Κόσμος

Τραγωδία στην Ουάσινγκτον: Τι λένε για τον εναέριο χώρο έμπειροι πιλότοι και τι ξέρουμε μέχρι τώρα

Το αεροπλάνο μετέφερε 64 επιβάτες και πλήρωμα όταν προσγειώθηκε στον ποταμό Ποτόμακ μετά τη σύγκρουση, ενώ στο ελικόπτερο επέβαιναν τρεις στρατιώτες.

Μεταξύ αυτών που επέβαιναν στο αεροπλάνο ήταν και αθλητές του καλλιτεχνικού πατινάζ από τις ΗΠΑ. Η Ρωσία επιβεβαίωσε ότι στο αεροσκάφος επέβαιναν και κάποιοι πολίτες της.

Πρόκειται για τους ρωσικής καταγωγής προπονητές πατινάζ και πρώην παγκόσμιοι πρωταθλητές Ευγενία Σίσκοβα και Βαντίμ Ναούμοφ.

Η Σίσκοβα και ο Ναούμοφ, οι οποίοι ήταν παντρεμένοι μεταξύ τους, κέρδισαν το παγκόσμιο πρωτάθλημα καλλιτεχνικού πατινάζ σε ζευγάρια το 1994 και τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι ζούσαν στις Ηνωμένες Πολιτείες τουλάχιστον από το 1998.

H εκτίμηση ενός πρώην πιλότου

Ο πρώην πιλότος ελικοπτέρου Πολ Μπίβερ δήλωσε στο Sky News ότι είναι δύσκολο να πει κανείς αν η σύγκρουση θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, αλλά ήταν σαφές ότι επρόκειτο για ένα «τρομερό ατύχημα».

«Αυτό είναι ένα από τα πράγματα που για μένα μοιάζει με ανθρώπινο λάθος» τόνισε.

«Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας μπορεί μόνο να συμβουλεύει και ο πιλότος του αεροσκάφους είναι αυτός που αναλαμβάνει την προσωπική ευθύνη», πρόσθεσε.

Όπως εξήγησε ότι το αεροπλάνο βρισκόταν σε τελική προσέγγιση σε έναν διάδρομο προσγείωσης, οπότε ήταν δεσμευμένο στη διαδρομή.

Είχε δικαίωμα διέλευσης σύμφωνα με τους κανόνες τόνισε, προσθέτοντας ότι το ελικόπτερο θα έπρεπε να είχε λάβει «αποτρεπτική δράση».

Ο Μπίβερ ο οποίος έχει πετάξει στο παρελθόν πάνω από τον ποταμό Πότομακ, δήλωσε ότι πρόκειται για έναν «δύσκολο εναέριο χώρο».

«Είναι πολύ, πολύ πολυσύχναστος και περιστασιακά, δυστυχώς, υπάρχουν συγκρούσεις στον αέρα», τόνισε.

Λόγω του μικρού μήκους των διαδρόμων του αεροδρομίου Ρίγκαν, πάνω από το 90% των πτήσεων χρησιμοποιούν τον κύριο διάδρομο, γεγονός που τον καθιστά τον πιο πολυσύχναστο στις ΗΠΑ, με πάνω από 800 καθημερινές απογειώσεις και προσγειώσεις.

Στο παρελθόν έχουν σημειωθεί αρκετά παραλίγο ατυχήματα στο αεροδρόμιο, μεταξύ των οποίων δύο πέρυσι.

Τον Απρίλιο υπήρξε μια παρ’ ολίγον σύγκρουση μεταξύ ενός αεροσκάφους της Southwest και της JetBlue, ενώ τον επόμενο μήνα μεταξύ ενός αεροσκάφους της American Airlines και ενός μικρού αεροπλάνου.

Το χρονικό της τραγωδίας

Περίπου στις τέσσερις τα ξημερώματα ώρα Ελλάδας αεροσκάφος της PSA Airlines που εκτελούσε το δρομολόγιο American Airlines 5342 συγκρούστηκε με ένα ελικόπτερο του αμερικανικού στρατού καθώς προσέγγιζε το Εθνικό Αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρίγκαν της Ουάσινγκτον, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA).

Το επιβατικό αεροπλάνο έσπασε σε πολλά κομμάτια και βυθίστηκε αρκετά μέτρα στο ποτάμι, ενώ το ελικόπτερο κατέληξε ανάποδα στο νερό, σύμφωνα με μαρτυρίες.

Το αεροπλάνο, ένα Bombardier CRJ700, είχε αναχωρήσει από τη Γουιτσιτά του Κάνσας και μετέφερε 60 επιβάτες και τέσσερα μέλη του πληρώματος, ανακοίνωσε η American Airlines.

Το Πεντάγωνο ανέφερε ότι το ελικόπτερο που ενεπλάκη ήταν ένα Sikorsky H-60 που απογειώθηκε από το Φορτ Μπελβουάρ στη Βιρτζίνια.

Στο ελικόπτερο επέβαιναν τρεις Αμερικανοί στρατιώτες, δήλωσε η δήμαρχος της Ουάσινγκτον Μιούριελ Μπάουζερ. Ένας άλλος αξιωματούχος είπε ότι ήταν σε εκπαιδευτική πτήση.

