Ο θάνατος δύο SEAL στη Σομαλία μπορούσε να αποφευχθεί λέει η έρευνα του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ
Οι πνιγμοί δύο μελών της επίλεκτης δύναμης SEAL του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, κατά τη διάρκεια θαλάσσιας αναχαίτισης στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας μπορούσαν να αποφευχθούν, κατέληξε η έρευνα που πραγματοποιήθηκε για το τραγικό περιστατικό.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Oren Liebermann του CNNi, η επίσημη έρευνα κατέληξε ότι οι θάνατοι των δύο μελών των SEAL, οφείλονται στην έλλειψη κατάλληλης εκπαίδευσης και ασαφούς καθοδήγησης για αποτελεσματική επίπλευση σε συνθήκες μάχης.
Κατά τη διάρκεια νυχτερινής αναχαίτισης πλοίου που μετέφερε ιρανικά όπλα στην Υεμένη, ο Αρχικελευστής Ειδικού Πολέμου 1ης Τάξης Κρίστοφερ Τσάμπερς και ο Κελευστής Ειδικού Ναυτικού Πολέμου 2ης Τάξης Νέιθαν Ίνγκραμ έπεσαν από την λέμβο τους ενώ προσπαθούσαν να επιβιβαστούν στο εν λόγω πλοίο. Ο Τσάμπερς, ο Επικεφαλής Υπαξιωματικός της διμοιρίας, έπεσε από την πλευρά του πλοίου, ενώ ο Ίνγκραμ πήδηξε αμέσως στο νερό για να βοηθήσει.
Φορτωμένοι με εξοπλισμό για την αποστολή αναχαίτισης, οι δύο SEAL βυθίστηκαν σε λιγότερο από ένα λεπτό. Ο Τσάμπερς φάνηκε «μόνο κατά διαστήματα» στην επιφάνεια για 26 δευτερόλεπτα. Ο Ίνγκραμ εθεάθη «μόνο κατά διαστήματα» για 32 δευτερόλεπτα.
«Ολόκληρο το τραγικό συμβάν έγινε σε μόλις 47 δευτερόλεπτα και δύο αξιωματικοί Ναυτικού Ειδικού Πολέμου χάθηκαν στη θάλασσα», διαπίστωσε η έρευνα. «Επιβαρυμένοι από τον εξοπλισμό τους, ούτε η φυσική τους ικανότητα ούτε οι συμπληρωματικές συσκευές επίπλευσης έκτακτης ανάγκης, εάν ενεργοποιούνταν, ήταν επαρκείς για να τους κρατήσουν στην επιφάνεια» διαπίστωσε.
Τα ευρήματα της Ναυτικής Διοίκησης Ειδικού Πολέμου του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού σηματοδοτούν την ολοκλήρωση μιας πολύμηνης έρευνας για να προσδιοριστεί πώς δύο μέλη μιας από τις πιο ελίτ και άριστα εκπαιδευμένες ομάδες του αμερικανικού στρατού πνίγηκαν κατά τη διάρκεια μιας αποστολής για την οποία είχαν προετοιμαστεί.
«Αυτό το περιστατικό, που χαρακτηρίζεται από συστημικά λάθη, μπορούσε να αποφευχθεί», έγραψε ο στρατηγός Μάικλ «Έρικ» Κουρίλα, διοικητής της Κεντρικής Διοίκησης των ΗΠΑ, στην ανασκόπηση της έρευνας.
Οι Τσάμπερς και Ίνγραμ έλαβαν μετά θάνατον προαγωγή.
Το χρονικό της τραγωδίας
Το η Ομάδα Ειδικού Ναυτικού Πολέμου SEAL 3 επέβαινε στο πολεμικό πλοίο « USS Lewis B. Puller» τον Δεκέμβριο του 2023. Η ομάδα γνώριζε ότι η κύρια αποστολή τους θα ήταν οι θαλάσσιες αναχαιτίσεις. Εκείνο τον μήνα, η ομάδα είχε πραγματοποιήσει δύο επιτυχημένες επιβιβάσεις σε παρόμοια πλοία κατά τη διάρκεια της ημέρας, η πρώτη σε ήρεμη θάλασσα και η δεύτερη σε πιο ταραγμένη.
Στις αρχές Ιανουαρίου 2024, το Πολεμικό Ναυτικό άρχισε να παρακολουθεί ένα ύποπτο πλοίο σε διάστημα αρκετών ημερών. Η ομάδα SEAL 3 άρχισε να σχεδιάζει μια αναχαίτιση του σκάφους στις 12 Ιανουαρίου. Τελικά, η αναχαίτιση αναβλήθηκε για μία ημέρα λόγω των καιρικών συνθηκών.
Τουλάχιστον ένα άτομο που συμμετείχε στην επιχείρηση, το όνομα του οποίου αναγράφεται στην έκθεση έρευνας, «εξέφρασε την ανησυχία του για τον ορισμό του χρόνου της επιχείρησης επειδή ένιωθε ότι έγινε βιαστικά». Επιπλέον, «άλλα μέλη του πληρώματος προτίμησαν η επιχείρηση να γινόταν αργότερα για να έχουν περισσότερο χρόνο προετοιμασίας».
