H ΑΑΔΕ ακυρώνει φόρους και επιστρέφει πρόστιμα – Ποιοι είναι οι δικαιούχοι
Στην ακύρωση ορισμένων φόρων και την επιστροφή προστίμων σε φορολογούμενους που επιβαρύνθηκαν αδίκως, προχωρά η ΑΑΔΕ, σύμφωνα με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) Γιώργου Πιτσιλή, η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ.
Η διαγραφή αφορά υπολογιστικά λάθη και δεν έχει σχέση με το ύψος των φόρων ή των προστίμων που έχουν καταλογισθεί για κάποια παράβαση της φορολογικής νομοθεσίας.
Για παράδειγμα, αυτό θα μπορούσε να είναι μια λάθος προσθήκη μηδενικών στο λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ.
Η απόφαση της ΑΑΔΕ, η οποία έχει άμεση ισχύ, κάνει λόγο:
- Για πρόδηλη έλλειψη (ολική ή μερική) φορολογικής υποχρέωσης, ή
- Για αριθμητικό ή υπολογιστικό λάθος
Το σχετικό ΦΕΚ καθορίζει αναλυτικά τη διαδικασία που θα ακολουθεί η φορολογική διοίκηση, σε εφαρμογή της διάταξης που ψηφίστηκε από τη Βουλή τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Πρόκειται για λάθη της εφορίας, τα οποία εφεξής θα διορθώνονται με τρόπο απλό μετά από αίτηση ή ακόμα και χωρίς αίτηση από το φορολογούμενο.
Τι γίνεται σε περίπτωση λάθους
Πλέον, η φορολογική διοίκηση έχει τη δυνατότητα να τα διορθώνει αυτόματα, χωρίς να περιμένει να προσφύγει ο φορολογούμενος.
Σε περίπτωση που ως συνέπεια του άμεσου προσδιορισμού ή της πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εκδίδεται και πράξη επιβολής προστίμου, η εν λόγω πράξη (ή ο άμεσος προσδιορισμός) ακυρώνεται ή τροποποιείται με πράξη της φορολογικής διοίκησης.
Για να είναι παραδεκτή η αίτηση ακύρωσης ή τροποποίησης θα πρέπει είτε να προσκομιστούν έγγραφα από τον φορολογούμενο, είτε να είναι διαθέσιμα στην αρμόδια υπηρεσία, χωρίς να απαιτούνται ελεγκτικές επαληθεύσεις.
Ως αριθμητικά ή υπολογιστικά λάθη θεωρούνται τα σφάλματα κατά τη διενέργεια μαθηματικού υπολογισμού ή κατά την εκτέλεση αριθμητικής πράξης και όχι η εσφαλμένη επιβολή φόρου ή απαλλαγή από τον φόρο ή η κακή εφαρμογή του νόμου.
Τι ίσχυε μέχρι τώρα
Αξίζει να σημειωθεί ότι έως τώρα, ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας, δεν επέτρεπε στη Φορολογική Διοίκηση να εξετάσει πρόδηλα σφάλματα, στην περίπτωση που οι φορολογούμενοι είχαν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα Διοικητικά Δικαστήρια.
Στην περίπτωση υποβολής αίτησης από την πλευρά του φορολογούμενου, η απόφαση ορίζει ότι: «η αίτηση και τα συνυποβαλλόμενα έγγραφα υποβάλλονται με ψηφιακή απεικόνιση (σάρωση), μέσω της εφαρμογής ψηφιακής υποδοχής και διαχείρισης αιτημάτων της Α.Α.Δ.Ε. «Τα Αιτήματά μου» στην αρμόδια υπηρεσία.
Στις περιπτώσεις στις οποίες δεν είναι δυνατή η υποβολή του αιτήματος μέσω της Εφαρμογής, τα αιτήματα αποστέλλονται ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή ή με υπηρεσία ταχυμεταφοράς ή υποβάλλονται αυτοπροσώπως στην αρμόδια υπηρεσία».