Οικονομία

Σούπερ μάρκετ: Ποιες αλλαγές έρχονται στις προσφορές στο ράφι

Νέα δεδομένα διαμορφώνονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ για τα προϊόντα που πωλούνται σε προσφορά ή υπό προωθητική ενέργεια, με την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας, ο οποίος ανακοινώνεται στις 6 Μαρτίου από το υπουργείο Ανάπτυξης.

Ο στόχος του αρμόδιου υπουργείου είναι οι προσφορές που γίνονται στα σούπερ μάρκετ να είναι πραγματικές, να λειτουργούν προς όφελος των καταναλωτών καθώς και να μπει «φρένο» σε περιπτώσεις παραπλανητικών εκπτώσεων.

Μετά την ανακοίνωση του εμπλουτισμένου Κώδικα Δεοντολογίας, ο οποίος θα περιλαμβάνει νέες περιπτώσεις παραβάσεων της καταναλωτικής νομοθεσίας αλλά και παραδείγματα που αφορούν στις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές, θα ακολουθήσει ένα δεκαήμερο ενημέρωσης και εξοικείωσης της αγοράς. Από τη Δευτέρα 17 Μαρτίου αναμένεται να ξεκινήσουν εντατικοί έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του.

Οι νέοι κανόνες που έρχονται, αναμένεται να αλλάξουν την εικόνα που επικρατεί έως σήμερα στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ, στα οποία το 25,8% των πωλήσεων τους σε αξία το 2024, προερχόταν από προϊόντα σε προσφορά ή υπό κάποιας μορφής προωθητική ενέργεια, με βάση τα στοιχεία της Circana.

Τιμή αναφοράς η χαμηλότερη των 30 ημερών

Πλέον, σε κάθε ανακοίνωση μείωσης τιμής από πλευράς του εμπόρου, θα πρέπει να αναγράφεται η προγενέστερη τιμή του προϊόντος, η οποία ορίζεται ως η χαμηλότερη τιμή που εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια των προηγούμενων 30 ημερών. Παράλληλα κάθε προσφορά θα πρέπει να τεκμηριώνεται ως πραγματική έκπτωση σε σχέση με την προγενέστερη τιμή (δηλαδή τη χαμηλότερη των 30 ημέρων).

Η μείωση τιμής μπορεί να έχει τη μορφή ποσοστού π.χ. «20% έκπτωση», συγκεκριμένου ποσού πχ. «10 ευρώ έκπτωση», ή ακόμη και μίας αναφοράς όπως πχ. «τώρα 50 ευρώ, πριν 100 ευρώ».

Στα προϊόντα που φέρουν εκπτωτικά stickers όπως «-2 ευρώ» ή «-50%» θα πρέπει επίσης να ανακοινώνεται η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών και η έκπτωση να γίνεται βάσει αυτής.

Εξαίρεση στον «κανόνα» των 30 ημερών αποτελούν οι προσφορές που αφορούν στα νωπά και ευαλλοίωτα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα, καθώς ενδέχεται να καταστούν ακατάλληλα προς πώληση εντός του συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος. Σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνονται: φρούτα, λαχανικά, καρποί με κέλυφος, κρέατα, γάλα νωπό ή παστεριωμένο, βασιλικός πολτός, αλιεύματα, αυγά, σαλιγκάρια, τυριά, γιαούρτι και αλλαντικά.

Τα «1+1», «2+1» δώρο και οι πολυσυσκευασίες

Αλλαγές έρχονται και στις προωθητικές ενέργειες τύπου «1+1« ή «2+1 δώρο» με βασική αρχή ότι ο καταναλωτής δεν πρέπει να παραπλανάται σχετικά με την τιμή, τη μέθοδο υπολογισμού της ή την ύπαρξη πλεονεκτήματος τιμής.

Επομένως, σε αυτές περιπτώσεις προσφορών θα πρέπει ο ίδιος κωδικός να διατίθεται στο ράφι του καταστήματος και ως μεμονωμένο τεμάχιο. Με αυτό τον τρόπο, ο καταναλωτής, αφενός έχει τη δυνατότητα να αγοράσει τη μονή συσκευασία εφόσον επιθυμεί, αφετέρου μπορεί να διαπιστώνει εύκολα τη τιμή πώλησης του ενός τεμαχίου προκειμένου να εξασφαλίζεται ότι δεν παραπλανάται από την προσφορά.

Το ίδιο εφαρμόζεται και για τις πολυσυσκευασίες τύπου «5+1 δώρο». Ωστόσο, σε αυτή την περίπτωση, εκείνες στις οποίες οι προσφορές ισχύουν έως 60 ημέρες, δεν χρειάζεται να υπάρχει ο κωδικός αναφοράς του προϊόντος στο ράφι, αρκεί η συνηθισμένη τιμή πώλησής του εκτός της περιόδου προσφοράς, να είναι εκείνη την οποία επικαλείται ο έμπορος στην προσφορά.

Για τις προωθούμενες αυτές αλλαγές από πλευράς υπουργείου Ανάπτυξης, ερωτηθείς πρόσφατα ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλης Παντελιάδης, σημείωσε πως «κάποιες προσφορές οι οποίες είναι μόνο ”κατ’ όνομα”, θα σταματήσουν να υπάρχουν. Αυτό το βλέπω υγιές» συμπληρώνοντας: «Θα ομαλοποιηθεί η αγορά, άρα οι προσφορές θα γίνουν πιο σπάνιες αλλά πιο πραγματικές». Αναφορικά πάντως με το τι θα συμβεί με τη μέση τιμή του προϊόντος ο ίδιος είπε: «εγώ δεν πιστεύω ότι θα αλλάξει. Ούτε προς τα πάνω, ούτε προς τα κάτω. Θα αναπροσαρμοστεί η πολιτική κάποιων προμηθευτών αλλά τελικά η μέση τιμή στην οποία αγοράζει ο καταναλωτής το προϊόν, πιστεύω ότι θα μείνει η ίδια. Το όφελος για τον καταναλωτή είναι μεγαλύτερη καθαρότητα».




Source link

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button