Τι θα συμβεί στις τιμές των αυτοκινήτων αν ο Τραμπ επιμείνει στους δασμούς

Αντιμέτωποι με ακόμα ακριβότερα αυτοκίνητα θα βρεθούν οι Αμερικάνοι αν επιμείνει στην πολιτική των δασμών ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος «απείλησε» με νέα επιβάρυνση της τάξεως του 25% στα αυτοκίνητα που εισάγονται στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Την Τρίτη 18/2 ο Τραμπ ανακοίνωσε επιπλέον δασμούς 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, με εφαρμογή πιθανότατα στις 2 Απριλίου.
Ωστόσο, δήλωσε ότι οι δασμοί θα καθυστερήσουν μέχρι την άνοιξη εν μέρει για να δοθεί χρόνος στις αυτοκινητοβιομηχανίες να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους στην Αμερική.
Βέβαια, αυτό δεν είναι κάτι που μπορεί γίνει πράξη σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, κάνοντας σχεδόν δεδομένες τις αυξήσεις.
Οι δασμοί θα μπορούσαν να προσθέσουν χιλιάδες δολάρια στο κόστος των αυτοκινήτων, λένε ειδικοί σε θέματα αυτοκινητοβιομηχανίας.
Δεν υπάρχει αμιγώς «αμερικανικό αυτοκίνητο»
Ανάλογα με τον τρόπο που θα επιβληθούν οι δασμοί, οι αυξήσεις των τιμών θα μπορούσαν να πλήξουν και τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται σε αμερικανικά εργοστάσια αυτοκινήτων, λόγω του τρόπου που κινείται η αγορά εξαρτημάτων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά και το Μεξικό λειτουργούν εδώ και χρόνια ως μια σχετικά ενιαία αγορά, λόγω της εμπορικής συμφωνίας NAFTA και της συνθήκης USMCA που την αντικατέστησε.
Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα όπως ένα αμιγώς αμερικανικό όχημα, τονίζουν άνθρωποι της αγοράς.
Ακόμα και το φορτηγάκι Ford F-150, το μοντέλο οχήματος με τις περισσότερες πωλήσεις στην Αμερική για περισσότερα από 40 χρόνια, παίρνει λιγότερα από τα μισά εξαρτήματά του από αμερικανικά εργοστάσια.
Δεδομένες οι αυξήσεις
Το σκεπτικό του Τραμπ λέει πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να μεταφέρουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ για να μην πληρώνουν δασμούς. Όμως πόσο ρεαλιστικό είναι αυτό;
Σήμερα, πολλές ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι: Toyota, Honda, Volkswagen, Subaru, Kia, Hyundai, μεταξύ άλλων έχουν ήδη εργοστάσια και κατασκευάζουν αυτοκίνητα στη Βόρεια Αμερική. Την ίδια ώρα εισάγουν ορισμένα από τα μοντέλα τους στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αυτό σημαίνει πως, ακόμη και αν ο Καναδάς και το Μεξικό εξαιρεθούν από τους νέους δασμούς, ορισμένα αυτοκίνητα ξένης κατασκευής θα γίνουν ακριβότερα.
Μάλιστα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες που επηρεάζονται από τους δασμούς ενδέχεται να μειώσουν την παραγωγή ορισμένων μοντέλων για να δουν πώς θα εξελιχθεί η μάχη για τους δασμούς, γεγονός που θα μπορούσε να εξαντλήσει την προσφορά αυτοκινήτων και φορτηγών που βρίσκονται ήδη στους χώρους και τις εκθέσεις των αντιπροσωπειών.
Η περιορισμένη προσφορά θα μπορούσε γρήγορα να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές.
«Μέχρι στιγμής αυτό που βλέπουμε είναι πολύ κόστος και πολύ χάος», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Ford, Jim Farley, σε σχόλια προς τους επενδυτές νωρίτερα αυτό το μήνα.
Αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν καταστήσει σαφές ότι αν επιβληθούν δασμοί μακροπρόθεσμα, αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση του κόστους λειτουργίας τους.
«Ας είμαστε πραγματικά ειλικρινείς: Μακροπρόθεσμα, ένας δασμός 25% στα σύνορα του Μεξικού και του Καναδά θα άνοιγε μια τρύπα στην αμερικανική βιομηχανία που δεν έχουμε ξαναδεί», δήλωσε ο Farley σε αυτά τα σχόλια προς τους επενδυτές.
Τι μένει να δούμε
Ο Αμερικανός πρόεδρος δεν έδωσε λεπτομέρειες σχετικά με το αν οι φόροι εισαγωγής θα περιλαμβάνουν εξαιρέσεις, όπως οι εταιρείες που κατασκευάζουν αυτοκίνητα σε όλη τη βορειοαμερικανική ζώνη ελεύθερου εμπορίου στο πλαίσιο της εμπορικής συμφωνίας ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά που υπέγραψε ο Τραμπ κατά την πρώτη του θητεία.
Ο Τραμπ δεν είπε επίσης αν οι δασμοί θα ισχύσουν για τα εξαρτήματα των αυτοκινήτων, αν και είπε ότι θα υπάρξουν δασμοί στους ημιαγωγούς, οι οποίοι αποτελούν σημαντικό συστατικό των σύγχρονων αυτοκινήτων.
Υπενθυμίζεται πως η έλλειψη ημιαγωγών που προέκυψε από την πανδημία προκάλεσε την εκτόξευση των τιμών των αυτοκινήτων, ενώ η παραγωγή αυτοκινήτων μειώθηκε και η ζήτηση ήταν ισχυρότερη από την αναμενόμενη, σημειώνει σχετικά το CNN.