Ένα απόσπασμα που δημοσιεύθηκε στο διαδίκτυο από το LiveATC.net, το οποίο μεταδίδει την εναέρια κυκλοφορία, υποτίθεται ότι καταγράφει τη συνομιλία με τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας τις στιγμές πριν από τη συντριβή. Ένας ελεγκτής φέρεται να ακούγεται να προειδοποιεί το ελικόπτερο για το αεροπλάνο, αλλά να μην λαμβάνει καμία απάντηση.

«Είδα μια μπάλα φωτιάς και μετά εξαφανίστηκε. Δεν έχω δει τίποτα από τότε που έπεσαν στο ποτάμι. Αλλά ήταν ένα CRJ ο τύπος του αεροπλάνου που συνετρίβη και ένα ελικόπτερο που χτύπησαν», ανέφερε ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας.

Από την πλευρά της η FAA δήλωσε ότι θα διερευνήσει το περιστατικό, μαζί με το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB).

Τι γνωρίζουμε για το ίδιο το δυστύχημα

Λίγα λεπτά πριν από την προσγείωση, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ρώτησαν την πτήση της American Airlines αν μπορούσε να προσγειωθεί στον συντομότερο διάδρομο 33 του Εθνικού Αεροδρομίου Ronald Reagan Washington και οι πιλότοι είπαν ότι μπορούσαν.

Στη συνέχεια οι ελεγκτές έδωσαν άδεια στο αεροπλάνο να προσγειωθεί στον διάδρομο 33.

Δευτερόλεπτα αργότερα, το αεροσκάφος προσέγγιζε τον διάδρομο όταν συνέβη η σύγκρουση με το ελικόπτερο.

Πλάνα από κάμερες κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης δείχνουν μια λάμψη φωτός στον ουρανό στις τέσσερις τα ξημερώματα ώρα Ελλάδας από τη στιγμή που φαίνεται να είναι η στιγμή που το αεροσκάφος συγκρούστηκε και τυλίχθηκε στις φλόγες.

Οι πληροφορίες παρακολούθησης της πτήσης, με βάση τα δεδομένα που μεταδίδονται από τον ραδιοαναμεταδότη του αεροσκάφους Bombardier, αποκαλύπτουν ότι βρισκόταν σε ύψος περίπου 122 μέτρων ποδιών και ταχύτητα περίπου 225 χιλιόμετρα/ώρα όταν υπέστη ταχεία απώλεια ύψους πάνω από τον ποταμό Πότομακ.

Το αεροπλάνο έσπασε σε τρία κομμάτια και έπεσε στο ποτάμι μαζί με το ελικόπτερο.

Πόσα είναι τα θύματα;

Ο επικεφαλής της Πυροσβεστικής και του ΕΚΑΒ της Ουάσινγκτον Τζον Ντόνελι δήλωσε σε ενημέρωση το πρωί της Πέμπτης (30/1) ότι οι αξιωματούχοι «δεν πιστεύουν ότι υπάρχουν επιζώντες από το ατύχημα αυτό».

Η αμερικανική υπηρεσία καλλιτεχνικού πατινάζ δήλωσε ότι «αρκετά μέλη της κοινότητας του πατινάζ μας βρίσκονταν δυστυχώς στην πτήση». Είπε ότι η ομάδα αυτή περιελάμβανε αθλητές, προπονητές και μέλη οικογενειών που επέστρεφαν στην πατρίδα τους από ένα αναπτυξιακό καμπ στο Κάνσας.

Περίπου 300 μέλη σωστικών συνεργείων με λαστιχένιες βάρκες αναπτύχθηκαν για την αναζήτηση επιζώντων και σορών σύμφωνα με τον Ντόνελι.

«Η πρόκληση είναι η πρόσβαση, υπάρχει άνεμος, κομμάτια πάγου (στο νερό). Είναι επικίνδυνο και δύσκολο να εργαστεί κανείς», είπε.

Οι μαρτυρίες για την τραγωδία

Ο Άρι Σούλμαν δήλωσε στο NBC Washington ότι είδε τη συντριβή του αεροπλάνου ενώ οδηγούσε στο George Washington Parkway, το οποίο περνάει κατά μήκος του αεροδρομίου.

Είπε ότι η προσέγγιση του αεροπλάνου φαινόταν φυσιολογική, μέχρι που είδε το αεροσκάφος να παίρνει μεγάλη κλίση προς τα δεξιά, με «σπινθήρες» να τρέχουν από το κάτω μέρος.

Τότε ήταν που κατάλαβε ότι τα πράγματα πήγαιναν «πολύ, πολύ λάθος». Έχοντας δει προσγειώσεις αεροπλάνων εκεί στο παρελθόν, είπε ότι το κάτω μέρος ενός αεροπλάνου δεν θα έπρεπε να είναι ορατό στο σκοτάδι.

Οι σπίθες, είπε, έμοιαζαν με «γιγαντιαίο ρωμαϊκό κερί» και πήγαιναν από τη μύτη του αεροπλάνου προς την ουρά του.

