Οικονομία

Τα τέσσερα εμβληματικά έργα που αλλάζουν το πρόσωπο της Θεσσαλονίκης

Η αρχή θα γίνει με το πουαναμενόμενο και πολυσυζητημένο Μετρό, το οποίο θα βάλει μπροστά τις μηχανές των συρμών τον ερχόμενο Νοέμβριο και αμέσως μετά σειρά θα πάρουν ο υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος Flyover, η ανάπλαση της ΔΕΘ και ο 6ος προβλήτας στο λιμάνι.

Το πολυσυζητημένο Μετρό

Η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει για το Μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς οι πόρτες του ανοίγουν στις 30 Νοεμβρίου.

Το έργο αυτό θα αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών στην συμπρωτεύουσα, με δρομολόγια που θα πραγματοποιούνται κάθε λίγα λεπτά και χαμηλό κόστος εισιτηρίων.

Σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί, η τιμή του εισιτηρίου αναμένεται να ανέρχεται σε 0,90 ευρώ με διάρκεια 70 λεπτών, δηλαδή θα είναι φθηνότερο κατά 0,30 ευρώ από το ενιαίο εισιτήριο των 90 λεπτών του Μετρό της Αθήνας, που κοστίζει 1,20 ευρώ.

Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει μήκος 9,6 χλμ. με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς. Μάλιστα, το κοινό θα μετακινείται με 18 υπερ – αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους.

Σύμφωνα με τα σχέδια που έχουν κυκλοφορήσει, η γραμμή θα ξεκινάει από το κέντρο της πόλης και τον Ν.Σ.Σ., και ακολουθώντας τις οδούς Μοναστηρίου, Εγνατία και Δελφών, θα καταλήγει στην περιοχή της Νέας Ελβετίας, όπου θα συνδέεται με το αμαξοστάσιο Πυλαίας.

Τα χαρακτηριστικά του βασικού δικτύου:

  • 13 σύγχρονοι σταθμοί με κεντρική αποβάθρα
  • 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς
  • 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό
  • συστήματα αυτόματων θυρών επί των των αποβάθρων κάθε σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού
  • δημιουργία αμαξοστάσιου έκτασης 50.000 τμ στην περιοχή της Πυλαία

Flyover: Ο υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος

Το 2027 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες στον υπερσύγχρονο εναέριο αυτοκινητόδρομο ταχείας κυκλοφορίας, 12 χλμ., «Flyover», ο οποίος αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης.

flyover.jpg kvnstantinos mitzalis

Βασικά Χαρακτηριστικά του Κατασκευαστικού Έργου

  • 12 χιλιόμετρα έργου
  • 9 ανισόπεδοι κόμβοι
  • 7,6 χιλιόμετρα υπερυψωμένης λεωφόρου ταχείας κυκλοφορίας με τις προσβάσεις αυτής
  • 4 χιλιόμετρα γέφυρας ταχείας κυκλοφορίας (Flyover)
  • 9 γέφυρες
  • 2 στέγαστρα
  • 1 σήραγγα
  • 20.000 συνολική χωρητικότητα οχημάτων/ώρα στις δύο κατευθύνσεις στην περιοχή της ΥΤΛ

Σήμερα στα εργοτάξια απασχολούνται συνολικά περίπου 250 άτομα και 80 βαρέα μηχανήματα, εκ των οποίων 25 εκσκαφείς και διαφόρων
τύπων οχήματα τα υπόλοιπα.

Από πλευράς Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση και υπεγράφη Συμπληρωματική Σύμβαση Εργασιών προϋπολογισμού 22,85 εκατ. ευρώ όπου, πέραν των λοιπών εργασιών συντήρησης, προβλέπονται και τα εξής:

  • Ομάδες άμεσης επέμβασης οχημάτων για συνεχείς περιπολίες.
  • Γερανοφόρα οχήματα και βαν στα εργοτάξια για την άμεση αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών.
  • Κέντρο 24ωρου ελέγχου κυκλοφορίας και εξοπλισμοί εποπτείας της κυκλοφορίας επί της οδού.
  • Λειτουργία τηλεφωνικού αριθμού 1077 για άμεση αναφορά από τους διερχόμενους οδηγούς.

