Μετρό Θεσσαλονίκης: Δέκα πράγματα που πρέπει να ξέρετε τώρα που άνοιξε
Μετά από σχεδόν 50 χρόνια αναβολών το εμβληματικό έργο που αλλάζει τον χάρτη των μεταφορών στην Θεσσαλονίκη παύει να είναι ανέκδοτο και γίνεται πραγματικότητα.
Τα 10 πράγματα που πρέπει να ξέρετε
- Οι στάσεις του μετρό
Οι 13 σταθμοί που κάνουν εγκαίνια σήμερα είναι οι: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία.
- Τα δρομολόγια των συρμών
Ανά 3,5 λεπτά θα περνάνε τα δρομολόγια των συρμών από τις 11 στάσεις της βασικής γραμμής, τις ώρες αιχμής.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, σε μόλις 17 λεπτά θα μπορεί κάποιος να διανύει την απόσταση από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι την Νέα Ελβετία στο Μετρό Θεσσαλονίκης.
Μελλοντικά, ο χρόνος αυτός αναμένεται να αυξηθεί κατά 90 δευτερόλεπτα, με την προσθήκη της επέκτασης Καλαμαριάς και των επιπλέον συρμών.
- Πώς θα λειτουργεί χωρίς οδηγούς
Το μετρό θα λειτουργεί με συρμούς που κινούνται χωρίς οδηγό, καθώς ελέγχονται αυτόματα από το Κέντρο Ελέγχου που βρίσκεται στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας, ωστόσο θα υπάρχουν συνοδοί, ώστε να διασφαλιστεί η εξοικείωση τουκοινού με το τρένο.
Ο ρόλος των συνοδών είναι να διαπιστώνουν, αν υπάρχουν προβλήματα, ενώ οι ίδιοι μπορούν να λειτουργήσουν και χειροκίνητα τον συρμό, αν για κάποιο λόγο σταματήσει.
Το κόστος της μετακίνησης με το Μετρό στην Θεσσαλονίκη θα στοιχίζει 60 λεπτά του ευρώ και θα έχει διάρκεια 1 ώρα και 10 λεπτά.
Επιπλέον 60 λεπτά και την ίδια διάρκεια θα έχει το εισιτήριο με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ.
Αρχικά τα δύο μέσα θα λειτουργήσουν με ξεχωριστά εισιτήρια και μελλοντικά με ενιαίο κόμιστρο.
Από την πρώτη κι όλας φάση λειτουργίας του Μετρό, οι επιβάτες θα μπορούν να προμηθεύονται προσωποποιημένες κάρτες, στις οποίες θα «φορτώνονται», εκτός από τα κλασικά προϊόντα κομίστρου και τα εκπτωτικά προγράμματα στα οποία ενδεχομένως να είναι δικαιούχοι.
Επιπλέον, το σύστημα θα έχει δυνατότητα έκδοσης χάρτινων εισιτηρίων, τα οποία διαθέτουν ενσωματωμένο τσιπ και τη δυνατότητα να επαναφορτίζονται μέχρι 10 φορές.
Σε επόμενη φάση, θα είναι δυνατή η προσθήκη επιπλέον λειτουργιών, όπως η ανάγνωση QR code στις πύλες και η διέλευση με ανέπαφη συναλλαγή, με τη χρήση κινητής συσκευής.
Σημειώνεται πως η πρώτη ημέρα λειτουργίας θα είναι δωρεάν για τους επιβάτες.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να εξυπηρετεί καθημερινά 254.000 επιβάτες ή 18 χιλιάδες επιβάτες ανά ώρα, μάλιστα, η εικόνα επιβίβασης ανά συρμό φτάνει τους 465 επιβάτες (καθήμενοι και όρθιοι).
Οι επιβάτες με ποδήλατα θα μπορούν να μπαίνουν σε αυτό-επιτρέπονται δύο ποδήλατα στο πίσω μέρος κάθε βαγονιού- και οι γονείς κατοικίδιων μαζί με τα ζώα τους, υπό την προϋπόθεση ότι τα μεταφέρουν στα σπίτια/τσάντες που διατίθενται στο εμπόριο.
- Τα τεχνικά χαρακτηριστικά
Το βασικό δίκτυο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
- 13 σύγχρονους σταθμούς με κεντρική αποβάθρα.
- 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
- 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδούς.
