Το 80% της Gen Z στην Ελλάδα επιλέγει αγορές με «κάρτα» – Πότε προτιμάει τα μετρητά

Το 80% της Gen Z στην Ελλάδα επιλέγει τις ψηφιακές πληρωμές για τις αγορές της σύμφωνα με τα αποτελέσματα της πανελλαδικής έρευνας που πραγματοποίησαν η Visa και το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ, με στόχο να καταγράψουν την καταναλωτική συμπεριφορά και τις προτιμήσεις πληρωμών της γενιάς «Z».
Πρόκειται για τους καταναλωτές ηλικίας 17-30 ετών, μιας γενιάς που διαμορφώνει το μέλλον του εμπορίου, σύμφωνα με τον Country Manager της Visa στην Ελλάδα, κ. Νίκο Πετράκη, ο οποίος σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας τόνισε πως «η κατανόηση των ιδιαίτερων αγοραστικών συνηθειών και προτιμήσεων της Gen Z είναι ζήτημα ζωτικής σημασίας».
Τα στοιχεία που ξεχώρισαν
- Το 56% συνδυάζει αγορές από το διαδίκτυο και φυσικά καταστήματα.
- Σχεδόν 8 στους 10 χρησιμοποιούν κυρίως τις ψηφιακές πληρωμές.
- Τα μετρητά εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται από περίπου 40% όσων επιλέγουν να ψωνίζουν στα φυσικά καταστήματα.
- Κάρτες και μετρητά χρησιμοποιούνται εξίσου για συναλλαγές έως 20 ευρώ, σημαντική προτίμηση στις ψηφιακές πληρωμές για συναλλαγές που υπερβαίνουν αυτά τα ποσά.
- 6 στους 10 ψωνίζουν περιστασιακά από διεθνή marketplaces, ενώ 4 στους 10 τείνουν να ψωνίζουν από εμπόρους που ανακαλύπτουν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Μικρά ή μεγάλα ποσά – Πότε προτιμούν τα μετρητά
Ενώ κάρτες και μετρητά προτιμώνται σχεδόν εξίσου για συναλλαγές έως 20 ευρώ, οι ψηφιακές πληρωμές έχουν σημαντικό προβάδισμα για ποσά από 21 ευρώ και άνω.
Συγκεκριμένα, επιλέγονται από το 75% για αγορές μεταξύ 21-50 ευρώ (έναντι 25% που προτιμά τα μετρητά), με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται στο 82% για τις αγορές μεταξύ 51–100 ευρώ και στο 84% για αγορές άνω των 100 ευρώ.
Η έρευνα υπογραμμίζει επίσης την αυξανόμενη τάση για διαδικτυακές αγορές από τη Gen Z, με το 28% των ερωτηθέντων να ψωνίζει με αυτόν τον τρόπο 1 ή περισσότερες φορές την εβδομάδα και το 42% μία ή δύο φορές το μήνα. Αν και το 38% τείνει να ψωνίζει μέσω των social media, αυτό δεν γίνεται συστηματικά.
Μεταξύ των βασικών παραγόντων που επηρεάζουν την αγοραστική συμπεριφορά είναι η προσωπική έρευνα σε ιστοτόπους και πλατφόρμες αγορών με 35%, ακολουθούμενη από τις διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (16%) και τις διαφημίσεις στα καταστήματα (16%).
Σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, η παραδοσιακή διαφήμιση (newsletters, τηλεοπτικές διαφημίσεις, push notifications σε εφαρμογές), καθώς και οι influencers ασκούν μικρότερη επιρροή στις αγορές αυτής της ηλικιακής ομάδας.
Ανασφάλεια για τις άγνωστες ιστοσελίδες
Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των διαδικτυακών συναλλαγών το 65% των συμμετεχόντων νιώθει ανασφάλεια όταν πραγματοποιεί αγορές από “άγνωστες ή νέες ιστοσελίδες”.
Ακολουθούν οι αγορές από διεθνή marketplaces και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με 9% και 12% αντίστοιχα, ως τα λιγότερο αξιόπιστα κανάλια.
Ψηφιακές συναλλαγές για «ταχύτητα και ευκολία»
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα, δηλώνει:
«Είναι ενθαρρυντικό να ανακαλύπτουμε ότι η Gen Z επιλέγει, σε μεγάλο βαθμό, τις ψηφιακές πληρωμές ως κύρια μέθοδο συναλλαγών για την ταχύτητα και την ευκολία που παρέχουν ανεξάρτητα από το πού ψωνίζει, ενώ οι αγορές από το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρουσιάζουν σημαντικές εμπορικές ευκαιρίες που είμαστε εδώ για να υποστηρίξουμε».

Από αριστερά:
Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα,
Βάλια Αρανίτου, Επιστημονική Διευθύντρια του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του ΕΚΠΑ,
Sevi Vassileva, Γενική Διευθύντρια της Visa για Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα και Ισραήλ,
Γεωργία Μοσχόβου, Corporate Communications Manager της Visa για Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα και Ισραήλ,
Σταύρος Καφούνης, Πρόεδρος ΕΣΕΕ
VISA
Από την πλευρά της, η επιστημονική Διευθύντρια του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Βάλια Αρανίτου, δήλωσε πως τα ψηφιακά μέσα πληρωμής αναδεικνύονται σε μεγάλο πρωταγωνιστή στην καθημερινή ζωή της Gen Z, ανεξαρτήτως κατηγορίας κατανάλωσης, τόσο σε φυσικά καταστήματα όσο και στο διαδίκτυο.
«Αυτή η γενιά είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένη με τις διαδικτυακές αγορές, με την πλειονότητα να μην αντιμετωπίζει καμία δυσκολία κατά την ολοκλήρωσή τους.
Ταυτόχρονα, η ευκολία και η ταχύτητα αποτελούν πολύ σημαντικούς παράγοντες τόσο για όσους ψωνίζουν κυρίως online όσο και για εκείνους που συνδυάζουν αγορές από φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα.
Τέλος, αυτό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ότι η Gen Z βασίζεται κυρίως στην ατομική έρευνα στο διαδίκτυο για τις αγορές της, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να ακολουθούν με μικρότερη ένταση. Οι αγορές από διεθνή marketplaces φαίνεται να έχουν μη συστηματικό χαρακτήρα».
* Αξίζει να σημειωθεί πως η έρευνα, πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ για λογαριασμό της Visa Greece, με στόχο να εξετάσει τις καταναλωτικές συνήθειες και τους τρόπους πληρωμών των Ελλήνων της Gen Z, ηλικίας 17 έως 30 ετών. Με πανελλαδική κάλυψη και δείγμα 600 ατόμων, η συλλογή δεδομένων έγινε μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων κατά το διάστημα 3 – 25 Φεβρουαρίου 2025.