Τα δέκα έργα που αλλάζουν την Ελλάδα
Από τον ΒΟΑΚ στην Κρήτη, μέχρι τη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην Κομοτηνή και το Ελληνικό στην Αττική, η περίοδος που διανύουμε χαρακτηρίζεται από πληθώρα κατασκευαστικών εργασιών.
Μέσα στην χρονιά, είδαμε ορισμένα έργα από αυτά να ολοκληρώνονται με επιτυχία, όπως η βασική γραμμή στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, η Αμβρακία Οδός και τμήματα του Ε65, ενώ το 2025 θα δούμε την ολοκλήρωση ακόμα περισσότερων έργων υποδομής.
Μετρό Θεσσαλονίκης
Κόστος: 1,1 δισ. ευρώ
Το μετρό της Θεσσαλονίκης άνοιξε τις πόρτες του στις 30/11/24 μετά από δεκαετίες αναμονής και αναβολών και πλέον εξυπηρετεί περίπου 254.000 πολίτες της πόλης.
Το βασικό δίκτυο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων: 13 σύγχρονους σταθμούς με κεντρική αποβάθρα, 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς και δημιουργία αμαξοστάσιου έκτασης 50.000 τμ στην περιοχή της Πυλαίας.
Στα τέλη του 2025 θα λειτουργήσει η γραμμή Καλαμαριάς με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ, με την οποία θα προστεθούν επιπλέον 5 σταθμοί: Καλαμαριά, Νομαρχία, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα.
Ελληνικό
Έργα Υποδομών Ελληνικού: 300 εκατ. ευρώ
Πρόκειται για έργα δημιουγίας υποδομών στο Ελληνικό, τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τη δημιουργία δικτύων, δρόμων, αντιπλημμυρικά, εξυγιαντικά έργα και την υπογειοποίηση κατά 2,5χλμ της Λεωφόρου Ποσειδώνος.
Riviera Tower: 350 εκατ. ευρώ
Η κατασκευή του υψηλότερου κτιρίου της χώρας αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026 και βρίσκεται στο χώρο της επένδυσης του Ελληνικού
Στον 25ο όροφο θα φτάσει πριν το καλοκαίρι του 2025 ο ουρανοξύστης στο Ελληνικό, ενώ η διαμόρφωση των εξωτερικών όψεων θα ξεκινήσει με την ολοκλήρωση του 20ου ορόφου.
Data Centers
Κόστος: 1 δισ. ευρώ
Στις αρχές Απριλίου ’24 ξεκίνησαν οι πρώτες εργασίες για την κατασκευή του data center region της Microsoft στην περιοχή των Σπάτων.
Αφορά την κατασκευή/ανάπτυξη τριών νέων Κέντρων Δεδομένων, ένα στην περιοχή των Σπάτων (19,2 MW) και δύο στην περιοχή του Κορωπίου (9,6 MW), και όλα μαζί θα βρίσκονται σε λειτουργική σχέση μεταξύ τους.
Παράλληλα, στα μέσα του Δεκεμβρίου ανακοινώθηκε η συμφωνία ΑΔΜΗΕ – Serverfarm για τη δημιουργία της κοινοπραξίας Gemini, με στόχο την ανάπτυξη και τη λειτουργία υπερσύγχρονων hyperscale-ready Data Centers στην Ελλάδα.
ΒΟΑΚ
Κόστος: 540 εκατ. ευρώ
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες στα δύο μεγάλα οδικά έργα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Το πρώτο είναι το ΣΔΙΤ για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του ΒΟΑΚ και, συγκεκριμένα, του τμήματος Χερσονήσου – Μαλίων – Νεάπολης, προϋπολογισμού 276,8 εκατ. ευρώ.
Το δεύτερο είναι το έργο «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης τμήμα: Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου» προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ
Βόρειο Τμήμα αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 Καλαμπάκα-Εγνατία
Κόστος: 442 εκατ. ευρώ
Πρόκειται για ένα έργο το οποίο θα ολοκληρώσει στο σύνολο του τον αυτοκινητόδρομο Ε65 από τη Λαμία μέχρι την Εγνατία και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026.
