Πώς η Ελλάδα μπορεί να εξελιχθεί σε κέντρο ανάπτυξης video games στη Μεσόγειο
![](https://kontasas.gr/wp-content/uploads/2024/10/c4b376ce-Freepik-video-games-og-780x470.jpg)
Τα ουκ ολίγα δυνατά στοιχεία της Ελλάδας όπως είναι η πολιτιστική κληρονομιά και ο ισχυρός τουριστικός κλάδος θέλει να αξιοποιήσει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας – Creative Greece προκειμένου να μπορέσει η χώρα μας να εξελιχθεί σε έναν σημαντικό κέντρο ανάπτυξης video games στη Μεσόγειο.
Αυτή την περίοδο είναι σε δημόσια διαβούλευση το κείμενο για την υπό διαμόρφωση κείμενο για τη στρατηγική για την ενίσχυση της βιομηχανίας των ψηφιακών παιχνιδιών στην Ελλάδα με τους ανθρώπους του ΕΚΚΟΜΕΔ – Creative Greece να δηλώνουν αισιόδοξοι για το 2025 έχοντας ως εργαλείο στήριξης του ψηφιακού παιχνιδιού το ανανεωμένο πρόγραμμα Cash Rebate Greece (CRGR) και ειδικότερα το τρίτο διακριτό καθεστώς ενίσχυσης CRGR Video Game Development (CRGR-VGD). Η αισιοδοξία αυτή ενισχύεται από τη ζωντάνια της κοινότητας της ελληνικής βιομηχανίας του ψηφιακού παιχνιδιού, αλλά και από την πλούσια και ελκυστική πολιτιστική κληρονομιά της χώρας μας, τις ιστορικές και μυθολογικές αναφορές που μπορούν να εμπνεύσουν περιεχόμενο παιχνιδιών με διεθνή απήχηση.
Η βιομηχανία του gaming αποτελεί έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς της ψυχαγωγίας παγκοσμίως και εκτιμάται ότι η αξία της ανέρχεται σε 300 δισ. δολάρια. Αντίστοιχα, η ελληνική αγορά, όσον αφορά στον τομέα του video gaming είναι σχετικά μικρή, καθώς όπως αναφέρθηκε σε πρόσφατη ημερίδα για την ανάπτυξη της αγοράς των παιχνιδιών, υπάρχουν περίπου 100 μικρές επιχειρήσεις, ο συνολικός τζίρος των οποίων κινείται στα επίπεδα των 150-200 εκατ. ευρώ ετησίως.
Από την άλλη πλευρά, η Ελλάδα διαθέτει αρκετά πλεονεκτήματα και όπως επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΚΟΜΕΔ – Creative, Λεωνίδας Χριστόπουλος υπάρχει ήδη ενδιαφέρον από μεγάλους οίκους ανάπτυξης video games να επενδύσουν στη χώρα μας.
Η στρατηγική που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση έχει ως στόχο να δώσει λύσεις στα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η βιομηχανία των ψηφιακών παιχνιδιών στην Ελλάδα όπως είναι η περιορισμένη πρόσβαση σε κεφάλαια, η έλλειψη εξειδικευμένων ταλέντων και οι ανεπαρκείς υποδομές. Παράλληλα, θα επιδιωχθεί να αξιοποιηθεί το γεγονός ότι η χώρα διαθέτει μια μοναδική πολιτιστική κληρονομιά και γεωπολιτική θέση, η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στους ανθρώπους, τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς της ευρύτερης βιομηχανίας ψηφιακών παιχνιδιών.
Οι επόμενες κινήσεις
Σύμφωνα με το κείμενο, για την ενίσχυση της βιομηχανίας ψηφιακών παιχνιδιών στην Ελλάδα και τη μετατροπή της σε Μediterranean Game Hub, η στρατηγική ανάπτυξης θα πρέπει να βασίζεται σε πολυεπίπεδη προσέγγιση, η οποία θα περιλαμβάνει επενδύσεις σε τεχνολογία, εκπαίδευση, υποδομές, χρηματοδότηση, και διεθνείς συνεργασίες.
