Η «στροφή» των καταναλωτών στα έτοιμα γεύματα – Η τάση που ανεβαίνει και οι επενδύσεις
Οι επενδύσεις όλο και περισσότερων βιομηχανιών τροφίμων αλλά και επιχειρήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου στα έτοιμα και ημιέτοιμα γεύματα αποτυπώνουν την αυξανόμενη τάση των καταναλωτών προς τη συγκεκριμένη κατηγορία που ανεβαίνει διαρκώς.
Η παγκόσμια αγορά των έτοιμων γευμάτων εκτιμάται πως θα συνεχίσει να αυξάνεται έως το 2030 με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 5% μεσοσταθμικά, όπως επισημαίνεται σε διεθνείς μελέτες, καθώς οι γρήγοροι και έντονοι ρυθμοί της καθημερινότητας στρέφουν τους καταναλωτές στην ευκολία των έτοιμων προς κατανάλωση γευμάτων, αντί για το καθημερινό μαγείρεμα που απαιτεί χρόνο. Στη διαμόρφωση αυτής της εικόνας συμβάλλει παράλληλα το γεγονός ότι οι νεότερες γενιές καταναλωτών έχουν αποκτήσει διατροφικές συνήθειες, που δημιουργούν προϋποθέσεις για την ανάπτυξη και νέων κατηγοριών, όπως για παράδειγμα εκείνων με έμφαση στην υγιεινή, τη vegan διατροφή ή την ethnic κουζίνα.
Με βάση τη μορφή διάθεσης τους στα σούπερ μάρκετ, ο κλάδος των τυποποιημένων έτοιμων γευμάτων διακρίνεται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες: κατεψυγμένα, θερμοκρασίας ψυγείου, θερμοκρασίας περιβάλλοντος και αποξηραμένα. Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ICAP για τη χώρα μας προ διετίας, έδειχναν πως τη μεγαλύτερη συμμετοχή είχε η κατηγορία των κατεψυγμένων φαγητών με ποσοστό 47% επί του συνόλου, ακολούθως η κατηγορία της κονσέρβας με 25%, τα φαγητά ψυγείου με μερίδιο περίπου 16% και τα αποξηραμένα με 3%. Η δε κατηγορία της «ζεστής γωνιάς» κάλυπτε το 9,6%. Το μέγεθος της εγχώριας αγοράς είχε εκτιμηθεί περί τα 450 εκατ. ευρώ, ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός των επιχειρήσεων που εισέρχονται στη συγκεκριμένη κατηγορία αλλά και το ότι έχουν πολλαπλασιαστεί οι κωδικοί με τους οποίους έχουν παρουσία, υπολογίζεται πως σήμερα είναι αρκετά υψηλότερο.
Από τις σαλάτες και τα όσπρια έως το κοτόπουλο και το ψάρι
Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι πολλοί μεγάλοι «παίκτες» της βιομηχανίας τροφίμων όπως Νίκας, Μπάρμπα Στάθης, 3άλφα, Πίνδος, Agrino, Creta Farms, Φρεσκούλης, Παλίρροια κ.α, όχι μόνο έκαναν είσοδο στη συγκεκριμένη αγορά αλλά συνεχίζουν να επενδύουν δυναμικά σε αυτή, βλέποντας τις προοπτικές της για περαιτέρω ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Είτε πρόκειται για γεύματα που σχετίζονται με έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, όπως σαλάτες, λαχανικά και όσπρια, είτε για έτοιμα ή ημιέτοιμα φαγητά στα οποία το «παραδοσιακό» μαγείρεμα απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο ή ακόμη και μεγαλύτερο κόστος, κυρίως σε ό,τι αφορά τα μονομελή νοικοκυριά.
Σε δημοσιογραφική ενημέρωση πριν από λίγες μέρες, η διοίκηση του Αγροτικού Πτηνοτροφικού Συνεταιρισμό Ιωαννίνων, Πίνδος, αναφέρθηκε στην έμφαση που δίνεται το επόμενο διάστημα, όσον αφορά στη στρατηγική της εταιρείας, στα έτοιμα γεύματα, τα όποια έχουν αυξημένα περιθώρια κέρδους σε σχέση με τα νωπά, σχεδιάζοντας στο πλαίσιο αυτό νέες επενδύσεις σε εγκαταστάσεις αλλά και καινούριους κωδικούς προϊόντων. Από την αρχή του 2024, μάλιστα, όπως επισημάνθηκε, η κατηγορία των έτοιμων ψημένων προϊόντων της Πίνδος, καταγράφει άνοδο πωλήσεων κατά 31% ενώ του γύρου κοτόπουλου, αύξηση κατά 48%.
Πέραν των βιομηχανιών τροφίμων ωστόσο, στην συγκεκριμένη αγορά επενδύουν και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αφενός με τις «ζεστές γωνιές» που έχουν δημιουργήσει εντός των καταστημάτων τους, αφετέρου μέσω συνεργασιών που αναπτύσσουν με γνωστούς σεφ για τη διάθεση έτοιμων γευμάτων στα ράφια τους.