Αυτά τα μικρά ρομπότ βοηθούν τα παιδιά που δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο
Για τα παιδιά με χρόνιες ασθένειες που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα στο σχολείο, δεν είναι μόνο η ασθένεια που τα ταλαιπωρεί· ο αποχωρισμός από την τάξη και τους φίλους τους μπορεί επίσης να επιβαρύνει την κατάστασή τους.
Για τα παιδιά και τους νέους που υποβάλλονται σε μακροχρόνια θεραπεία ή παλεύουν με θέματα ψυχικής υγείας, η νορβηγική εταιρεία No Isolation ανέπτυξε το ρομπότ AV1, το οποίο μπορεί να πάρει τη θέση τους στην τάξη, λειτουργώντας ως τα μάτια, τα αυτιά και η φωνή τους και βοηθώντας τα να παραμείνουν συνδεδεμένα με τους συμμαθητές τους.
Το AV1 μοιάζει με μια απλουστευμένη εκδοχή ενός ανθρώπινου κεφαλιού και κορμού. Μπορεί να περιστραφεί κατά 360 μοίρες και είναι εξοπλισμένο με κάμερα, μικρόφωνο και ηχείο. Οι εκπαιδευτικοί το τοποθετούν σε ένα θρανίο της τάξης και ο μαθητής το ελέγχει εξ αποστάσεως χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή, για την οποία του δίνεται ένας μοναδικός κωδικός πρόσβασης.
«Μπορούν να αγγίξουν ή να σύρουν το δάχτυλό τους γύρω από την οθόνη για να κοιτάξουν σε διαφορετικές γωνίες της τάξης», εξηγεί η Φλόρενς Σάλσμπουρι, διευθύντρια μάρκετινγκ της No Isolation.
Ο μαθητής μπορεί να μιλήσει στον καθηγητή ή στους συμμαθητές του μέσω του ηχείου, ενώ η εφαρμογή διαθέτει την επιλογή «σήκωσε το χέρι» που κάνει ένα φως να αναβοσβήνει στο κεφάλι του ρομπότ. Μπορούν επίσης να επιλέξουν emojis που εμφανίζονται στα μάτια του ρομπότ.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 3.000 ενεργές μονάδες AV1 σε 17 χώρες, κυρίως στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία, οι οποίες έχουν και οι δύο πάνω από 1.000 ρομπότ σε λειτουργία.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα σχολεία μπορούν να νοικιάσουν το AV1 για περίπου 150 λίρες (179 ευρώ) το μήνα ή να επιλέξουν την εφάπαξ αγορά για 3.700 λίρες (4.410 ευρώ), με ένα πρόσθετο πακέτο υπηρεσιών αξίας 780 λιρών (930 ευρώ) ετησίως.
Διατηρεί τους κοινωνικούς δεσμούς
Η Σάλσμπουρι υποστηρίζει ότι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του ρομπότ ίσως να είναι η ικανότητά του να διατηρεί τους κοινωνικούς δεσμούς. Φέρνει ως παράδειγμα την ιστορία ενός 15χρονου μαθητή στο Γουόργουικσαϊρ της Αγγλίας, που χρησιμοποιεί το AV1, και του οποίου οι φίλοι παίρνουν το ρομπότ μαζί τους για φαγητό, διατηρώντας τον ενταγμένο στον κοινωνικό τους κύκλο.
«Κατά τη διάρκεια μιας μακράς απουσίας, όπου οι συμμαθητές μπορεί να μην δουν τον φίλο τους για μεγάλο χρονικό διάστημα, αυτή η σύνδεση με το σχολείο γίνεται πραγματικά μια σανίδα σωτηρίας για αυτόν τον μαθητή, ειδικά για όσους έχουν κάποια ιατρική πάθηση», λέει η Σάλσμπουρι.
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες στατιστικές, πάνω από το 19% των μαθητών στην Αγγλία απουσίαζαν παρατεταμένα από το σχολείο το φθινόπωρο του 2023/24, το 7,8% λόγω ασθένειας, ποσοστό που είναι υψηλότερο από τα προ της πανδημίας επίπεδα.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid, η εξ αποστάσεως μάθηση έγινε ο κανόνας, αλλά καθώς οι μαθητές επέστρεψαν στο σχολείο, για πολλούς δεν είναι πλέον επιλογή. Το AV1 ξεκίνησε πριν από την πανδημία, αλλά ορισμένα σχολεία έχουν αναφέρει ότι χρησιμοποιούν τα ρομπότ για να βοηθήσουν τους μαθητές που δυσκολεύτηκαν να επανενταχθούν στο περιβάλλον της τάξης.
Προστασία της ιδιωτικής ζωής
Σύμφωνα με την Σάλσμπουρι, το AV1 έχει σχεδιαστεί με ισχυρά χαρακτηριστικά προστασίας της ιδιωτικής ζωής. Δεν συλλέγονται προσωπικά δεδομένα και η εφαρμογή αποτρέπει τα στιγμιότυπα οθόνης ή τις καταγραφές. Η κρυπτογράφηση διασφαλίζει τη ζωντανή ροή και μόνο μία συσκευή μπορεί να συνδεθεί κάθε φορά, ενώ το κεφάλι και τα μάτια του ρομπότ ανάβουν για να σηματοδοτήσουν την ενεργή χρήση.
Υπάρχουν και άλλα ρομπότ avatar στην αγορά και ορισμένα, όπως το VGo και το Buddy, έχουν ρόδες και μπορούν να μετακινούνται στο σχολείο ή στο χώρο εργασίας, ενώ άλλα έχουν οθόνη που δείχνει το πρόσωπο του χρήστη. Η Σάλσμπουρι υποστηρίζει ότι το να μην έχει ρόδες είναι πιο πρακτικό για το AV1, και με βάρος περίπου 1 κιλό, το ρομπότ μετακινείται εύκολα από τάξη σε τάξη μέσα σε ένα ειδικό σακίδιο πλάτης.
Ως πλεονέκτημα θεωρεί και την απουσία οθόνης που δείχνει το πρόσωπο του παιδιού. «Η αφαίρεση της πίεσης του να είναι κανείς στην κάμερα, αυξάνει την πιθανότητα το ρομπότ να χρησιμοποιηθεί για μαθητές με συναισθηματική αποφυγή του σχολείου», λέει.
Με πληροφορίες από: This little robot is helping sick children attend school by Nadia Leigh-Hewitson, CNN