
Σύμφωνα με τη συμφωνία που έκαναν, αν και οι δύο εταιρείες συμφωνήσουν να τερματίσουν τις συζητήσεις, καμία από τις δύο δεν θα είναι υπεύθυνη για το ναυάγιο.
Πάντως, η Nissan είναι ανοιχτή να συνεργαστεί με νέους εταίρους, συμπεριλαμβανομένης της Foxconn, του Ταϊβανέζου κατασκευαστή που κατασκευάζει τα iPhones της Apple, ανέφερε το Reuters.
Ο πρόεδρος της Foxconn Young Liu δήλωσε την Τετάρτη ότι στόχος της είναι απλά να συνεργαστεί με τη Nissan και όχι να την εξαγοράσει.
Η Foxconn είναι πιθανότατα πιο γενναιόδωρος «μνηστήρας» από τη Honda επειδή χρειάζεται ένα brand name στην αυτοκινητοβιομηχανία, και η Nissan θα μπορούσε να είναι ένας ελκυστικός στόχος για την εταιρεία, δήλωσε ο Amir Anvarzadeh, σύμβουλος στρατηγικής στην ιαπωνική εταιρεία συμβούλων μετοχών Asymmetric Advisors.
«Ανεξάρτητα από το τι σκέφτεστε για τα αυτοκίνητά τους και τον ισολογισμό τους, τουλάχιστον η μάρκα (της Nissan) εξακολουθεί να είναι αρκετά αναγνωρίσιμη», ανέφερε ο ίδιος για τη Nissan.
Μέχρι στιγμής, η κυβέρνηση της Ιαπωνίας δεν έχει πάρει θέση για το πώς βλέπει την κατάρρευση των συνομιλιών μεταξύ της Honda και της Nissan, ούτε αν θα ήταν ανοιχτή σε μια εξαγορά της Nissan από τη Foxconn.
Για τη Nissan, το ερώτημα τώρα είναι τι θα κάνει η διοίκηση, αναφέρει η Boote. «Δεν έχουν ρεαλιστική ματιά για το τι συμβαίνει στην αυτοκινητοβιομηχανία και τι πραγματικά πρέπει να συμβεί με τη Nissan», σχολιάζει.