Λιανεμπόριο: Με το βλέμμα στις χειμερινές εκπτώσεις – Αρχίζουν οι προσφορές
Μετά το τέλος της εορταστικής περιόδου και το «ταμείο» του χριστουγεννιάτικου τζίρου, το «βλέμμα» του εμπορικού κόσμου στρέφεται πλέον στις χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες ξεκινούν τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου.
Από τις πρώτες κιόλας μέρες του νέου έτους, αρκετές μεγάλες αλυσίδες, μέσω κυρίως των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων, άρχισαν να μπαίνουν στη «μάχη» των προσφορών – σε επιλεγμένα έως τώρα προϊόντα- προκειμένου να κρατήσουν «ζεστό» το ενδιαφέρον των καταναλωτών, κατά την περίοδο που μεσολαβεί μεταξύ του «φινάλε» των εορταστικών αγορών και της «πρεμιέρας» των χειμερινών εκπτώσεων. Ποντάροντας, αφενός στην αυξημένη αγοραστική διάθεση που προηγήθηκε λόγω γιορτών, αφετέρου στο γεγονός, ότι ένα σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών περιμένει τις χαμηλότερες τιμές στα προϊόντα ώστε να προχωρήσει σε αγορές.
Εν μέσω, άλλωστε, των πληθωριστικών πιέσεων των τελευταίων ετών αλλά και της… επίδρασης της κλιματικής αλλαγής, σημαντικές είναι οι αλλαγές που διαπιστώνουν πλέον οι έμποροι στην αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων. Ενδεικτικά είναι όσα ανέφερε πρόσφατα στο CNN Greece, o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, Θοδωρής Καπράλος.
Από τη μία πλευρά, όπως εξηγούσε, η αγοραστική κίνηση «ζεσταίνεται» σε όλα τα μεγάλα εκπτωτικά γεγονότα (εκπτώσεις, Βlack Friday κτλ). Ωστόσο, λόγω της πίεσης που δέχεται το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, οι αγορές τους είναι πλέον στοχευμένες και συγκεκριμένες, ενώ το γεγονός ότι πλέον οι προσφορές μπορούν να διενεργούνται σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, έχει «απαξιώσει», σε έναν βαθμό, τέτοιες περιόδους.
Την ίδια στιγμή, λόγω της αλλαγής των καιρικών συνθηκών και των μεγάλων διακυμάνσεων της θερμοκρασίας, η χειμερινή περίοδος για το λιανεμπόριο, ξεκινά πλέον πολύ αργότερα σε σχέση με το παρελθόν. Έτσι, ο Νοέμβριος – με εξαίρεση τη Black Friday, είναι συνήθως ένας υποτονικός μήνας, με την κινητικότητα στην αγορά των χειμερινών ειδών (χοντρά ρούχα, μπουφάν κτλ.) να ξεκινά, μετά τα μέσα Δεκεμβρίου, με αποκορύφωμα τις γιορτές και αμέσως μετά τις χειμερινές εκπτώσεις.
Η αποτίμηση των γιορτών
Σε ό,τι αφορά την αγοραστική κίνηση της εορταστικής περιόδου, αποτιμάται συνολικά ως θετική, με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη να επισημαίνει πως η πρώτη εκτίμηση δείχνει μια μεσοσταθμική άνοδο του κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο, της τάξεως του +6% σε σχέση με πέρσι.
Το «φρένο» που βάζουν πλέον οι καταναλωτές στις «αυθόρμητες» αγορές, αποτυπώθηκε και κατά τη φετινή περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, ωστόσο σύμφωνα με τα στοιχεία των τμήματος μελετών του ΕΒΕΠ, ο τζίρος του Δεκεμβρίου ξεπέρασε τον πήχη των 4 δισ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή πάντως, η αγορά κινήθηκε με διαφορετικές «ταχύτητες» ανά περιοχή αλλά και τύπο καταστημάτων, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, με τις μεγάλες αλυσίδες, τα πολυκαταστήματα, τα υπερκαταστήματα και τα εμπορικά κέντρα να παρουσιάζουν αύξηση τζίρου 8%, ενώ οι μικρότερες επιχειρήσεις άνοδο 4% αντίστοιχα.