CNNi: Καταναλωτές σε ρυθμούς πανδημίας – Φόβοι για νέο άλμα τιμών στις ΗΠΑ
Εικόνες που θυμίζουν την εποχή της πανδημίας Covid-19 καταγράφονται στα σούπερ μάρκετ των ΗΠΑ, καθώς οι καταναλωτές «τρέχουν» να προμηθευτούν τρόφιμα και άλλα προϊόντα, υπό τον φόβο για νέο άλμα στις τιμές, στο σενάριο που ο Ντόναλντ Τραμπ τηρήσει την απειλή του να επιβάλει δασμούς.
Σύμφωνα με το CNNi οι καταναλωτές στις ΗΠΑ ξοδεύουν ήδη αρκετές εκατοντάδες δολάρια σε κονσερβοποιημένα προϊόντα, εμφιαλωμένο νερό, καθαριστικά, ακόμα και ρολά χαρτιού τουαλέτας μετά τις εκλογές, με αποκλειστική πρόθεση να τα αποθηκεύσουν, υπό τον φόβο ενός νέου κύματος ακρίβειας.
Σε αντίθεση με την έναρξη της πανδημίας, αυτή τη φορά η κύρια ανησυχία των καταναλωτών δεν είναι απαραίτητα ότι δεν θα μπορέσουν να βρουν αυτά τα αγαθά.
Αντίθετα, το σκεπτικό είναι πως τα προϊόντα θα κοστίζουν πολύ περισσότερο αν ο εκλεγμένος πρόεδρος Τραμπ πραγματοποιήσει τις απειλές για δασμούς που έχει διατυπώσει.
Μεταξύ αυτών είναι ένας δασμός 10% έως 20% σε όλα τα αγαθά που εισάγονται στις ΗΠΑ, ένας δασμός 60% ή περισσότερο στα αγαθά από την Κίνα και ένας οριζόντιος δασμός 25% στις εισαγωγές από το Μεξικό και τον Καναδά.
Τι εκτιμούν οι οικονομολόγοι
Πολλοί ειδικοί σε θέματα εμπορίου και οικονομολόγοι είναι επιφυλακτικοί ως προς το ότι ο Τραμπ θα επιβάλει όλους τους δασμούς για τους οποίους έχει δεσμευτεί και, αντίθετα, θα μπορούσε να τους χρησιμοποιήσει ως διαπραγματευτική τακτική.
Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι ορισμένα αγαθά θα καταλήξουν να εξαιρεθούν από τους δασμούς, όπως συνέβη με τους δασμούς που επέβαλε ο Τραμπ κατά την πρώτη του θητεία.
Υπάρχει επίσης η πιθανότητα ο Τραμπ να κάνει πίσω στην επιβολή νέων δασμών στις εισαγωγές ορισμένων χωρών συνολικά.
Παρ’ όλα αυτά, οι δασμοί που πρότεινε έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν σημαντικά τις τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές σχεδόν για όλα όσα δεν παράγονται εξ ολοκλήρου στις ΗΠΑ, και αυτά είναι πολύ λίγα.
Οι εταιρείες είναι επίσης προληπτικές
Δεν είναι μόνο οι ιδιώτες που προσπαθούν να προλάβουν τους δυνητικά υψηλότερους δασμούς, αλλά και οι μεγάλες εταιρείες.
Για παράδειγμα, ο οικονομικός διευθυντής της Stanley Black & Decker, Patrick Hallinan, δήλωσε κατά την ημέρα επενδυτών της εταιρείας τον περασμένο μήνα ότι επενδύει στη δημιουργία υψηλότερων αποθεμάτων «για διάφορους λόγους, ο κυριότερος από τους οποίους είναι οι δασμοί».
Ο στόχος με τον τρόπο αυτό είναι να περιοριστεί το πόσο μπορεί να χρειαστεί η εταιρεία να αυξήσει τις τιμές των προϊόντων εάν οι δασμοί αυξηθούν όπως αναμένουν, είπε.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του Τραμπ, όταν επιβλήθηκαν υψηλότεροι δασμοί στα κινεζικά προϊόντα, «δεν ήμασταν προληπτικοί στην τιμολόγηση», είπε. «Το μάθημα από αυτό είναι ότι θα είμαστε προληπτικοί στην τιμολόγηση στο μέλλον».
Επιπλέον, οι αμερικανοί κατασκευαστές, ιδίως εκείνοι του τομέα των καταναλωτικών αγαθών, έχουν πρόσφατα «αυξήσει τα αποθέματα ασφαλείας τους για να βοηθήσουν να αμβλυνθούν τυχόν άμεσες αυξήσεις των δασμών», δήλωσε ο John Piatek, αντιπρόεδρος της GEP, μιας εταιρείας παροχής συμβουλών για την εφοδιαστική αλυσίδα, σε δήλωση που περιλαμβάνεται σε μηνιαία έκθεση έρευνας 27.000 επιχειρήσεων παγκοσμίως από την GEP και την S&P Market Intelligence.
Η αγοραστική δραστηριότητα εισαγόμενων αγαθών στους βορειοαμερικανούς κατασκευαστές έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο εδώ και πάνω από ένα χρόνο τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με την έκθεση.