Η ανάπλαση της ΔΕΘ

Το project των 300 εκατ. ευρώ για την ανάπλαση της ΔΕΘ, ConFExPark, έχει λάβει το πράσινο φως και έχει στόχο την ανάπτυξη ενός πολυχρηστικού εκθεσιακού και συνεδριακού χώρου, που θα μετατραπεί σε τοπόσημο και θα ενισχύσει τη νέα ταυτότητα της πόλης.

deth-1.jpg

Ο σχεδιασμός προβλέπει πάνω από 3 χιλιάδες δενδροφυτεύσεις και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, ένα Μητροπολιτικό Πάρκο, επιφάνειας 100 χιλιάδες τ.μ., ανοιχτό για τους πολίτες, ενώ περιμετρικά της ΔΕΘ θα υπάρχουν 10,8 χιλιάδες τ.μ. κοινόχρηστων χώρων, που θα συνδυαστούν με το μελλοντικό πάρκο 11,5 χιλιάδες τ.μ. της Αγίας Φωτεινής και με 2,7 χιλιάδες τ.μ. πρασίνου περιμετρικά του Αλεξάνδρειου Μέλαθρου.

deth-2.jpg

Σύμφωνα με το Υπερταμείο, στο χαρτοφυλάκιο του οποίου ανήκει και θα παραμείνει η ΔΕΘ – Helexpo, προβλέπει την παραχώρηση για 35 χρόνια του ιστορικού ακινήτου που στεγάζει τη Διεθνή Έκθεση στο κέντρο της Θεσσαλονίκης από το 1926, σε απαρχαιωμένες πια εγκαταστάσεις με ελάχιστο πράσινο.

Αξίζει να σημειωθεί πως η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου, που θα ανέλθει ως τα 120 εκατ. ευρώ, αντιστοιχώντας στο 1/3 της επένδυσης, θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Το χρονοδιάγραμμα:

  • Εντός του 2025 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και να έχει δημοσιευτεί το τεύχος του Διαγωνισμού.
  • Έως το α’ εξάμηνο του 2026 προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί ο Διαγωνισμός και θα έχει αναδειχθεί ο Ανάδοχος.
  • Το β’ εξάμηνο 2026 αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευαστική περίοδος. Το Έργο θα υλοποιείται και θα παραδίδεται τμηματικά, ώστε να μην διακοπεί η λειτουργία του Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης.
  • Έως το 2031 εκτιμάται πως θα έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των εργασιών.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Με ιστορία 2.300 ετών το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί σήμερα ζωτικό μέρος της οικονομικής δραστηριότητας στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης μέσω των μεγάλων διευρωπαϊκών δικτύων αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρόμων.

Πέρα από τον κομβικό του ρόλο στις διεθνείς μεταφορές εμπορευμάτων, το λιμάνι είναι και πόλος έλξης για τον διεθνή τουρισμό, αφού όλο και περισσότερα κρουαζιερόπλοια το επιλέγουν για ελλιμενισμό ή έναρξη και τερματισμό (homeporting) κρουαζιέρας.

Σε αυτό το πλαίσιο, τρία έργα βρίσκονται σε εξέλιξη για την ενίσχυση του ρόλου του στην οικονομία της χώρας.

Έτσι, ζήτημα χρόνου είναι πλέον η εκκίνηση του πολυαναμενόμενου έργου της επέκτασης της 6ης προβλήτας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που θα επιτρέψει στο λιμάνι να υποδέχεται πλοία κύριων γραμμών.

Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες για την ολοκλήρωση σύνδεσης αυτοκινητοδρόμου Π.Α.Θ.Ε. και Εγνατίας Οδού με τον 6ο προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης και το οδικό δίκτυο της περιοχής Καλοχωρίου.

Ενώ, μέσα στην επόμενη χρονιά αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές στη σύμβαση για την σύνδεση του 6ου Προβλήτα Θεσσαλονίκης και του Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης είναι ένα έργο με προϋπολογισμός: 66,34 εκατ. ευρώ που βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία.




Source link

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button