Επιχειρήσεις: Οι κλάδοι που θα «πρωταγωνιστήσουν» το 2025 στο λιανεμπόριο
Σε κλάδους που εμφανίζουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, εκείνους που συνδέονται με ανερχόμενες διεθνείς καταναλωτικές τάσεις καθώς και στον σταθερά «ελκυστικό», τα τελευταία χρόνια, κλάδο των τροφίμων, ήταν έντονα στραμμένο το επενδυτικό ενδιαφέρον τη χρονιά που πέρασε.
Με βάση την κινητικότητα που καταγράφηκε το 2024 αλλά όπως προκύπτει από τα επενδυτικά πλάνα των μεγάλων «παικτών» της αγοράς, αναμένεται και το 2025 να συνεχίσουν να «πρωταγωνιστούν».
Σούπερ μάρκετ και τρόφιμα
Νέο γύρο συγκέντρωσης, προσεχώς, στα σούπερ μάρκετ έχουν προβλέψει στελέχη του κλάδου. Οι συζητήσεις σχετικά με νέες συμφωνίες που μπορεί να προκύψουν, εμφανίζονται εντονότερες το τελευταίο διάστημα και εφόσον τελικά υπάρξουν εξελίξεις, το «τοπίο» στη συγκεκριμένη αγορά θα αναδιαμορφωθεί για άλλη μία φορά. Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, άλλωστε, στοχεύουν στην περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας τους -ειδικά σε περιοχές έντονου ενδιαφέροντος – άλλες, μέσω εξαγορών μικρότερων επιχειρήσεων και άλλες μέσω οργανικής ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό άλλωστε, συνεχίζουν με αμείωτη ένταση τα πλάνα των επενδύσεών τους, το ύψος των οποίων, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τους πέντε «μεγάλους» του κλάδου, ξεπερνά συνολικά τα 900 ευρώ για την προσεχή τριετία.
Στον κλάδο των τροφίμων, σημαντική δυναμική και περαιτέρω προοπτικές ανάπτυξης εμφανίζουν τα προϊόντα που υποστηρίζουν την υγιεινή διατροφή, λόγω της στροφής πολλών καταναλωτών, ειδικά τα τελευταία χρόνια, προς έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Βλέποντας τις ευκαιρίες που προκύπτουν στη συγκεκριμένη αγορά, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις, funds και όμιλοι τροφίμων επενδύουν στη συγκεκριμένη κατηγορία και ενισχύουν τα χαρτοφυλάκια τους με καινοτόμα προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας.
Αυξανόμενη διαρκώς είναι και η τάση για έτοιμα και ημιέτοιμα γεύματα, επίσης μία κατηγορία που προσελκύει το επενδυτικό ενδιαφέρον όλο και περισσότερων βιομηχανιών τροφίμων αλλά και επιχειρήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου. Σε διεθνές επίπεδο, όπως ανέφερε σε έκθεσή της η Research And Markets, «το μέγεθος της αγοράς έτοιμων γευμάτων αναμένεται να σημειώσει ταχεία ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια και να αυξηθεί στα 272,76 δισ. δολάρια το 2028 με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 10,3%». Άλλωστε, οι γρήγοροι και έντονοι ρυθμοί της καθημερινότητας στρέφουν τους καταναλωτές στην ευκολία των έτοιμων προς κατανάλωση γευμάτων, αντί για το καθημερινό μαγείρεμα που απαιτεί περισσότερο χρόνο.
«Μάχη» επενδύσεων στα αθλητικά ειδή
Ταχύτατα αναπτυσσόμενη κατηγορία στο λιανεμπόριο, διεθνώς, αποτελούν τα αθλητικά είδη. Κλάδος που πήρε μεγάλη «ώθηση» και από τις συνήθεις που υιοθέτησαν οι καταναλωτές την περίοδο της πανδημίας. Στην εγχώρια αγορά η «μάχη» των επενδύσεων που καταγράφηκε το 2024 από τους μεγάλους «παίκτες» του κλάδου, αναμένεται να συνεχιστεί και το 2025. Ενδεικτικό των προοπτικών της συγκεκριμένης αγοράς στη χώρα μας είναι, άλλωστε, το γεγονός ότι αναπτύσσεται με ρυθμούς της τάξεως του 8%- 10% όταν σε ευρωπαϊκό επίπεδο «τρέχει» αντίστοιχα με 3%-5%, όπως σημείωνε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Cosmos Sport, Μιχάλης Τσικνάκης. Συνολικά στη Νοτιοανατολική Ευρώπη προβλέπεται ότι η αγορά αθλητικών ειδών μέχρι το 2026 θα προσεγγίσει τα 3,7 δισ. ευρώ. Την πιο περιζήτητη υπο-κατηγορία, μάλιστα, αποτελούν τα «αθλητικά μόδας», αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 50% της αγοράς ενώ εκτιμάται πως τα επόμενα χρόνια θα «τρέξει» με ρυθμούς της τάξεως του 6%-7%.
