Φιλαναγνωσία, δημιουργική γραφή, αγγλικά: Ένα βραβευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα στα δημόσια σχολεία

Το μεράκι και η αγάπη των εκπαιδευτικών για το αντικείμενό τους είναι τα στοιχεία εκείνα που αναβαθμίζουν εν συνόλω την εκπαιδευτική διαδικασία στα δημόσια σχολεία. Και στα σχολεία της χώρας έχουμε – ευτυχώς – πολλούς τέτοιους και τέτοιες εκπαιδευτικούς που προσεγγίζουν την εκπαίδευση με τρόπους πρωτότυπους και ελκυστικούς για τους μαθητές.
Επί δύο συναπτά έτη, η εκπαιδευτικός Χαρά Κουρλέση, υλοποιεί ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα. Πέρυσι σε Γυμνάσια και φέτος σε μαθητές και μαθήτριες Δημοτικού, στο πλαίσιο του μαθήματος των Αγγλικών, η κ. Κουρλέση διδάσκει δημιουργική γραφή μέσω της διασκευής λογοτεχνικών έργων σε αγγλόφωνο σενάριο ταινίας μικρού μήκους.
Πέρυσι είχε επιλέξει τη διασκευή του ποιήματος «The Road Not Taken» του Ρόμπερτ Φροστ, ενώ φέτος επέλεξε το πρώτο της παιδικό βιβλίο «Ο Αφεντούλης και το δώρο της φιλίας» για να το διασκευάσουν οι μαθητές και οι μαθήτριές της σε αγγλόφωνο σενάριο. Μάλιστα, η κ. Κουρλέση, όντας η ίδια και σεναριογράφος, από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, υλοποίησε σεμινάρια για τις αρχές συγγραφής σεναρίου ούτως ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να αξιοποιήσουν τις γνώσεις σεναριακής γραφής που έλαβαν και να καταφέρουν στη συνέχεια να συνθέσουν το δικό τους αγγλόφωνο κινηματογραφικό σενάριο.
Αναβαθμίζεται ο ρόλος του λογοτεχνικού βιβλίου
Η Χαρά Κουρλέση μιλάει με ενθουσιασμό για το πρόγραμμα που εμπνεύστηκε και υλοποιεί σε δημόσια σχολεία.
Η εκπαιδευτικός, συγγραφέας και σεναριογράφος Χαρά Κουρλέση.
«Είναι πολύ σημαντικό να δώσουμε κάτι από τον εαυτό μας στους μαθητές. Έχοντας γνώση και εμπειρία τόσο από τη συγγραφή λογοτεχνίας όσο και από τη συγγραφή σεναρίου, αποφάσισα να σχεδιάσω ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα αγγλόφωνου κινηματογραφικού σεναρίου μικρού μήκους που θα απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους στο πλαίσιο του μαθήματος των αγγλικών που διδάσκω στο δημόσιο σχολείο. Είναι ένα πρόγραμμα που συνάδει και με την πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Παιδείας να αναβαθμιστεί ο ρόλος του λογοτεχνικού βιβλίου, με την εκμάθηση ενός πλήρους λογοτεχνικού έργου στο μάθημα της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας αντί αποσπασμάτων των έργων που διδάσκονταν μέχρι τώρα», λέει στο CNN Greece.
«Διδάσκω στα παιδιά τις βασικές αρχές σεναριακής γραφής με αναλυτικές σημειώσεις και εκπαιδευτικό υλικό που έχω η ίδια σχεδιάσει. Μετά αναλύουμε σε βάθος το λογοτεχνικό έργο, εν προκειμένω το πρώτο παιδικό βιβλίο που έγραψα και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις “Διάνοια” με τίτλο “Ο Αφεντούλης και το δώρο της φιλίας” και μελετάμε την έννοια της διασκευής. Επίσης, πέρα από τις ποικίλες ασκήσεις δημιουργικής γραφής που βοηθούν τα παιδιά να εξασκηθούν ώστε να συνθέσουν τις σκηνές για τα σενάρια τους με επιτυχία, παρακολουθούμε ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους στην τάξη που μας δίνουν τροφή για σκέψη και συζήτηση», μας εξηγεί.
Βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι η ενίσχυση των γλωσσικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών στην αγγλική γλώσσα μέσα από την καλλιέργεια του οπτικοακουστικού γραμματισμού και της ανάπτυξης της κριτικής σκέψης, όπως λέει.

Το χρυσό βραβείο καινοτομίας που έλαβε πέρυσι η Χαρά Κουρλέση για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιεί σε δημόσια σχολεία, στα βραβεία ξενόγλωσσης εκπαιδευτικής αριστείας, ELT EXCELLENCE AWARDS 2024.
Πέρυσι, όταν και εφάρμοσε για πρώτη φορά το καινοτόμο αυτό πρόγραμμα σε μαθητές δύο Γυμνασίων, έλαβε το χρυσό βραβείο καινοτομίας στα βραβεία ξενόγλωσσης εκπαιδευτικής αριστείας, ELT EXCELLENCE AWARDS 2024.
Ενθουσιασμένα τα παιδιά
Οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν «αγκαλιάσει» το πρόγραμμα και αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι «δεν θέλουν να προχωρήσουν την ύλη και μου ζητούν να κάνουμε τη διασκευή του βιβλίου», μας λέει η εκπαιδευτικός γελώντας, επισημαίνοντας παράλληλα ότι προκειμένου να υλοποιηθεί το εν λόγω πρόγραμμα όπως και άλλα παρόμοια εκπαιδευτικά προγράμματα χρειάζεται ενίσχυση των σχολικών μονάδων με υλικοτεχνικό εξοπλισμό.
Τα παραπάνω επιβεβαιώνουν και τα ίδια τα παιδιά που δηλώνουν ενθουσιασμένα με το πρόγραμμα. Μας λένε ότι μέσω αυτού καλλιεργούν τη φαντασία τους και τις γλωσσικές τους ικανότητες και ότι το προτιμούν από την ύλη του σχολικού εγχειριδίου.
«Θεωρώ ότι μου προσφέρει πολλά οφέλη. Με βοηθάει να καλλιεργήσω τη φαντασία μου, ενώ παράλληλα μαθαίνω και τη γλώσσα. Είμαι πολύ τυχερός που έχουμε την κ. Χαρά να μας κάνει Αγγλικά. Πλέον, το μάθημα έχει πολύ ενδιαφέρον και προτιμώ να κάνω το πρόγραμμα από το να κάνουμε την ύλη του βιβλίου», μας λέει ο Παναγιώτης μαθητής της ΣΤ’ Δημοτικού.
Από την πλευρά της η Ειρήνη, από την Ε’ Δημοτικού, λέει ότι της αρέσει πολύ να γράφει σενάρια, ότι το πρόγραμμα είναι κάτι πρωτότυπο και ότι νιώθει πολύ τυχερή που τους κάνει το μάθημα των αγγλικών η κ. Κουρλέση. «Μαθαίνουμε νέο λεξιλόγιο, γραμματική και συντακτικό αγγλικών, την ίδια ώρα που μαθαίνουμε και πώς να γράφουμε σενάρια για ταινίες. Μου αρέσει πάρα πολύ και πιστεύω ότι είναι κάτι που μπορεί να μας χρειαστεί και στο μέλλον», λέει η μικρή μαθήτρια.