Λιανεμπόριο: Ο «αθέμιτος ανταγωνισμός» από τις κινεζικές πλατφόρμες και ο στόχος για τον τουρισμό

Η αντιμετώπιση του «αθέμιτου ανταγωνισμού» στο λιανεμπόριο από τις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες τρίτων χωρών αλλά και ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί το «Shopping in Greece» λόγω της αυξημένης παρουσίας των ξένων τουριστών στη χώρα μας, βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας για το 2025.
Ο νέος πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, κατά τη διάρκεια συνάντησης με δημοσιογράφους, αναφερόμενος στην εικόνα του κλάδου το 2024, σημείωσε πως με βάση τα επίσημα στοιχεία, το α’ τρίμηνο ο τζίρος εμφάνισε μεγάλη αύξηση, το δεύτερο, αντίθετα, μείωση, το τρίτο τρίμηνο παρέμεινε σταθερός ενώ αναμένεται η καταγραφή των δεδομένων για το τέταρτο. Χωρίς να συνυπολογιστούν οι κλάδοι οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων ο τζίρος του λιανεμπορίου το 2024 διαμορφώθηκε ουσιαστικά στα ίδια επίπεδα με το 2023, σημείωσε ο κ. Καφούνης, όταν την ίδια στιγμή αυξήθηκαν για τις επιχειρήσεις τα λειτουργικά έξοδα, το κόστος μισθοδοσίας αλλά και εκείνο της ενέργειας.
Προτάσεις για αλλαγές στις εκπτώσεις
Στους προβληματισμούς των εμπόρων, μεταξύ άλλων βρίσκεται και το ζήτημα των εκπτώσεων – εν αναμονή και της εικόνας που θα αποτυπωθεί στο «ταμείο» μετά το τέλος της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου- με τον κ. Καφούνη να επισημαίνει πως υπάρχουν σκέψεις ως προς τη διατύπωση σχετικών προτάσεων για αλλαγές το επόμενο διάστημα.
Υπενθυμίζεται ότι όπως είχε επισημαίνει τις προηγούμενες μέρες στο CNN Greece, o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά και ΓΓ της ΕΣΕΕ, Θεόδωρος Καπράλος, το γεγονός ότι πλέον προσφορές μπορούν να διενεργούνται σε όλη τη διάρκεια του έτους, έχει οδηγήσει στο να «ξεθυμάνει» η δυναμική των εκπτωτικών περιόδων.
Κοντά 4 δισ. δέματα στην ΕΕ από διαδικτυακές πλατφόρμες τρίτων χωρών
Μείζον, πάντως, ζήτημα για τον κλάδο, σύμφωνα με όσα επισήμανε ο κ. Καφούνης αποτελεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις από πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες τρίτων χωρών. Πρόκειται ουσιαστικά για προϊόντα δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς, σε συνδυασμό με την έλλειψη δίκαιης φορολογικής αντιμετώπισής τους, υπονομεύοντας την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα όχι μόνο των ελληνικών αλλά και των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ.
Όπως επισήμανε ο κ. Καφούνης οι ευρωπαϊκές τελωνειακές αρχές καταγράφουν πάνω από 10 εκατομμύρια δέματα ημερησίως, δηλαδή κοντά στα 4 δισ. δέματα κάθε χρόνο στην Ευρώπη. Στις άμεσες προτεραιότητες περιλαμβάνεται η συνεργασία σε εθνικό επίπεδο με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, ώστε να δημιουργηθεί μια τεκμηριωμένη πρόταση από το επιστημονικό επιτελείο ενώ η ΕΣΕΕ θα επιδιώξει σε συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση να διεκδικήσει μια δραστική ευρωπαϊκή παρέμβαση.
Αύξηση της μέσης δαπάνης των τουριστών μέσω του «Shopping in Greece»
Μεγάλο «στοίχημα» για τον κλάδο αποτελεί, από την άλλη πλευρά, η βελτίωση της διασύνδεσης των κλάδων του εμπορίου και του τουρισμού με την προώθηση του «Shopping in Greece». Ένα θέμα που προέταξε ο κ. Καφούνης και στο πρόσφατο Συνέδριο του ΞΕΕ.
Στόχος, όπως διατυπώθηκε από τον κ. Καφούνη, είναι η επιπλέον δαπάνη από κάθε τουρίστα, από τα εκατομμύρια που επισκέπτονται κάθε χρόνο τη χώρα μας, να φτάσει τα 100 ευρώ. Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, στο πλαίσιο αυτό, αναφέρθηκε στη συμβολή του τουρισμού στον τζίρο του λιανεμπορίου, επισημαίνοντας παράλληλα την ανάγκη, με οργανωμένο τρόπο, να γίνουν γνωστές στους ξένους επισκέπτες οι εμπορικές αγορές της χώρας. Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο μάλιστα, το οποίο θα αφορά ακόμη και τα τοπικά προϊόντα κάθε περιοχής, όπως τα αγροτοδιατροφικά.