Οικονομία

«Βόμβα»: Πουρμπουάρ Οριστικά Τέλος σε καφετέριες και εστιατόρια – Άσχημα μαντάτα για σερβιτόρους και μπάρμαν

Πολλές και ταυτόχρονα έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η απόφαση του Αρείου Πάγου αναφορικά με το φιλοδώρημα που αφήνει ο πελάτης στους εργαζομένους των μαγαζιών που πηγαίνει.

 

Ο Άρειος Πάγος αποφάσισε να προχωρήσει σε μια τακτική, η οποία προκαλεί άπειρες αντιδράσεις, καθώς στο στόχαστρο μπαίνουν και τα φιλοδωρήματα που κάνουν οι πελάτες προς τους εργαζομένους των επιχερήσεων ως ένα έξτρα tip για την εξυπηρέτηση.

Στο στόχαστρο της Εφορίας τα φιλοδωρήματα – Έντονες οι αντιδράσεις

O πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς, ο πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργατών Επισιτισμού Τουρισμού, Γιώργος Χότζογλου και ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς μιλώντας στο Newsbomb.gr αναφέρθηκαν στην απόφαση του Αρείου Πάγου, η οποία αναφέρει ότι ακόμη και το φιλοδώρημα που αφήνει ένας πελάτης σε εργαζόμενο πρέπει να θεωρείται μέρος του μισθού και να υπόκειται σε κρατήσεις και ασφαλιστικές εισφορές.

Αντιδράσεις έχει προκαλέσει η πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου, η οποία καθορίζει ότι ακόμη και το μικρό ποσό που αφήνει ένας πελάτης ως φιλοδώρημα στους εργαζόμενους πρέπει να θεωρείται μέρος του μισθού και να υπόκειται σε κρατήσεις και ασφαλιστικές εισφορές. Η απόφαση αυτή έχει φέρει στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου το θέμα των φιλοδωρημάτων, ενώ οι επαγγελματίες του κλάδου της εστίασης και του τουρισμού εκφράζουν την ανησυχία τους για τις οικονομικές επιπτώσεις που θα έχει στις επιχειρήσεις αλλά και στους εργαζομένους.

O πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς, ο πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργατών Επισιτισμού Τουρισμού, Γιώργος Χότζογλου και ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς μιλώντας στο Newsbomb.gr αναφέρθηκαν στην φορολογία του φιλοδωρήματος που είναι προ των πυλών.

Γιώργος Καββαθάς: Αύξηση του κόστους λειτουργίας για τις επιχειρήσεις

Ο Γιώργος Καββαθάς, Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, μιλώντας στο Newsbomb.gr τόνισε ότι τα φιλοδωρήματα εκφράζουν την ελεύθερη βούληση του πελάτη να επιβραβεύσει τους εργαζομένους για την εξυπηρέτησή τους. Ωστόσο, όταν αυτά θεωρούνται μισθός, προκύπτει σημαντικό πρόβλημα για τις επιχειρήσεις.

«Το φιλοδώρημα εκφράζει την ελεύθερη βούληση του πελάτη να δείξει την ευχαρίστησή του προς το προσωπικό μιας επιχείρησης εστίασης, μέσω του φιλοδωρήματος που αφήνει. Όμως, εάν αυτό το ποσό υπολογίζεται ως μισθός, τότε αυξάνει το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων», είπε.

Και πρόσθεσε: «Γιατί σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να υπολογίζονται ασφαλιστικές εισφορές για τους εργαζομένους, ενώ η επιχείρηση επιβαρύνεται με τις εργοδοτικές εισφορές. Από την άλλη, επειδή θεωρείται μισθός, συνυπολογίζονται και τα δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και το επίδομα αδείας. Έτσι, το λειτουργικό κόστος αυξάνεται σημαντικά. Νομίζω πως η κυβέρνηση πρέπει να δώσει λύση μέσω νομοθετικής ρύθμισης».

Ωστόσο ο Γιώργος Καββαθά ανέφερε ότι μέχρι στιγμής δεν έχει διευκρινιστεί αν θα υπάρχει κάποιος περιορισμός σχετικά με τα ποσά. Όπως εξηγεί ο Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, αφορά μόνο τα φιλοδωρήματα που δίνονται μέσω κάρτας, καθώς αυτά είναι τα μόνα που μπορούν να ελεγχθούν από τις αρχές. Παράλληλα, ο κ. Καββαθάς διευκρίνισε ότι η εγκύκλιος της ΑΑΔΕ δεν θέτει κανένα όριο στα ποσά που φορολογούνται. Όπως ανέφερε, αν κάποιος λάβει 400 ευρώ σε φιλοδωρήματα μέσα σε έναν μήνα, θα καταλήξει με καθαρό ποσό περίπου 180 ευρώ, αφού θα γίνουν όλες οι απαραίτητες παρακρατήσεις.

«Δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός. Η εγκύκλιος της ΑΑΔΕ αναφέρει ότι τα φιλοδωρήματα θεωρούνται μισθός. Πρέπει να γίνονται όλες οι απαραίτητες παρακρατήσεις, όπως η φορολογία μισθωτών υπηρεσιών, οι ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων και οι εργοδοτικές εισφορές. Δηλαδή, αν κάποιος λάβει υποθετικά 400 ευρώ φιλοδώρημα σε έναν μήνα, θα πάρει στο χέρι καθαρά γύρω στα 180 ευρώ, λόγω αυτών των παρακρατήσεων».

Γιώργος Χότζογλου: «Τα δύο ευρώ του διανομέα και τα τρία ευρώ του σερβιτόρου θα σώσουν τη χώρα από τη χρεοκοπία;»

Με έντονο και ειρωνικό τόνο, ο Γιώργος Χότζογλου, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργατών Επισιτισμού-Τουρισμού, εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για την απόφαση. «Είμαστε φοροφυγάδες. Είμαστε διατεθειμένοι να δώσουμε το φιλοδώρημά μας στο κράτος για να σωθεί η χώρα. Τα δύο ευρώ του διανομέα και τα τρία ευρώ του σερβιτόρου θα σώσουν τη χώρα από τη χρεοκοπία;» ανέφερε ειρωνικά.

Ο Γιώργος Χότζογλου αναρωτήθηκε ποιος έχει προσφύγει στον Άρειο Πάγο για να προκύψει αυτή η απόφαση και τόνισε πως είναι αδιανόητο να φορολογούνται τα φιλοδωρήματα που αφορούν εργαζόμενους με χαμηλές αποδοχές.

«Είναι απόφαση του Αρείου Πάγου, είναι παράξενο ότι έβγαλε αυτή την απόφαση χωρίς να έχουμε μάθει ποιος έχει προσφύγει στον Άρειο Πάγο. Οι Αρεοπαγίτες δεν ξυπνάνε το πρωί και λένε “Πάω σήμερα να φορολογήσω το φιλοδώρημα των εργαζόμενων στην εστίαση και τον τουρισμό”. Κάποιος έχει προσφύγει, πρέπει να μας πουν ποιος έχει προσφύγει», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Γιώργος Κουράσης: Τι ίσχυε μέχρι τώρα και η αλλαγή στη νομοθεσία

Ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Εστιατόρων, Γιώργος Κουράσης, εξηγεί ότι μέχρι πρότινος τα φιλοδωρήματα δεν φορολογούνταν, είτε δίνονταν με μετρητά είτε μέσω κάρτας. Όμως, με την ένταξη των ταμειακών μηχανών στο σύστημα του Taxis, τα φιλοδωρήματα που καταβάλλονται με κάρτα απαιτούν έκδοση απόδειξης, και αν αυτό δεν γίνεται, θεωρείται φορολογική παράβαση. Έτσι, τα φιλοδωρήματα καταχωρούνται ηλεκτρονικά, κάτι που οδηγεί σε πρόσθετες ασφαλιστικές εισφορές για εργαζόμενους και επιχειρήσεις.

Ο Γιώργος Κουράσης ανέφερε ότι το θέμα αυτό έχει προκύψει από μεμονωμένες περιπτώσεις, όπου πλούσιοι πελάτες άφησαν μεγάλα ποσά ως φιλοδώρημα. «Αυτές οι περιπτώσεις αξίζουν έρευνα, καθώς από εκεί ξεκίνησε η διαδικασία φορολόγησης», υπογράμμισε.

Αναφερόμενος στις διεθνείς πρακτικές, σημείωσε πως στη Γαλλία οι σερβιτόροι εκδίδουν αποδείξεις για τα φιλοδωρήματα, ενώ σε χώρες όπως η Σιγκαπούρη και η Αργεντινή τα φιλοδωρήματα είναι απαγορευμένα. Αντίθετα, στην Ελβετία, τα φιλοδωρήματα ενσωματώνονται στον λογαριασμό με ένα ποσοστό που κυμαίνεται ανάλογα με την επιχείρηση.

Ο Γιώργος Κουράσης καταλήγει ότι το θέμα της φορολόγησης των φιλοδωρημάτων είναι πολύπλοκο και χρειάζεται προσοχή, καθώς αφορά εργαζόμενους σε πολλούς τομείς, από την εστίαση μέχρι τον τουρισμό. Οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι ζητούν διευκρινίσεις και σαφή όρια στη νομοθεσία, ώστε να μην επιβαρυνθούν δυσανάλογα από τη φορολόγηση.

πηγη

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button