Ο Τζίμι Μαζέο δήλωσε ότι είδε τη συντριβή ενώ δειπνούσε με τη φίλη του σε ένα πάρκο κοντά στο αεροδρόμιο.

Θυμήθηκε ότι είδε κάτι που έμοιαζε με «λευκή φωτοβολίδα» στον ουρανό. Είπε ότι τα αεροπλάνα που πετούσαν στο αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρίγκαν φαινόταν να πετούν σε «ακανόνιστα μοτίβα».

Ο ίδιος είπε ότι δεν σκέφτηκε και πολύ αυτό που είδε μέχρι που άρχισαν να καταφθάνουν στο σημείο οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.

Οι αντιδράσεις των Αμερικανών αξιωματούχων

Ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι ενημερώθηκε πλήρως για το «τρομερό ατύχημα» και ότι παρακολουθεί στενά την κατάσταση.

«Είθε ο Θεός να ευλογεί τις ψυχές τους», ανέφερε σε δήλωσή του. «Ευχαριστούμε για την απίστευτη δουλειά που κάνουν τα σωστικά συνεργεία.

Στον λογαριασμό του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης TruthSocial, έθεσε επίσης ερωτήματα σχετικά με το πώς θα μπορούσε να συμβεί το περιστατικό, γράφοντας:

«Πρόκειται για μια άσχημη κατάσταση που φαίνεται ότι θα έπρεπε να είχε αποφευχθεί. ΟΧΙ ΚΑΛΟ!!!»

«Είναι μια ΚΑΘΑΡΗ ΝΥΧΤΑ, τα φώτα του αεροπλάνου έλαμπαν, γιατί το ελικόπτερο δεν ανέβηκε ή κατέβηκε ή έστριψε», πρόσθεσε.

«Γιατί ο πύργος ελέγχου δεν είπε στο ελικόπτερο τι να κάνει αντί να ρωτήσει αν είδε το αεροπλάνο;»

Ο αντιπρόεδρος Τζ. Ντ. Βανς ζήτησε να προσευχηθούν για όσους ενεπλάκησαν στο περιστατικό.

Ο υπουργός Άμυνας Πιτ Χέγκσεθ και ο υπουργός Μεταφορών Σον Ντάφι, οι διορισμοί των οποίων επιβεβαιώθηκαν μόλις πρόσφατα, δήλωσαν επίσης ότι παρακολουθούν την κατάσταση.

Ερωτηθείς εάν οι διαδρομές πτήσεων κοντά στο αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρίγκαν θα αλλάξουν μετά το περιστατικό, ο Ντάφι δήλωσε ότι «θα λάβουμε τα κατάλληλα μέτρα εάν χρειαστεί».

«Θα υπάρξει επανεξέταση αυτού που συνέβη εδώ απόψε», πρόσθεσε, ενώ υποστήριξε ότι η τραγωδία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.

Ο διευθύνων σύμβουλος της American Airlines Ρόμπερτ Ίσομ εξέφρασε τη «βαθιά του θλίψη» για τη σύγκρουση σε βίντεο που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της αεροπορικής εταιρείας.

Αυτό επανέλαβε και ο Ρότζερ Μάρσαλ, γερουσιαστής των ΗΠΑ που εκπροσωπεί το Κάνσας, απ’ όπου είχε απογειωθεί το αεροπλάνο. Ο ίδιος έκανε λόγο για ένα «σπαραγμό που δεν μπορεί να μετρηθεί».

Ποιο είναι το ρεκόρ αεροπορικής ασφάλειας των ΗΠΑ;

Μεγάλα περιστατικά αυτού του είδους είναι σχετικά σπάνια στις ΗΠΑ. Το πιο πρόσφατο συγκρίσιμο δυστύχημα ήταν το 2009, σύμφωνα με κατάλογο που συνέταξε το Reuters.

Εκείνη τη χρονιά, ένα αεροσκάφος συνετρίβη κατά την προσέγγιση για προσγείωση στο Μπάφαλο της Νέας Υόρκης, σκοτώνοντας και τους 49 επιβαίνοντες και ένα άτομο στο έδαφος.

Ο εναέριος χώρος πάνω από την Ουάσινγκτον είναι πολυσύχναστος και ιδιαίτερα ελεγχόμενος. Χρησιμοποιείται από την εγχώρια και τη διεθνή κυκλοφορία που χρησιμοποιεί δύο αεροδρόμια, ενώ υπάρχουν επιπλέον παράγοντες όπως οι προεδρικές πτήσεις, η έντονη στρατιωτική κυκλοφορία και οι πτήσεις γύρω από το Πεντάγωνο.

Τα επιβατικά αεροσκάφη πρέπει να ακολουθούν σταθερά σχέδια πτήσης και οι στρατιωτικοί πιλότοι επιχειρούν υπό τις αυστηρές οδηγίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, αλλά σε αντίθεση με τους πολιτικούς συναδέλφους τους, έχουν την ελευθερία να παρεκκλίνουν και την υποχρέωση να «βλέπουν και να αποφεύγουν» άλλα αεροσκάφη.




Source link

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button