Ήδη από το Πάσχα του 2024 λειτουργεί το μεγαλύτερο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας, μήκους 136 χλμ. από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα,και απομένει η ολοκλήρωση των εναπομείναντων χιλιομέτρων του βόρειου τμήματος, το οποίο φτάνει μέχρι την Εγνατία Οδό, δυτικά των Γρεβενών.
Διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης.
Αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος
Κόστος: 310 εκατ.ευρώ
Τα έργα στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος βρίσκονται σε εξέλιξη και ο δρόμος αναμένεται να καταστεί «λειτουργικός» μέσα στο πρώτο εξάμηνο 2025.
Ο οδικός άξονας θα έχει μήκος 74,8 χλμ. με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συνολικού πλάτους 14 μέτρων, δύο γέφυρες, περισσότερες από 19 διαβάσεις και τρεις ανισόπεδους κόμβους.
Υλοποιείται από την Ολυμπία Οδό και την κατασκευή έχουν αναλάβει τμηματικά οι: ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ.
Flyover Περιφερειακής Θεσσαλονίκης
Κόστος: 480 εκατ. ευρώ
Το 2027 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες στον υπερσύγχρονο εναέριο αυτοκινητόδρομο ταχείας κυκλοφορίας, 12 χλμ., «Flyover», ο οποίος αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης.
Σήμερα στα εργοτάξια απασχολούνται συνολικά περίπου 250 άτομα και 80 βαρέα μηχανήματα, εκ των οποίων 25 εκσκαφείς και διαφόρων τύπων οχήματα τα υπόλοιπα.
Νέα Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Κομοτηνής
Κόστος: 375 εκατ. ευρώ
Σε δοκιμαστική λειτουργία τέθηκε η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» μικτής ισχύος 877 MW των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil στη Κομοτηνή
Αποτελεί σημαντικό ενεργειακό πυλώνα για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, ενισχύοντας ταυτόχρονα την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και προάγοντας την περιφερειακή ανάπτυξη.
Νέα Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής Αλεξανδρούπολης
Κόστος: 400 εκατ. ευρώ
Το 2025 θα τεθεί σε λειτουργία η νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής Αλεξανδρούπολης ονομαστικής ισχύος 840MW και αναμένεται να γίνει η πιο αποδοτική μονάδα της χώρας.
Η μονάδα, όπως προκύπτει από τα χαρακτηριστικά της, θα έχει συντελεστή απόδοσης 63%, δηλαδή χαμηλότερο κόστος και κατανάλωση καυσίμου, καθώς και μικρότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ ο εξοπλισμός που εγκαθίσταται έχει δυνατότητα για καύση υδρογόνου και μπορεί να λειτουργεί με μικτό καύσιμο.
Ηλεκτρική Διασύνδεση Σερίφου-Μήλου-Σαντορίνης-Φολεγάνδρου
Κόστος: 328 εκατ. ευρώ
Το 2025 ολοκληρώνεται η ηλεκτρική διασύνδεση με Σαντορίνη, Μήλο και Φολέγανδρο, Σέριφο, το οποίο θα διασυνδέσει τα νησιά των Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Σύστημα και ήδη έχει προγραμματιστεί η πόντιση ορισμένων καλωδιακών τμημάτων στις αρχές του έτους.
Ανάδοχοι του έργου είναι:
Ο όμιλος Hellenic Cables για το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης Λαύριο – Σέριφος και Σέριφος – Μήλος συνολικού μήκους 170 χλμ. και συμβατικού τιμήματος 195 εκατ. ευρώ.
Ο όμιλος Prysmian για τα καλωδιακό τμήμα Μήλος – Φολέγανδρος και Φολέγανδρος – Σαντορίνη, συνολικού μήκους 127 χλμ. και συμβατικού τιμήματος 150 εκατ. ευρώ.