Χίθροου: Οι πρώτες εικόνες μετά το μπλακ άουτ – Επανέρχεται σταδιακά η ηλεκτροδότηση

Το αεροδρόμιο παραμένει κλειστό μέχρι το βράδυ της Παρασκευής 21 Μαρτίου για λόγους ασφαλείας, ενώ την ίδια ώρα, περίπου 16.000 νοικοκυριά στην περιοχή έχουν μείνει χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα.
Άναψαν τα πρώτα φώτα στον τερματικό σταθμό 4
Εν τω μεταξύ, λίγο μετά τις 5 το απόγευμα (ώρα Ελλάδας) της Παρασκευής, τα φώτα στο εσωτερικό του κεντρικού κτηρίου του τερματικού σταθμού 4 του Χίθροου άναψαν για πρώτη φορά μετά από περισσότερες από 12 ώρες, σύμφωνα με το Associated Press. Μάλιστα, άρχισαν να λειτουργούν και πάλι οι ανελκυστήρες στο πάρκινγκ του τερματικού σταθμού.
Αυτό συνέβη αφότου η βρετανική εταιρεία κοινής ωφελείας National Grid ενημέρωσε πως αποκατέστησε προσωρινά την ηλεκτροδότηση σε «τμήματα του Χίθροου», αλλά το αεροδρόμιο είπε ότι δεν είναι σαφές πότε θα αποκατασταθεί αξιόπιστα η παροχή του και εξακολουθεί να προτρέπει τους επιβάτες να μην έρχονται.
Η διοίκηση του αεροδρομίου Χίθροου προειδοποιεί για ημέρες διαταραχών, καθώς περισσότερες από 1.350 πτήσεις επηρεάζονται μόνο σήμερα.
Άγνωστο πού θα φτάσει η οικονομική ζημιά
Στο μεταξύ, ερωτήματα γεννώνται για τα σχέδια έκτακτης ανάγκης, τη στιγμή που η αναστολή λειτουργίας του βρετανικού αεροδρομίου αναμένεται να επηρεάσει το παγκόσμιο σύστημα αερομεταφορών για ημέρες με κόστος δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων.
Η διοίκηση του αεροδρομίου Χίθροου προειδοποιεί για ημέρες διαταραχών, καθώς περισσότερες από 1.350 πτήσεις επηρεάζονται μόνο σήμερα.
Ταλαιπωρία για εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες στο αεροδρόμιο του Χίθροου
AP Photo/Kin Cheung
Επιπλέον, η διοίκηση του αεροδρομίου Χίθροου ανακοίνωσε ότι δεν υπάρχει ακόμα σαφήνεια σχετικά με το πότε θα αποκατασταθεί πλήρως η ηλεκτροδότηση, προειδοποιώντας τους επιβάτες να μην κατευθυνθούν προς το αεροδρόμιο «κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, μέχρι την επαναλειτουργία του».
Μπαρ και ξενοδοχεία που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από το αεροδρόμιο είναι γεμάτα από εγκλωβισμένους επιβάτες, οι οποίοι προσπαθούν να βρουν καταλύματα ή να οργανώσουν τις επόμενες κινήσεις τους.
«Χωρίς εφεδρικό σύστημα το αεροδρόμιο»
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η Αντιτρομοκρατική Αστυνομία του Λονδίνου ηγείται της έρευνας «δεδομένου του αντίκτυπου που είχε το περιστατικό αυτό σε κρίσιμες εθνικές υποδομές».
«Αν και δεν υπάρχουν προς το παρόν ενδείξεις για εγκληματική πράξη, παραμένουμε ανοιχτοί σε όλα τα ενδεχόμενα μέχρι στιγμής», ανέφερε παράλληλα σε ανακοίνωσή της η Μητροπολιτική Αστυνομία (Met) του Λονδίνου.
«Συνεργαζόμαστε με την Πυροσβεστική Υπηρεσία για να εξακριβώσουμε την αιτία της πυρκαγιάς, η οποία παραμένει υπό διερεύνηση. Αν και προς το παρόν δεν υπάρχουν ενδείξεις για εγκληματική ενέργεια, διατηρούμε ανοιχτό μυαλό αυτή τη στιγμή», τονίζεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση.

