Το X έχασε σχεδόν το 80% της αξίας του από όταν το αγόρασε ο Ϊλον Μασκ
Η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, το πρώην Twitter, αξίζει σχεδόν 80% λιγότερο από ό,τι πριν από δύο χρόνια, όταν την αγόρασε ο Ίλον Μασκ, σύμφωνα με εκτιμήσεις του επενδυτικού γίγαντα Fidelity.
Η X δεν διαπραγματεύεται πλέον δημοσίως, αφού ο Μασκ διέθεσε 44 δισ. δολάρια για να την κάνει ιδιωτική τον Οκτώβριο του 2022.
Ωστόσο, η Fidelity αποκαλύπτει τι πιστεύει ότι είναι η αξία των μετοχών της X, και οι εκτιμήσεις αυτές χρησιμεύουν ως στενά παρακολουθούμενο βαρόμετρο για τη συνολική υγεία της εταιρείας.
Στα τέλη Αυγούστου, οι μετοχές αυτές άξιζαν μόλις 4,2 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με την κυριακάτικη κατάθεση του Blue Chip Growth Fund της Fidelity.
Αυτή η νέα εκτίμηση σηματοδοτεί πτώση της αξίας κατά 24% σε σχέση με τις εκτιμήσεις της Fidelity στα τέλη Ιουλίου. Και αντιπροσωπεύει μια συγκλονιστική μείωση 79% από τα 19,66 εκατ. δολάρια που εκτιμούσε η Fidelity ότι οι μετοχές άξιζαν τον Οκτώβριο του 2022, όταν ο Μασκ απέκτησε το Twitter.
Η νέα αποτίμηση από τη Fidelity υποδηλώνει ότι πιστεύει ότι η X αξίζει τώρα μόλις 9,4 δισ. δολάρια – πολύ μακριά από τα 44 δισ. δολάρια που πλήρωσε ο Μασκ. Άλλοι επενδυτές θα μπορούσαν να αποτιμήσουν τη X διαφορετικά.
Οι αναλυτές λένε ότι η κατακόρυφη πτώση της τιμής της Fidelity για το X πιθανότατα αντανακλά τη συρρίκνωση των διαφημιστικών εσόδων της εταιρείας, η οποία δεν δημοσιεύει πλέον δημόσια τριμηνιαία οικονομικά μεγέθη.
Η Fidelity αρνήθηκε να σχολιάσει μεμονωμένες εταιρείες.
Η X δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.
Πίεση διαφημίσεων στη X
«Ο Μασκ σαφώς υπερπλήρωσε για αυτό το περιουσιακό στοιχείο», δήλωσε στο CNN ο Νταν Ιβς, διευθύνων σύμβουλος και ανώτερος αναλυτής μετοχών της Wedbush Securities, σε ηλεκτρονικό μήνυμα.
Ο Ιβς δήλωσε ότι πιστεύει ότι το Twitter άξιζε πραγματικά περίπου 30 δισ. δολάρια όταν το αγόρασε ο Μασκ, ενώ σήμερα αξίζει πιο κοντά στα 15 δισ. δολάρια. Είπε ότι ενώ η δέσμευση στο X είναι «ισχυρή», η διαφημιστική πίεση έχει επιμείνει.
Υπό την ιδιοκτησία του Μασκ, ορισμένοι διαφημιστές έχουν εκφράσει ανησυχίες για ακραίο περιεχόμενο στην πλατφόρμα με το οποίο δεν θέλουν να συνδέονται οι μάρκες τους.
Μια πρόσφατη παγκόσμια έρευνα της Kantar διαπίστωσε ότι ένα καθαρό 26% των εμπόρων σχεδιάζει να μειώσει τις δαπάνες του στο X το επόμενο έτος, η πιο απότομη υποχώρηση από οποιαδήποτε μεγάλη παγκόσμια διαφημιστική πλατφόρμα. Μόλις το 4% των διαφημιστών δήλωσε ότι πιστεύει ότι οι διαφημίσεις Χ παρέχουν «ασφάλεια μάρκας» (βεβαιότητα ότι οι διαφημίσεις τους δεν θα εμφανίζονται κοντά σε ακραίο περιεχόμενο), σε σύγκριση με το 39% στην Google.
