Reskilling και Upskilling: Πώς δίνουν λύση στα προβλήματα της αγοράς εργασίας
Upskilling και reskilling δύο λέξεις που ακούμε όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια, καθώς φαίνεται πως είναι η «λύση» σε μια σειρά από προβλήματα που παρατηρούνται στην αγορά εργασίας.
Παλιότερα το λέγαμε δια βίου μάθηση και ήταν το buzzword για όποιον ήθελε να παραμείνει «καλός» στην δουλειά του, εξελίσσοντας τις γνώσεις και τις ικανότητες του.
Αυτό που έχει αλλάξει σήμερα είναι πως όλο και πιο συχνά οι εργαζόμενοι αλλάζουν χώρο και αντικείμενο εργασίας. Άλλωστε, η αλήθεια είναι πως οι κοινωνικο-οικονομικές συγκυρίες έχουν δημιουργήσει μια νέα πραγματικότητα, με πολύ πιο γρήγορες ταχύτητες.
Η ανάγκη διαρκούς εκπαίδευσης και αναβάθμισης εργασιακών δεξιοτήτων είναι πλέον δεδομένη, για να μπορέσουν εργαζόμενοι και επιχειρήσεις να ανταποκριθούν σε μια εποχή καταιγιστικών εξελίξεων. Τεχνολογικών και όχι μόνο.
Η ενίσχυση της γυναίκειας απασχόλησης, η εργασία σε μεγαλύτερες ηλικίες, αλλά και η ενσωμάτωση στην αγορά εργασίας κοινωνικών ομάδων με ειδικά χαρακτηριστικά είναι ορισμένοι από τους τομείς που μπορούν να βοηθηθούν σημαντικά από την επανεκπαίδευση.
Οι τρεις λόγοι που καθιστούν σημαντικό το upskilling – reskilling
Οι νέες τεχνολογίες, οι κοινωνικές προκλήσεις και σε μεγάλο βαθμό το δημογραφικό είναι τρεις από τους σημαντικότερους λόγους που έχουν φέρει το upskilling και το reskilling στο επίκεντρο της συζήτησης, σύμφωνα με την υπουργό Εργασίας κ. Νίκη Κεραμέως.
Στην τοποθέτηση της στο πλαίσιο του CNN Insighs η υπουργός επισήμανε πως «ζούμε σε μια περίοδο με ταχύτατες τεχνολογικές εξελίξεις και αλλαγές» και πως είμαστε συνεχώς αντιμέτωποι «με νέες προκλήσεις».
Σύμφωνα με την υπουργό Εργασίας, σε επίπεδο υπουργείο και φορέων γίνεται μια σημαντική προσπάθεια με πολλές πρωτοβουλίες, έχοντας θέσει ως προτεραιότητα να ενταχθεί «μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού στο εργατικό δυναμικό».
Αυτό σημαίνει περισσότερες ενεργητικές πολιτικές με στόχευση και έμφαση στις ομάδες που υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, όπως γυναίκες, νέοι, άτομα με αναπηρία και συνταξιούχοι.
Το «κενό» που βλέπουν οι εργοδότες
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας, πάνω από 1 στις 3 επιχειρήσεις ανέφεραν αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού τον τελευταίο χρόνο, ωστόσο το 31% δυσκολεύτηκε να καλύψει τις ανάγκες του ενώ το 23,6% ότι δεν κατάφερε να βρει το προσωπικό που αναζητά.
Αυτό δείχνει πως παρά τη βελτίωση που σημειώνεται τα τελευταία χρόνια, εξακολουθούμε να υστερούμε σε ψηφιακές δεξιότητες σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ.
Ωστόσο, τουλάχιστον όσον αφορά το upskilling, η ευθύνη δεν επιβαρύνει μόνο τον εργαζόμενο.
Πέρα από τις προσπάθειες του εργαζόμενου να παραμένει «ενημερωμένος», μια επιχείρηση παράλληλα έχει την δυνατότητα και την ευθύνη να καταρτίσει το ανθρώπινο δυναμικό της ενδοεπιχειρησιακά.
Με αυτό τον τρόπο μπορεί να «προλάβει» τη δημιουργία ενός κενού και θα παραμείνει ανταγωνιστική σε μια ταχεία μεταβαλλόμενη αγορά.
«Κλειδί» η σωστή νοοτροπία
Η λογική του upskilling – reskilling διατρέχει πλέον οριζόντια τη ζωή μας, σύμφωνα με τα όσα είπε η υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ιωάννα Λυτρίβη, κατά την τοποθέτηση της στο πλαίσιο του CNN Insights.
Μάλιστα, όπως σημείωσε, «θα ήταν καλό να την εντάξουμε στη ζωή μας σε μία λογική δια βίου επιμόρφωσης, προκειμένου να γίνουμε πιο ανθεκτικοί, να αντιμετωπίσουμε καλύτερα όσα συμβαίνουν γύρω μας».
«Η ετοιμότητα και η ανθεκτικότητα είναι soft skills και είναι καλό να εκπαιδευόμαστε σε αυτό» πρόσθεσε.
Η κ. Λυτρίβη σημείωσε ακόμη πως σε όλη αυτή τη διαδικασία του upskilling – reskilling «όλοι έχουν ευθύνη: ο ίδιος ο εργαζόμενος για εκείνα που ζητά η δουλειά του, η επιχείρηση παράλληλα έχει απόλυτη ευθύνη – και στην Ελλάδα είναι αρκετά χαμηλά τα ποσοστά της ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης – όπως επίσης και το κράτος πρέπει να δίνει ευκαιρίες προς αυτή την κατεύθυνση».