Η συνολική φορολόγηση των διυλιστηρίων ξεπερνά το 50% – Έσοδα 700 εκατ. ευρώ το 2024
«Συνολικά η φορολόγηση των διυλιστηρίων ξεπερνά το 50%», ανέφερε ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Θάνος Πετραλίας στην Ολομέλεια.
Ο υφυπουργός υποστηρίζοντας την διάταξη της τροπολογίας για την Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης στις επιχειρήσεις του άρθρου 14 του Κανονισμού της ΕΕ 2022/1854 με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη φορολογίας έτους 2023, ανέφερε ότι «τα έσοδα αυτά θα διατεθούν τον Δεκέμβριο για την οικονομική ενίσχυση των συνταξιούχων που δεν θα λάβουν αύξηση λόγω της προσωπικής διαφοράς, καθώς και για την αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων».
Ο κ. Πετραλιάς, παράλληλα απέρριψε τις αναφορές, που νωρίτερα έκανε ο πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος, ότι «το ύψος του φόρου που η κυβέρνηση έχει επιβάλει στις εταιρείες αυτές είναι 650 εκατ για το 2022 και 300 εκατ. ευρώ για το 2023 επί κερδών 3,9 δισεκατομμυρίων ευρώ που είχαν», επισημαίνοντας ότι «στην έκθεση του ΓΛΚ υπάρχει διαφορά μεταξύ λογιστικών κερδών και φορολογητέων κερδών. Παράδειγμα, το 2022 τα λογιστικά κέρδη στις λογιστικές καταστάσεις ήταν 2,5 δισ. ευρώ, τα φορολογητέα- γιατί έχουν άλλους ρυθμούς απόσβεσης οι φορολογικές δηλώσεις – ήταν 2,1 δισ. ευρώ. Και ο Κανονισμός της Οδηγίας της ΕΕ αναφέρει ότι ο υπολογισμός θα πρέπει να γίνεται επί των φορολογητέων κερδών. Συνεπώς, τα φορολογητέα κέρδη για το 2022 είναι 2,1 δισ. ευρώ και λογιστικά 1,6 δισ. ευρώ για το 2023 και εκεί κοντά εκτιμούμε κατόπιν επικοινωνίας που έχουμε ότι θα είναι και τα φορολογητέα. ‘Αρα, συνολικά έχουμε 3,7 δισ. ευρώ για τα δύο έτη και λέτε ότι έχουμε επιβάλλει εισφορά 900 εκατ. ευρώ, αλλά ξεχνάτε όμως πως αυτή η εισφορά είναι επιπλέον του εισοδήματος (22%) και της προκαταβολής φόρου».
Ο υφυπουργός κάνοντας το συνολικό υπολογισμό «των εσόδων που εισπράχθηκαν το 2022 από την εισφορά επί των υπερκερδών και την προκαταβολή του φόρου για το 2023 που εισπράχθηκαν εφέτος είναι περίπου 700 εκατ. ευρώ. Συνολικά η φορολόγηση των συνολικών κερδών ξεπερνά το 50%, σε αντίθεση με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ που τα χρόνια των Μνημονίων δεν επέβαλε καμία έκτακτη φορολόγηση στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων όταν το 2018 το κέρδος τους ήταν 700 εκατ. ευρώ».
Ο κ. Πετραλιάς, παρατήρησε ότι «καμία χώρα δεν έχει επιβάλει ποσοστό φορολόγησης στα υπερκέρδη ύψους 90% στις εταιρείες διύλισης. Η Φιλανδία, η Γαλλία η Σουηδία το έτος του 2023, που ήταν λιγότερα τα έσοδα επέβαλαν φόρο 33% και όχι για το 2022. . Η Ιταλία επέβαλε 40% αλλά μόνο για το έτος 2023 και όχι για το 2022 που τα κέρδη ήταν περισσότερα. Η Πορτογαλία και η Σλοβενία, 33% για τα κέρδη του 2023 και το 2022. Εμείς, έχουμε επιβάλει από τις υψηλότερες έκτακτες εισφορές από τις χώρες της ΕΕ αναφορικά με τις εταιρείες διύλισης και για τα δύο έτη»
Ο υφυπουργός απαντώντας στο σχόλιο «γιατί τώρα» έρχεται η διάταξη είπε πως «οι λογιστικές καταστάσεις δημοσιεύθηκαν τον Απρίλιο και τώρα που έχουν αποκρυσταλλωθεί φορολογητέα κέρδη, σωστά κρίθηκε πως υπήρχαν υπερκέρδη και θα πρέπει να επιβληθεί έκτακτη εισφορά και για το 2023 καθώς το επιτρέπει η Οδηγία»