Τον Νοέμβριο, ο Μασκ αντιμετώπισε αντιδράσεις από εμπορικά σήματα, ορισμένα από τα οποία σταμάτησαν τις δαπάνες για τον Χ, αφού ο δισεκατομμυριούχος ασπάστηκε μια αντισημιτική θεωρία συνωμοσίας που ευνοείται από τους λευκούς ρατσιστές.
Ο Μασκ ζήτησε αργότερα συγγνώμη για αυτό που αποκάλεσε την πιο «ηλίθια» ανάρτηση που έκανε ποτέ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια αυτής της συγγνώμης, ο Μασκ είπε επίσης στους διαφημιστές που φεύγουν: «Πήγαινε να γ@μ@θείς».
Αλλά η X συνεχίζει να είναι σημαντικός παίκτης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης υπό την ιδιοκτησία του Musk.
Η εταιρεία δήλωσε ότι είχε 570 εκατ. μηνιαίους ενεργούς χρήστες κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου, αυξημένους κατά 6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Ωστόσο, η εταιρεία ερευνών Similarweb διαπίστωσε κάποια πτώση στη δέσμευση.
Το X είχε 73,5 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες σε iOS και Android μαζί στις Ηνωμένες Πολιτείες τον Αύγουστο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Similarweb που μοιράστηκε με το CNN. Αυτό αντιπροσωπεύει πτώση σχεδόν 11% σε ετήσια βάση και μείωση 20% από τον Οκτώβριο του 2022.
Η Similarweb διαπίστωσε επίσης ότι η επισκεψιμότητα στο X.com στις ΗΠΑ τον Αύγουστο ήταν χαμηλότερη από ό,τι ήταν για το Twitter.com πριν το αγοράσει ο Musk. Ωστόσο, η Similarweb δήλωσε ότι οι αριθμοί επισκεψιμότητας της X ήταν κάπως ισχυρότεροι εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών.
Η άλλη εικόνα
Ο Gene Munster, διευθύνων σύμβουλος της Deepwater Asset Management, δήλωσε ότι δεν πιστεύει ότι η αξία της X έχει μειωθεί σχεδόν τόσο πολύ όσο υποδηλώνουν οι εκτιμήσεις της Fidelity.
«Η Fidelity ήταν υπερβολικά επιθετική. Ουσιαστικά καθαρίζουν το σπίτι της επένδυσης», δήλωσε ο Munster στο CNN.
Ο Munster δήλωσε ότι μακροπρόθεσμα, πιστεύει ότι η X και τα δεδομένα στα οποία έχει πρόσβαση η εταιρεία θα αξίζουν περισσότερο από τα 44 δισεκατομμύρια δολάρια που πλήρωσε ο Musk για το Twitter.
«Αν θέλετε να καταλάβετε σε πραγματικό χρόνο τι σκέφτονται οι άνθρωποι, το Twitter είναι η καλύτερη πηγή. Και αυτό είναι πολύτιμο», δήλωσε ο Munster.
Είναι ιδιαίτερα πολύτιμο επειδή τα δεδομένα X έχουν βοηθήσει στην εκπαίδευση του Grok, του chatbot τεχνητής νοημοσύνης που αναπτύχθηκε από την xAI, την ολοένα και πιο πολύτιμη startup AI του Musk.
Το X έχει αναδειχθεί ως η μοναδική οπτική γωνία για το Grok, το οποίο, σύμφωνα με τον Munster, έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει τη μεγαλύτερη πηγή πλούτου του Musk.
«Όταν ο Μασκ αγόρασε το Twitter, οι επενδυτές δεν είχαν συνειδητοποιήσει ότι θα απογειωνόμασταν στην τεχνητή νοημοσύνη τόσο γρήγορα όσο εμείς», δήλωσε ο Munster.
««Η αγορά του Twitter από τον Musk είναι μια περίπτωση καλύτερης τύχης από ό,τι έξυπνης».
Elon Musk’s X is worth nearly 80% less than when he bought it, Fidelity estimates
By Matt Egan, CNN