Ακόμα κι έτσι, η έρευνα διαπίστωσε ότι όλοι στην ομάδα «έδωσαν το ok» όταν ρωτήθηκαν για την ικανότητά τους να εκτελέσουν την αποστολή. Οι SEAL ξεκίνησαν με το ειδικό σκάφος τους. Την ώρα της επιχείρησης η θάλασσα είχε κυματισμό περίπου 6 έως 7 ποδιών, κοντά στο ανώτατο όριο των 8 ποδιών για μια τέτοια νυχτερινή λειτουργία. Οι συνθήκες ήταν τόσο δύσκολες, που το σκάφος που μετέφερε τους SEALS, έπρεπε να επαναλάβει τρείς φορές της διαδικασία προσέγγισης του υπό έρευνα πλοίου. Κατά τις δύο πρώτες προσεγγίσεις, έξι SEAL μπόρεσαν να επιβιβαστούν.
Αλλά η τρίτη προσέγγιση ήταν πιο δύσκολη, διαπίστωσε η έρευνα. Κανείς δεν έλεγχε πια το υπό διερεύνηση σκάφος αφού το πλήρωμα είχε εγκαταλείψει το τιμόνι. Ο Τσάμπερς, 37 ετών, έπεσε στην θάλασσα ενώ προσπαθούσε να επιβιβαστεί και ο Ίνγκραμ, 27 ετών, πήδηξε στο νερό μετά από αυτόν.
Το Πολεμικό Ναυτικό πραγματοποίησε προσπάθειες έρευνας και διάσωσης για 10 ημέρες μετά το συμβάν, καλύπτοντας μια περιοχή έρευνας 48.600 τετραγωνικών μιλίων, αλλά οι ομάδες δεν κατάφεραν να ανακτήσουν τα πτώματα των δύο SEAL.
«Σύμφωνα με την καθιερωμένη πολιτική του Πολεμικού Ναυτικού, η ανάκτηση και η διάσωση δεν επιδιώχθηκε καθώς η θάλασσα αναγνωρίζεται ως κατάλληλος και τελικός τόπος ανάπαυσης για τα λείψανα των μελών της Ναυτικής Υπηρεσίας», αναφέρεται στην έκθεση έρευνας.
Σοβαρές ελλείψεις στην εκπαίδευση
Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το Εγχειρίδιο Ετοιμότητας της Ναυτικής Ειδικής Δύναμης Πολέμου υπογραμμίζει τη σημασία της άνωσης, αλλά δεν παρέχει συγκεκριμένη καθοδήγηση σχετικά με το τι συνεπάγεται μια αποτελεσματική δοκιμή άνωσης.
Κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης, οι SEAL πραγματοποιούν ασκήσεις άνωσης ανοιχτά του Σαν Ντιέγκο. Αλλά μετά από αυτές τις ασκήσεις δεν γίνονται άλλες, μετά την ανάπτυξη των μονάδων στα πολεμικά πλοία και στις αποστολές.
Το Πολεμικό Ναυτικό υπογραμμίζει την ανάγκη οι ένοπλοι που πραγματοποιούν επιχείρησης αναχαίτησης και επιβίβασης σε πλοία, να είναι εξοπλισμένα κατάλληλα ώστε να πετυχαίνουν «θετική άνωση» –την ικανότητα να παραμείνουν πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Αλλά το βασικό δόγμα των SEAL, προβλέπει τον εξοπλσιμό των μονάδων μάχης γενικά, με εξοπλισμό που επιτρέπει «ουδέτερη άνωση» – την ικανότητα να μένουν ακριβώς στην επιφάνεια του νερού. Τελικά, εναπόκειτο στα μεμονωμένα μέλη της ομάδας να καθορίσουν ποιος τύπος άνωσης απαιτούνταν για μια αποστολή και να διαμορφώσουν τον εξοπλισμό τους. Η έλλειψη καθοδήγησης οδήγησε σε «σύγχυση και αναποτελεσματική εκτέλεση».
Τα SEAL δεν είχαν επίσης επαρκή εκπαίδευση με το Tactical Flotation Support System, μια συσκευή έκτακτης επίπλευσης, και δεν είναι σαφές εάν οι δύο SEAL που πνίγηκαν επιχείρησαν να ενεργοποιήσουν καθόλου το σύστημα.
Η έρευνα συνέστησε μια σειρά βημάτων για την αντιμετώπιση των «συστημικών προβλημάτων» που οδήγησαν στους δύο πνιγμούς, συμπεριλαμβανομένης της επισημοποίησης των απαιτήσεων πλευστότητας για αποστολές, της αξιολόγησης της ανάγκης για μια συσκευή επίπλευσης με ασφάλεια και της αναθεώρησης του ναυαγοσωστικού εξοπλισμού σε σκάφη επιβίβασης του Πολεμικού Ναυτικού.
Πηγή: Drownings of two Navy SEALs off Somalia were preventable, Navy investigation findsBy Oren Liebermann, CNNi.