Reuters: Η SpaceX θα είναι «καλύτερο στοίχημα» από την Tesla για το 1 τρισ. δολάρια
Η εσωτερική αποτίμηση της SpaceX, που κατασκευάζει πυραύλους, ύψους 350 δισ. δολαρίων την καθιστά μία από τις πιο πολύτιμες ιδιωτικές νεοφυείς επιχειρήσεις του πλανήτη.
Αυτό εξακολουθεί να είναι ένα κλάσμα της αξίας της εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla του Elon Musk, η οποία έχει χρηματιστηριακή αξία 1 τρισ. δολάρια.
Το 2025, όμως, θα καταστεί σαφές ότι οι επίγειες φιλοδοξίες δεν μπορούν να συγκριθούν με τα αστέρια, σύμφωνα με το Reuters.
Η SpaceX συμπυκνώνει τη φιλοσοφία του Μασκ: κάνε κάτι διαφορετικό και μετά μείωσε το κόστος για να εκδιώξεις τον ανταγωνισμό.
Βέβαια, το «master plan, opens new tab» της Tesla το 2006 προέβλεπε με παρόμοιο τρόπο την παραγωγή ενός premium αυτοκινήτου και στη συνέχεια τη χρήση των κερδών για την προώθηση της αγοράς προς τα κάτω. Αλλά η ανάπτυξη της SpaceX είναι πιο εκρηκτική – και πιο δύσκολο να την προλάβουμε.
Η σημασία του Starlink
Το κλειδί είναι το Starlink, το ευρυζωνικό δορυφορικό δίκτυο της SpaceX. Η επιτυχία του είναι διπλή.
Πρώτον, με την κατασκευή μεγαλύτερων πυραύλων που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν, το κόστος εκτόξευσης πέφτει κατακόρυφα. Δεύτερον, η ανώτερη απόδοση του Starlink έναντι των ανταγωνιστών του εξασφαλίζει μια ροή εσόδων που δικαιολογεί περισσότερες εκτοξεύσεις.
Η εταιρεία διαθέτει περίπου 7.000 δορυφόρους που περιστρέφονται γύρω από τη Γη και προσθέτει περίπου 60 την εβδομάδα. Από το 1965 έως τις αρχές της δεκαετίας του 2010, δεν υπήρξε ουσιαστικά καμία αύξηση στα ανθρωπογενή αντικείμενα που εκτοξεύονταν στο διάστημα. Το Starlink άλλαξε αυτή την τροχιά παραβολικά.
Πρόκειται για ένα αναδυόμενο μονοπώλιο
Η SpaceX αντιπροσώπευε πάνω από το 85% όλων των τροχιακών ωφέλιμων φορτίων το πρώτο τρίμηνο του 2024, εκτιμά η BryceTech. Αυτή η ταχέως κλιμακούμενη κάθετη ολοκλήρωση – που περιλαμβάνει πυραύλους, δορυφόρους και τερματικά χρηστών – βάζει σε δεύτερη μοίρα επίδοξους αντιπάλους όπως η Amazon.
Η Tesla αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από ανερχόμενους όπως η κινεζική BYD και φθηνότερα, αρκετά καλά αυτοκίνητα με ορυκτά καύσιμα. Η SpaceX απολαμβάνει πολύ πιο καθαρούς ουρανούς. Η Starlink έχει μόνο 5 εκατομμύρια χρήστες, αλλά είναι διαθέσιμη σε 114 χώρες. Προσθέτει υπηρεσία κινητής τηλεφωνίας και έχει μεγάλη χωρητικότητα.
Οι διασυνδέσεις του Μασκ με τον εκλεγμένο πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ μπορεί να τη βοηθήσουν να προσγειώσει επιδοτήσεις που δεν ήταν προηγουμένως διαθέσιμες, όπως τα 42 δισεκατομμύρια δολάρια, ανοίγει νέα καρτέλα για την ευρυζωνικότητα στις αγροτικές περιοχές των ΗΠΑ.
Αυτό αφήνει πολλά περιθώρια ανόδου από τα έσοδα ύψους 6,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ανοίγει νέα καρτέλα, που προβλέπει η εταιρεία συμβούλων Quilty Space για το Starlink το 2024. Το EBITDA προβλέπεται να φτάσει τα 3,8 δισεκατομμύρια δολάρια, ένα εκπληκτικό περιθώριο κέρδους 58%. Η TMF Associates προβλέπει έσοδα ύψους 24 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2030.
Με τη σημερινή εκτιμώμενη κερδοφορία, αυτό σημαίνει 18 δισεκατομμύρια δολάρια EBITDA.
Δεδομένου του υψηλού σταθερού κόστους, περισσότεροι χρήστες θα μπορούσαν να βελτιώσουν το τελικό αποτέλεσμα.
Πόσο αξίζει λοιπόν το Starlink; Η Tesla διαπραγματεύεται με 68 φορές το EBITDA, παρά την εξασθένηση της ανάπτυξης. Αν υποθέσουμε ότι η ανάπτυξη της Starlink συνεχίζεται στην προβλεπόμενη πορεία της, την τοποθετούμε στον πολλαπλασιαστή της Tesla, και η επιχείρηση επικοινωνιών θα αποτιμηθεί, στο τέλος της δεκαετίας, πολύ πάνω από 1 τρισεκατομμύριο δολάρια. Αυτό δεν περιλαμβάνει καν τις άλλες πολύτιμες επιχειρήσεις της SpaceX, όπως οι πύραυλοι.
Τελικά, δεν είναι σαφές γιατί η SpaceX αξίζει τόσο λίγο, η Tesla τόσο πολύ ή και τα δύο. Καθώς η αυτοοδήγηση παίρνει έναν έλεγχο της πραγματικότητας, ενώ ο διαστημικός αγώνας ενός ανθρώπου συνεχίζεται, θα γίνει σαφές ότι τα αστέρια είναι τα πραγματικά σύνορα του Μασκ.