Η στρατηγική περιλαμβάνει μία σειρά από κινήσεις. Η πρώτη πρέπει να είναι η δημιουργία Εθνικού Μητρώου Ψηφιακών Παιχνιδιών. Κατά τα πρότυπα του μητρώου καινοτομίας Elevate Greece, η Ελλάδα πρέπει να σχεδιάσει και να αναπτύξει ένα εξειδικευμένο μητρώο ψηφιακών παιχνιδιών και των δημιουργών τους (ταλέντο, studios), υπό την αιγίδα του Creative Greece, το οποίο να λαμβάνει υπόψη τις κλαδικές ιδιαιτερότητες των ψηφιακών παιχνιδιών και να λειτουργεί ως πλατφόρμα καταγραφής (αποθετήριο) της σύγχρονης παραγωγής ψηφιακών παιχνιδιών (game development) και των φορέων που συνεισφέρουν σε αυτή.
Σε δεύτερο επίπεδο απαιτείται η δημιουργία των απαραίτητων τεχνολογικών υποδομών. Η Ελλάδα πρέπει να δημιουργήσει τις τεχνολογικές υποδομές που θα επιτρέψουν στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αλλά και στα μεγαλύτερα στούντιο ανάπτυξης παιχνιδιών να λειτουργούν σε διεθνές επίπεδο. Αυτό περιλαμβάνει επενδύσεις σε δίκτυα, cloud τεχνολογίες, εξειδικευμένους χώρους εργασίας, και πρόσβαση σε προηγμένες τεχνολογικές πλατφόρμες.
Ειδικά για τα game hubs, προτείνεται μέχρι το 2028, θα πρέπει να έχουν δημιουργηθεί τουλάχιστον τρία μεγάλα εξειδικευμένα κέντα στην Ελλάδα, σε στρατηγικές περιοχές, όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και η Κρήτη, με επιπλέον μικρότερες δομές σε άλλες περιοχές.
Η σημασία της χρηματοδότησης
Από τα βασικά ζητήματα είναι η χρηματοδότηση, η οποία αποτελεί έναν κρίσιμο παράγοντα για την ανάπτυξη της βιομηχανίας ψηφιακών παιχνιδιών. Η δημιουργία μηχανισμών χρηματοδότησης και φορολογικών κινήτρων θα ενθαρρύνει τις επενδύσεις από τον ιδιωτικό τομέα, θα υποστηρίξει τις startups
και θα προσελκύσει ξένες εταιρείες να εγκατασταθούν στην Ελλάδα.
Αυτό που προτείνεται είναι η δημιουργία εθνικών ταμείων υποστήριξης, με στόχο τη χρηματοδότηση νεοφυών επιχειρήσεων και μικρομεσαίων εταιρειών στον χώρο των ψηφιακών παιχνιδιών, θα δώσει τη δυνατότητα σε μικρές εταιρείες να αντέξουν την περίοδο ανάπτυξης χωρίς να αναγκάζονται να στραφούν σε εξωτερικούς επενδυτές πολύ νωρίς.
Η πρόταση είναι για τη δημιουργία του πρώτου ταμείου εντός του 2025, με σταδιακή αύξηση των διαθέσιμων κεφαλαίων μέχρι το 2030.
Σε δεύτερο επίπεδο, απαραίτητο εργαλείο είναι και τα φορολογικά κίνητρα. Οι φορολογικές ελαφρύνσεις τόσο για επιχειρήσεις που επενδύουν στον τομέα των ψηφιακών παιχνιδιών (investors, publishers) όσο και για όσες τα αναπτύσσουν (game developers) είναι κρίσιμες για την προσέλκυση επενδύσεων και την ενθάρρυνση των εταιρειών να διατηρήσουν τις δραστηριότητές τους στην Ελλάδα. Ειδικά κίνητρα θα μπορούσαν να δοθούν σε επιχειρήσεις που επενδύουν σε ή αναπτύσσουν τεχνολογίες αιχμής ή καινοτόμα παιχνίδια.
Επιπλέον, η Ελλάδα θα πρέπει να επιδιώξει συνεργασίες με διεθνή funds και επενδυτές, προκειμένου να εξασφαλίσει την εισροή ξένων κεφαλαίων στη βιομηχανία παιχνιδιών. Συνεργασίες με venture capital funds από το εξωτερικό μπορούν να ανοίξουν νέους δρόμους χρηματοδότησης για ελληνικές εταιρείες.