Σούπερ μάρκετ: Γαλακτοκομικά, αλκοολούχα ποτά και αναψυκτικά έδωσαν ώθηση στην κατανάλωση
Παρά το γεγονός ότι τον Νοέμβριο «ανακόπηκε» η θετική πορεία της κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ, σε επίπεδο 11μηνου 2024, ο όγκος των πωλήσεων ήταν αυξημένος κατά 3,2%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Circana, τον προτελευταίο μήνα του έτους, οι πωλήσεις σε όγκο στο οργανωμένο λιανεμπόριο ήταν μειωμένες κατά -1,2%. Τον Οκτώβριο, πάντως, είχε προηγηθεί αύξηση της τάξεως του 7,9%, η οποία ήταν και η καλύτερη επίδοση σε όλη τη διάρκεια του 2024, ξεπερνώντας ακόμη και την αντίστοιχη του Αύγουστου (+6,1%) που παραδοσιακά ενισχύεται λόγω του τουρισμού. Συνολικά, κατά την περίοδο του Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2024, όλοι οι μήνες κινήθηκαν ανοδικά σε επίπεδο όγκου, με εξαίρεση τον Νοέμβριο αλλά και τον Φεβρουάριο (-2,1%).
Σε επίπεδο 11μηνου και οι τρεις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων εμφάνισαν αύξηση: 3,3% τα τρόφιμα, 3,4% τα είδη προσωπικής φροντίδας και 1,9% τα προϊόντα για τη φροντίδα του σπιτιού. Εξετάζοντας τις επιμέρους κατηγόριες, τη μεγαλύτερη άνοδο κατέγραψαν τέσσερις, που περιλαμβάνονται στα τρόφιμα.
Γαλακτοκομικά
«Πρωταθλητές» στην αύξηση του όγκου πωλήσεων ήταν τα γαλακτοκομικά με +6,8% (+4,4% σε αξία). Η άνοδος αυτή συνδέεται όπως φαίνεται και με το γεγονός ότι η τιμή ανά τεμάχιο εμφανίζεται μειωμένη κατά -2,4% σε σχέση με το 2023, αποτελώντας μάλιστα την υπο-κατηγόρια, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, καταγράφει τη μεγαλύτερη πτώση μεταξύ των υπολοίπων στα τρόφιμα. Τα γαλακτοκομικά ήταν άλλωστε εκείνα που οδηγούσαν την κούρσα των ανατιμήσεων μέσα στο 2023, επηρεάζοντας τότε, αντίστοιχα, την πορεία της κατανάλωσης αλλά και επιφέροντας αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων.
Αλκοολούχα ποτά
Κατά 6,6% αυξήθηκε η κατανάλωση στα αλκοολούχα ποτά, με την τιμή ανά τεμάχιο οριακά μειωμένη κατά 0,1% και την αξία των πωλήσεων αυξημένη κατά 6,5% σε σχέση με το 11μηνο του 2023. Η ανοδική πορεία στη συγκεκριμένη κατηγορία αποδίδεται στην αυξημένη τάση για κατανάλωση στο σπίτι, αντί για τα καταστήματα της εστίασης που παρατηρείται εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων αλλά και στη συμβολή του τουρισμού.
Αναψυκτικά
Κάτι αντίστοιχο ισχύει και στην περίπτωση των μη αλκοολούχων ποτών (αναψυκτικά), όπου η κατανάλωση ενισχύθηκε κατά 5,4%, την ίδια στιγμή μάλιστα που η τιμή ανά τεμάχιο ήταν αυξημένη κατά 1,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Η συγκεκριμένη κατηγορία εμφανίζει μάλιστα τη μεγαλύτερη άνοδο πωλήσεων σε αξία συγκριτικά με όλες τις υπόλοιπες που πωλούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ (+6,9%).
Κατά 5,4% αυξήθηκε ο όγκος των πωλήσεων και στα κατεψυγμένα τρόφιμα, με τις τιμές να μένουν αμετάβλητες σε σχέση με το 11μηνο του 2023 και την αξία των πωλήσεων ενισχυμένη κατά 5,3%.
Μικρή αύξηση τιμών στα τρόφιμα στο 11μηνο
Σε ό,τι αφορά τις τιμές στο σύνολο των προϊόντων, τα στοιχεία της Circana δείχνουν οριακή μείωση της τιμής ανά τεμάχιο κατά -0,1%. Από τις τρεις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, μόνο σε εκείνη των τροφίμων συνεχίστηκαν οι αυξήσεις κατά 0,8% μεσοσταθμικά. Αντίθετα στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας οι τιμές μειώθηκαν κατά -3,8% και στα είδη για τη φροντίδα του σπιτιού κατά -2,2%.
Παράλληλα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αναπτύχθηκαν με ρυθμό 4,9% κατέχοντας πλέον μερίδιο της τάξεως 26,7% επί του συνόλου των πωλήσεων συνεχίζοντας πάντως να παίρνουν πλέον «ώθηση» μόνο από την κατηγορία των τροφίμων, στην οποία το μερίδιο τους φτάνει το 27,4% (έναντι 26,7% το 11μηνο του 2023).
Συνολικά τα σούπερ μάρκετ, την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2024, κατέγραψαν πωλήσεις αξίας 10,876 δισ. ευρώ ενισχυμένες κατά 3,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.