Ανθεκτική η αγορά πολυτελών ειδών
Παρότι μοιάζει αντιφατικό εν μέσω της ακρίβειας η οποία αυτή τη στιγμή θεωρείται ως το σημαντικότερο πρόβλημα των Ελλήνων, η luxury αγορά στη χώρα μας συνεχίζει να αναπτύσσεται, ενισχυόμενη πάντως και από την παρουσία τουριστών. «Ο τομέας των luxury brands συνεχίζει να είναι δυναμικός, παρά την έλλειψη περιουσιακών στοιχείων που να ανταποκρίνονται στις επιθυμητές απαιτήσεις στις τοποθεσίες-στόχους» σημείωνε σε ανάλυσή της σχετικά με την εικόνα στα εμπορικά ακίνητα το β΄ εξάμηνο του 2004 η Cushman & Wakefield Proprius. Για το γ’ τρίμηνο του έτους η εταιρεία επισήμανε μάλιστα τα 6 opennings πολυτελών brands στη Μύκονο. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με την εκτίμηση της κ. Florence Rollet, στελέχους με πολύχρονη εμπειρία σε brands ειδών πολυτελείας στην παγκόσμια αγορά και μέλους Δ.Σ. των Αtticα Πολυκαταστημάτων, η αγορά των luxury προϊόντων αναδιαμορφώνεται και προσαρμόζεται σε νέα δεδομένα, σύμφωνα με τις καινούριες ανάγκες των καταναλωτών. Για το προσεχές έτος, η ίδια εκτίμησε πως παρά το γεγονός ότι στην παρούσα συγκυρία «χάνει» πελάτες λόγω των πιέσεων στις τιμές, εντούτοις παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές για επενδύσεις.
Οι «χρυσές» επενδύσεις για τα κατοικίδια
Σημαντική ανάπτυξη γνωρίζει διεθνώς και ο κλάδος που αφορά ευρύτερα στην φροντίδα των κατοικιδίων ζώων, από τα προϊόντα για τη διατροφή και την υγεία τους, μέχρι τις υπηρεσίες σχετικά με τον καλλωπισμό και την ευεξία τους. Σε διεθνές επίπεδο, σύμφωνα με έρευνα της Morgan Stanley, οι ετήσιες δαπάνες των νοικοκυριών για τα κατοικίδιά τους, προβλέπεται μέχρι το 2026 να φτάσουν τα 1.445 δολάρια ανά ζώο και έως το 2030, τα 1.733 δολάρια, αντίστοιχα. Αυτό σημαίνει αύξηση των συνολικών δαπανών της τάξεως του 113% και συγκεκριμένα από τα 122 δισ. δολάρια που έφταναν το 2019 στα 261 δισ. δολάρια μέχρι το 2030. Τη μεγαλύτερη ώθηση σε αυτή την ανάπτυξη αναμένεται μάλιστα να δώσουν οι υπηρεσίες. Όπως για παράδειγμα εκείνες που αφορούν στην υγεία των κατοικιδιών. Στη χώρα μας, σημαντικές είναι οι επενδυτικές κινήσεις που έχουν καταγραφεί τα τελευταία χρόνια, ενώ ο κλάδος παραμένει ιδιαίτερα ελκυστικός την ίδια στιγμή που, προκειμένου να ανταποκριθεί στις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες των ανθρώπων οι οποίοι θέλουν να προσφέρουν τις καλύτερες συνθήκες διαβίωσης στα κατοικίδια τους, ενσωματώνει συνεχώς νέες υπηρεσίες.