- συστήματα αυτόματων θυρών για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού αλλά και
- δημιουργία αμαξοστάσιου έκτασης 50.000 τμ στην περιοχή της Πυλαίας
- Τα σχέδια επέκτασης
Στα τέλη του 2025 θα λειτουργήσει η γραμμή Καλαμαριάς με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ, με την οποία θα προστεθούν επιπλέον 5 σταθμοί: Καλαμαριά, Νομαρχία, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα.
Μελλοντικά το Μετρό Θεσσαλονίκης θα αποκτήσει ακόμα μια γραμμή με εκκίνηση τα δυτικά και θα φτάνει μέχρι την Τούμπα, ενώ προβλέπεται επέκταση μέχρι το Αεροδρόμιο Μακεδονία και ακόμα μια μέχρι τη Θερμή.
Με την ολοκλήρωση της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 63.000 επιβάτες, ενώ η απόσταση από το Σταθμό της Μίκρας μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης αναμένεται να καλύπτεται σε μόλις 15 λεπτά.
- Αρχαιολογικά ευρήματα
Ο σταθμός Βενιζέλου θα φιλοξενεί μέσα του ένα μουσείο με δρόμους και πυκνοδομημένα οικοδομικά τετράγωνα, που συνιστούν γειτονιές της βυζαντινής αγοράς της πόλης.
Περιλαμβάνει τον κεντρικό οδικό άξονα της βυζαντινής πόλης, στρωμένο με χωμάτινα και χαλικόστρωτα καταστρώματα.
- Σύνδεση με ΟΑΣΘ
Στους τερματικούς σταθμούς θα υπάρχουν λεωφορειακές γραμμές για την μετεπιβίβαση από το ένα μέσο στο άλλο.
Από 1η Δεκεμβρίου θα υπάρξουν τρεις νέες και 10 υφιστάμενες λεωφορειακές γραμμές που θα τερματίζουν σε σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης. Αυτές είναι οι:
- Χ2 «Νέα Ελβετία – Αεροδρόμιο Μακεδονία»
- Νέα γραμμή Ιστορικού Κέντρου
- Νο 79Χ «Νέα Ελβετία – Α.Σ. ΙΚΕΑ»
- Νο 10 «Χαριλάου-Ν.Σ.Σ.» μέσω του άξονα της οδού Τσιμισκή
- Νο 11 «Πυλαία- Πανεπιστήμιο» (σύνδεση με σταθμό Μετρό Σιντριβάνι)
- Νο 17 «Τριανδρία-Αγίας Σοφίας» (σύνδεση με σταθμό Μετρό Αγίας Σοφίας)
- Νο 20 «Μενεμένη-Ερμού» (απομάκρυνση από «πέταλο» και τερματισμός μεταξύ Βενιζέλου και Ίωνος Δραγούμη )
- Νο 21 «Εύοσμος- Ερμού» (απομάκρυνση από «πέταλο» και τερματισμός μεταξύ Βενιζέλου και Ίωνος Δραγούμη)
- Νο 35 «Ν.Σ. Σταθμός – Μετέωρα» (απομάκρυνση από Βενιζέλου)
- Νο 36 «Βούλγαρη-Ζώνη Καινοτομίας» (διέλευση από Ν. Ελβετία-σύνδεση ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και Εμπορικό Κέντρο Cosmos με Ν. Ελβετία)
- Νο 57 «Διασταύρωση Χορτιάτη-Ασβεστοχώρι-ΝΣΣ» (απομάκρυνση από «πέταλο» και κατάληξη Ν.Σ.Σ)
- Νο 58Α «Διασταύρωση Χορτιάτη – Πανεπιστήμιο» (σύνδεση με σταθμό Μετρό Σιντριβάνι)
- Νο 58Β «Διασταύρωση Χορτιάτη – Νέα Ελβετία» (σύνδεση με Σταθμό Μετεπιβίβασης Ν. Ελβετία)
Το λογότυπο του μετρό Θεσσαλονίκης η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. προκάλεσε έντονες συζητήσεις στα κοινωνικά δίκτυα, με πολλούς να σχολιάζουν τόσο το σχέδιο, όσο και το γεγονός πως έγινε απευθείας ανάθεση.
Δείτε εδώ την ανακοίνωση της εταιρείας με την οποία εξηγεί τους λόγους για τους οποίους ακυρώθηκαν οι δύο διαγωνισμοί για το λογότυπο και εν τέλει έγινε η απευθείας ανάθεση του έργου στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE., με αμοιβή 30.000 ευρώ.