Άδειες θέσεις και ταμπλό με ακυρωμένες πτήσεις, καθώς το αεροδρόμιο Χίθροου έκλεισε την Παρασκευή (21/03) μετά από πυρκαγιά σε ηλεκτρικό υποσταθμό
AP Photo/Kin Cheung
Η Αντιτρομοκρατική θα εξετάσει το υλικό από τις κάμερες ασφαλείας, ακόμη και τις κάμερες εισόδου των κατοικιών, για να δουν ποιος βρισκόταν στην περιοχή όταν ξεκίνησε η φωτιά γύρω στις 11 το βράδυ της Πέμπτης, τοπική ώρα. Η έρευνα θα εξετάσει ακόμα και κατά πόσο η φωτιά προκλήθηκε από οτιδήποτε άλλο εκτός από μια δυσλειτουργία στα ίδια τα κυκλώματα του υποσταθμού.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι σύμφωνα με μια πηγή που μίλησε στο ΒΒC, το Χίθροου διαθέτει εφεδρικά συστήματα για να αντιμετωπίσει, για παράδειγμα, ένα αεροσκάφος που βρίσκεται σε κίνδυνο, αλλά δεν διαθέτει εφεδρικό σύστημα για ολόκληρο το αεροδρόμιο.
Τεράστιες οι επιπτώσεις
Ο αντίκτυπος της φωτιάς στον υποσταθμό ηλεκτρικής ενέργειας κοντά στο Χίθροου είχε καταστροφικό αντίκτυπο σε ένα βασικό τμήμα της εθνικής υποδομής της Βρετανίας, αντίστοιχο με το είδος του αντίκτυπου που θα ήθελαν να έχουν τρομοκρατικές ομάδες και εχθρικά κράτη.
Η αναστολή λειτουργίας αναμένεται να έχει παράπλευρες επιπτώσεις σε όλο τον κόσμο για ημέρες, κρατώντας επιβάτες μακριά από τον προορισμό τους.
Το κόστος μπορεί να φθάσει γύρω στα 20 εκατ. λίρες (26 εκατ. δολάρια) την ημέρα, δήλωσε ο Πολ Τσαρλς, ταξιδιωτικός σύμβουλος, στο Reuters, την ώρα που δεν υπάρχουν εγγυήσεις ότι το Χίθροου θα ξανανοίξει αύριο δεδομένου του πόσο ευάλωτο είναι το σύστημα παροχής ενέργειας του αεροδρομίου.
«Ένα εφεδρικό (σύστημα) θα πρέπει να είναι αξιόπιστο στην περίπτωση που επηρεαστεί το βασικό σύστημα. Το Χίθροου είναι τόσο ζωτικό τμήμα των υποδομών του Ηνωμένου Βασιλείου και θα έπρεπε να έχει αξιόπιστα συστήματα», τόνισε ο Τσαρλς.
Στάρμερ: «Η κατάσταση στο Χίθροου προκαλεί προβλήματα»
Ο πρωθυπουργός της Βρετανίας Κιρ Στάρμερ δήλωσε σήμερα ότι λαμβάνει ενημερώσεις σε τακτική βάση για την πυρκαγιά και σημείωσε ότι βρίσκεται σε στενή επαφή με τις αρχές στο σημείο.
«Γνωρίζω ότι η κατάσταση στο Χίθροου προκαλεί αναστάτωση και προβλήματα, ιδιαίτερα για αυτούς που ταξιδεύουν», ανέφερε ο Στάρμερ σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X.
Αλαλούμ με τις πτήσεις
Το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης είναι επίσης ένα από τα πέντε πιο πολυάσχολα στον κόσμο, καθώς εξυπηρετεί πάνω από 80 εκατομμύρια επιβάτες σε ετήσια βάση, ή αλλιώς 230.000 την ημέρα.
Χαρακτηριστικό είναι το βίντεο από ραντάρ πτήσεων, το οποίο αποτύπωσε το χάος που επικράτησε στην εναέρια κυκλοφορία καθώς έκλεισε το αεροδρόμιο Χίθροου.
Σύμφωνα με δεδομένα του FlightRadar24, ανάμεσα στις πτήσεις που χρειάστηκε να αλλάξουν πορεία ήταν μια της Qantas από την Περθ (Αυστραλία), που εξετράπη στο Charles de Gaulle, στο Παρίσι (Γαλλία), όπως και μια της United Airlines από τη Νέα Υόρκη (ΗΠΑ), που εξετράπη στο Shannon, στην Ιρλανδία,
Μάλιστα, ορισμένες πτήσεις εκτράπηκαν της πορείας τους για να προσγειωθούν σε άλλα αεροδρόμια του Λονδίνου, ενώ άλλες πτήσεις αναγκάστηκαν να επιστρέψουν πίσω ενώ βρίσκονταν στα μισά της διαδρομής.
Το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου, το δεύτερο σημαντικότερο της Βρετανίας, άρχισε να δέχεται ορισμένες πτήσεις που προγραμματιζόταν αρχικά να προσγειωθούν στο αεροδρόμιο του Χίθροου.