Οικονομία

Καφές από… χρυσάφι: Πώς μετατρέπεται σε «είδος πολυτελείας»

Το ανοδικό της ράλι, συνεχίζει η διεθνής τιμή του καφέ, όσο η παγκόσμια παραγωγή παραμένει μειωμένη ως αποτέλεσμα της κλιματικής κρίσης, καταρρίπτοντας διαδοχικά ρεκόρ και μετατρέποντας σταδιακά το προϊόν σε «είδος πολυτελείας».

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Καφέ (ICO), η σύνθετη τιμή δείκτη ICO που αποτελεί βασική τιμή αναφοράς για την παγκόσμια βιομηχανία καφέ, σημείωσε τον Ιούνιο υψηλό 13 ετών, με μέση τιμή 226,83 σεντς, περίπου 2,27 δολάρια ανά λίβρα. Με την ξηρασία να πλήττει τις καλλιέργειες χωρών που αποτελούν τις μεγάλες παραγωγούς – Βιετνάμ και Βραζιλία αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% των εξαγωγών κόκκων καφέ- το κόστος παραγωγής ανεβαίνει ενώ η παγκόσμια πρόσφορά της πρώτης ύλης μειώνεται συνεχώς.

Ως συνέπεια, οι ειδικοί προειδοποιούν τους λάτρεις του καφές πως οι τιμές θα μπορούσαν να παραμείνουν υψηλότερες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. «Ο καφές είναι πιο ευαίσθητος στις αλλαγές της θερμοκρασίας σε σχέση με πολλές άλλες καλλιέργειες», όπως ανέφερε o Michael Hoffmann, ομότιμος καθηγητής στο Κολέγιο Γεωπονικών και Βιολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Cornell, σύμφωνα με ρεπορτάζ του CNNi. «Η κλιματική αλλαγή επιδεινώνεται. Φανταστείτε πιο έντονα καιρικά φαινόμενα, άνοδο της θερμοκρασίας και τις άμεσες επιπτώσεις στους ανθρώπους που εργάζονται στις φυτείες καφέ» σημείωσε, προσθέτοντας πως «πιθανότατα ο καφές, απλά, θα γίνει πιο ακριβός».

Πέραν όμως της αυξημένης τιμής της πρώτης ύλης που προκαλεί «πονοκέφαλο», τόσο στις επιχειρήσεις του κλάδου, όσο και στους καταναλωτές διεθνώς, σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, οι Έλληνες καταναλωτές προβληματίζονται επιπλέον σχετικά με τον καφέ που παραγγέλνουν στους χώρους εστίασης.

Υπενθυμίζεται πως από την 1η Ιουλίου ο συντελεστής ΦΠΑ στον σερβιζόμενο καφέ αυξήθηκε στο 24%, ενώ ο μειωμένος ΦΠΑ 13% παρέμεινε μόνο στις περιπτώσεις που ο καταναλωτής τα παραλαμβάνει από το κατάστημα ή παραγγέλνει μέσω delivery. Οι επαγγελματίες του κλάδου της εστίασης εκφράζοντας την αντίδρασή τους, σημείωναν πως είναι αδύνατο να απορροφηθεί από τις επιχειρήσεις, ο σχεδόν διπλάσιος πλέον ΦΠΑ καθώς τα περιθώρια τους έχουν εξαντληθεί λόγω της μεγάλης επιβάρυνσης που έχουν δεχθεί την τελευταία τριετία από την αύξηση του λειτουργικού κόστους.

Τον πρώτο μήνα εφαρμογής του νέου συντελεστή στον καφέ, όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Ιούλιο, οι τιμές σε ετήσια βάση, συνολικά στην κατηγορία «εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία» αυξήθηκαν κατά 6,6%. Σύμφωνα με εκπροσώπους της εστίασης, η τιμή του καφέ αυξήθηκε περίπου από 40 έως 70 λεπτά σε σχέση με το 2023. Την ίδια στιγμή, επαγγελματίες που διατηρούν καταστήματα καφέ διαπιστώνουν πως ήδη, κάποιοι σταθεροί πελάτες τους έχουν περιορίσει τη συχνότητα των επισκέψεων τους.




Source link

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button