Σύγκρουση πλοίων στη Βόρεια Θάλασσα: Οι κίνδυνοι για το περιβάλλον – Όλα τα σενάρια

Σοβαρές επιπτώσεις για το περιβάλλον εγκυμονεί η σύγκρουση του δεξαμενόπλοιου με φορτηγό πλοίο στη Βόρεια Θάλασσα και για την ακρίβεια για τη θάλασσα, τα ψάρια και τον αέρα. Αυτό που δεν μπορούν να πουν με βεβαιότητα οι ειδικοί είναι το εύρος τους αυτό εξαρτάται από τρεις παράγοντες.
Πρώτον, έχει σημασία τι φορτίο υπήρχε σε αυτά τα δύο τεράστια σκάφη. Η εταιρεία Analytics Vortexa εκτιμά ότι το δεξαμενόπλοιο μήκους 183 μέτρων μετέφερε περίπου 130.000 βαρέλια καυσίμου τζετ – κηροζίνη – το οποίο τώρα διαρρέει στη θάλασσα. Το καύσιμο που δεν είναι τόσο κολλώδες ή παχύρρευστο όσο τα βαρύτερα είδη λαδιού είναι λιγότερο πιθανό να βλέψει τα ζώα που υπάρχουν στην περιοχή. Μπορεί επίσης να διασπαστεί από φυσικά βακτήρια. Ωστόσο, μπορεί ακόμα να δηλητηριάσει τα ψάρια και να σκοτώσει ζώα και φυτά στην ακτογραμμή, αν εισέλθει στο χώμα εκεί.
Δεύτερον, ο αντίκτυπος εξαρτάται από τη θάλασσα και τις καιρικές συνθήκες γύρω από αυτήν. Πράγματα όπως ο άνεμος και τα ρεύματα επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο μια πετρελαιοκηλίδα εξαπλώνεται στη θάλασσα.
Τρίτον, έχει σημασία πόσο γρήγορα θα αντιμετωπιστεί όλο αυτό και στη συνέχεια θα καθαριστεί, εάν είναι απαραίτητο, και αν μπορεί να γίνει. Συνήθως, όσο πιο αργή είναι η απόκριση, τόσο χειρότερος είναι ο αντίκτυπος.
Οι κίνδυνοι
Η Marine Conservation Society έχει επισημάνει ότι η τοποθεσία όπου έγινε η σύγκρουση είναι κοντά σε ορισμένες προστατευόμενες περιοχές και είναι σημαντική για τα θαλάσσια πτηνά και τις φώκιες του λιμανιού. Και τα δύο πλοία είναι πιθανό ότι τροφοδοτούνταν από ένα πιο βρώμικο, βαρύτερο είδος πετρελαίου – πιθανό ναυτικό πετρέλαιο εσωτερικής καύσης ή βαρύ μαζούτ. Το τελευταίο είναι επιβλαβές για το περιβάλλον. Φτηνό και κολλώδες σαν πίσσα, μπορεί να πνίξει τα ζώα και είναι πολύ επικίνδυνο αλλά και εξαιρετικά δύσκολο να απομακρυνθεί.
Το φορτηγό πλοίο Solong μετέφερε κυανιούχο νάτριο. Σύμφωνα με μια έκθεση από τον πάροχο ναυτιλιακών δεδομένων Lloyd’s List Intelligence, το πλοίο μετέφερε 15 εμπορευματοκιβώτια κυανιούχου νατρίου μεταξύ άλλων φορτίων. Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μετέφερε επίσης άγνωστη ποσότητα οινοπνεύματος.
Η Υπηρεσία Ασφάλειας Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου (UKHSA), περιγράφει το κυανιούχο νάτριο ως ένα λευκό στερεό που μοιάζει με κρύσταλλο με ελαφριά οσμή αμυγδάλου. Χρησιμοποιείται στη βιομηχανία για τον καθαρισμό μετάλλων, την επιμετάλλωση και την εξαγωγή και τη φωτογραφία. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την παρασκευή άλλων χημικών. Ο οργανισμός αναφέρει ότι η έκθεση σε άλατα κυανίου μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο, ναυτία, ζάλη, νευρικότητα, σύγχυση, αλλαγές στον καρδιακό ρυθμό και υπνηλία. Στις πιο σοβαρές περιπτώσεις, μπορεί να υπάρξουν καρδιακά και αναπνευστικά προβλήματα ή ακόμα και θάνατος.
Ο Δρ. Μαρκ Χαρτλ, αναπληρωτής καθηγητής θαλάσσιας βιολογίας στο Πανεπιστήμιο Herriot Watt, εξηγεί ότι το κυανιούχο νάτριο είναι πολύ διαλυτό στο νερό και μπορεί να είναι τοξικό επειδή παρεμποδίζει την αναπνοή των ζώων, ενώ εάν θερμανθεί μπορεί να δημιουργήσει ένα τοξικό νέφος. Τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν είναι σαφές εάν ποσότητες έχει διαλυθεί στο νερό ή αν έχουν καεί, αλλά έχει τη δυνατότητα να σκοτώσει υδρόβιους οργανισμούς μέσω της κατάποσης.
Η ακτοφυλακή ανέφερε ότι το περιστατικό «παραμένει σε εξέλιξη» και έχει αρχίσει να αξιολογεί την «πιθανή αντιμετώπιση της ρύπανσης» που θα απαιτηθεί.