Παπαδημητρίου (ΕΟΔΑΣΑΑΜ): Διευκρινίσεις για το πώς η σύμβαση 717 επηρέασε τα Τέμπη

Σε διευκρινίσεις για το συσχετισμό της καθυστέρησης στην υλοποίηση της σύμβασης 717 με το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών προχώρησε ο κ. Χρήστος Παπαδημητρίου πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και αντιπρόεδρος του οργανισμού, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν υπάρχει αιτιώδης σύνδεσμος μεταξύ των δύο.
Συγκεκριμένα, αρχικά, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ο κ. Παπαδημητρίου είχε εκφράσει την προσωπική άποψη ότι όλοι αυτοί που καθυστέρησαν την υλοποίηση της σύμβασης 717 «έχουν συμβάλει αποφασιστικά στο να σκοτωθούν αυτά τα παιδιά». Μάλιστα, κατά την τοποθέτησή του αυτή είχε ξεκαθαρίσει πως αναφέρεται στην ανώτατη ηγεσία και όχι στα απλά στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ.
Εν συνεχεία όμως προχώρησε σε διευκρινίσεις ως προς τη σχέση των δύο γεγονότων Συγεκριμένα, μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή, ο κ. Παπαδημητρίου τόνισε χαρακτηριστικά ότι «η σύμβαση 717 όντως θα δημιουργούσε πρόσθετες δικλίδες ασφαλείας, γιατί οι άνθρωποι πάντα σφάλλουν – έχουν ροπή προς το λάθος […] Χωρίς αυτό να σημαίνει, βέβαια, ότι δυστυχήματα δεν συμβαίνουν και σε κομμάτια του σιδηροδρομικού δικτύου, όπου έχουν ολοκληρωθεί και το ETCS και η τηλεδιοίκηση, δηλαδή πάντα μπορεί να γίνει κάτι. Δεν μπορώ να πω όμως ότι είναι αιτιώδης ο σύνδεσμος, ότι εάν είχε γίνει η 717, δεν θα είχε γίνει το ατύχημα», τόνισε.
Τι αναφέρει το πόρισμα
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ (άρθρο 41), αναφέρεται ότι εξετάστηκαν και άλλα στοιχεία που σίγουρα επηρέαζαν το πλαίσιο στο οποίο το δυστύχημα έλαβε χώρα (π.χ. εξέλιξη της σύμβασης 717, χρηματοδότηση των επενδυτικών έργων, εθνικοί και ενωσιακοί μηχανισμοί ελέγχου στα επενδυτικά έργα), όμως έπειτα από αρχική αξιολόγηση, αποφασίστηκε να μην γίνει ανάλυση, καθώς είναι λιγότερο σχετικά για την άμεση βελτίωση του σιδηροδρομικού συστήματος, βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Στο εξωτερικό, η συζήτηση για τον ρόλο των αυτόματων συστημάτων σε σιδηροδρομικά δυστυχήματα είναι συχνή, καθώς έχουν καταγραφεί περιστατικά αστοχιών σε κρίσιμα συμβάντα. Στις 21 Οκτωβρίου 2024, στην Ουαλία, δύο τρένα συγκρούστηκαν μετωπικά έπειτα από αστοχία των συστημάτων τηλεδιοίκησης, σε ένα δυστύχημα που είχε 1 νεκρό και 15 τραυματίες. Η Βρετανική Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Δυστυχημάτων (RAIB) επιβεβαίωσε αργότερα την αστοχία.
Επίσης το πόρισμα, αναφερόμενο στην απουσία συστημάτων τηλεδιοίκησης, σημειώνει ότι το γεγονός αυτό δεν καθιστά τα τρένα ανασφαλή, αλλά ήταν απαραίτητο οι αρμόδιοι φορείς λειτουργίας του σιδηροδρόμου (ΟΣΕ, Hellenic Train, κλπ) να τηρούσαν τους υφιστάμενους κανονισμούς και να είχαν λάβει τα κατάλληλα μέτρα ασφάλειας, μεταξύ των οποίων η λειτουργία με μειωμένες ταχύτητες και η απαγόρευση του επιτρεπόμενου ορίου των 160 χλμ./ώρα. Και όπως έδειξε και το δυστύχημα, οι κανόνες ασφαλείας δεν τηρούνταν (άρθρο 650).