Ουάσινγκτον: Τα προειδοποιητικά σημάδια και οι παρ’ ολίγον συγκρούσεις αεροσκαφών που προηγήθηκαν
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δώσει πιλότοι, δύο επιβατικά αεροπλάνα χρειάστηκε να λάβουν έκτακτα μέτρα προκειμένου να αποφύγουν τη σύγκρουση με ελικόπτερο ενώ προσπαθούσαν να προσγειωθούν στο αεροδρόμιο Ρέιγκαν.
Στην τρίτη περίπτωση, δύο στρατιωτικά ελικόπτερα πλησίασαν πολύ κοντά, όπως αποκάλυψε ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας, ενώ μία μόλις ημέρα πριν το πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα στον ποταμό Πότομακ ακόμη μια πτήση που πλησίαζε το αεροδρόμιο αναγκάστηκε να ματαιώσει την πρώτη της προσγείωση αφού ένα ελικόπτερο πέταξε κοντά στη γραμμή της πτήσης του, σύμφωνα ηχητικά ντοκουμέντα από τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας.
Τα προηγούμενα παρ’ ολίγον ατυχήματα μεταξύ αεροπλάνων και ελικοπτέρων στο αεροδρόμιο έχουν καταγραφεί λεπτομερώς στη βάση δεδομένων της NASA «Aviation Safety Reporting System», η οποία καταγράφει τα περιστατικά που αναφέρονται από το προσωπικό της αεροπορίας.
Τα τέσσερα αυτά συμβάντα που προηγήθηκαν της τραγωδίας στην οποία ενεπλάκη το αεροσκάφος CRJ-700 της American Airlines με το αμερικανικό στρατιωτικό ελικόπτερο Black Hawk τύπου UH-60, είναι βέβαιο πως θα επανεξεταστούν.
Νέο συγκλονιστικό βίντεο της σύγκρουσης
Καθώς η επιχείρηση ερευνών συνεχίζεται μέσα και γύρω από τον ποταμό, οι Αρχές προσπαθούν να καταλάβουν τι ακριβώς πήγε στραβά πάνω από την πρωτεύουσα της χώρας.
Την ώρα της σύγκρουσης του στρατιωτικού ελικοπτέρου Black Hawk με το επιβατικό αεροσκάφος, την οποία καταγράφει νέο συγκλονιστικό βίντεο ντοκουμέντο, μόνο ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας βρισκόταν στον πύργο ελέγχου, ενώ ο σχετικός κανονισμός προβλέπει να υπάρχουν δύο.
«Ελλείψεις στο προσωπικό»
Ωστόσο, μια προκαταρκτική έκθεση της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπορίας διαπίστωσε ότι η στελέχωση στον πύργο ελέγχου κυκλοφορίας του αεροδρομίου «δεν ήταν αυτή που θα έπρεπε δεδομένης της ώρας της ημέρας και της κινητικότητας» όπως μετέδωσαν την Πέμπτη (30/1) οι New York Times. Αυτό αποτελεί ένα ζήτημα είχε επισημανθεί από το 2022, όταν παραλίγο να συγκρουστούν δύο αεροσκάφη, στις οποίες ένας ελεγκτής δήλωσε ότι δεν υπήρχε αρκετό.
Οι ειδικοί της αεροπορίας λένε ότι η περιοχή της Ουάσιγκτον είναι ένας πολύπλοκος εναέριος χώρος.
Μετά την 11η Σεπτεμβρίου οι πτήσεις περιορίστηκαν, εμποδίζοντας την εναέρια κυκλοφορία κοντά σε κυβερνητικά κτήρια, με στρατιωτικά και κυβερνητικά ελικόπτερα να διασχίζουν τακτικά την περιοχή και τις πτήσεις να απογειώνονται και προσγειώνονται συνεχώς στο Ρέιγκαν, που έχει τον πιο πολυσύχναστο διάδρομο προσγείωσης στη χώρα.
Τα τελευταία χρόνια, οι προτάσεις για προσθήκη περισσότερων πτήσεων στο αεροδρόμιο έχουν επίσης πυροδοτήσει έντονες πολιτικές διαμάχες, με ορισμένους νομοθέτες να υποστηρίζουν ότι το αεροδρόμιο ήταν υπερβολικά συμφορημένο και να προειδοποιούν για επιπτώσεις στην ασφάλεια.
Ωστόσο, η πολιτική αυτή μπορεί να αλλάξει μετά το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα των τελευταίων 40 ετών στην περιοχή και να οδηγήσει σε αλλαγές στους ελιγμούς των αεροπλάνων ή ακόμη και ευρύτερες μεταρρυθμίσεις.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα πιο θανατηφόρα αεροπορικά δυστυχήματα στις ΗΠΑ είναι εκείνα που σημειώνονται κατά την προσέγγιση στο αεροδρόμιο.
Στην προκειμένη περίπτωση, η σύγκρουση σημειώθηκε κατά την προσγείωση.
«Το σύστημα είναι υπερφορτωμένο»
Πάντως, το 2024 το Κογκρέσο ενέκρινε νομοθεσία για την προσθήκη πέντε νέων πτήσεων μετ’ επιστροφής στο αεροδρόμιο Ρέιγκαν, παρά τις αντιρρήσεις των τοπικών Αρχών και των ανθρώπων που καθημερινά εργάζονται σε αυτό, που υποστήριξαν ότι το αεροδρόμιο ήταν ήδη πολύ επιβαρυμένο και εξέφρασαν τις ανησυχίες τους για την ασφάλεια.
Η προσπάθεια να προστεθούν και άλλες πτήσεις είχε διχάσει ακόμη και τις αεροπορικές εταιρείες, με τη Delta Airlines να υποστηρίζει την πρόταση και τις American, United και Alaska να αντιτίθενται σε αυτήν.
Αρκετοί νομοθέτες επεσήμαναν τα ατυχήματα που παραλίγο να σημειωθούν μεταξύ αεροσκαφών τον Μάρτιο του 2023 και τον Απρίλιο του 2024 για να αντιταχθούν στην επέκταση σε ένα αεροδρόμιο που σημειώνει ρεκόρ επιβατών.
Πίεση στο αεροπορικό σύστημα
Πέρα από την Ουάσινγκτον, οι ειδικοί κρούουν εδώ και χρόνια τον κώδωνα του κινδύνου για την αυξανόμενη πίεση στο αεροπορικό σύστημα και για τον αυξανόμενο ατυχημάτων σε αεροδρόμια σε όλη τη χώρα. Έκθεση της αμερικανικής αεροπορίας που είχε δημοσιευθεί πέρυσι ότι οι σταθμοί ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας σε εθνικό επίπεδο υπολείπονταν περίπου 3.000 ελεγκτών για να είναι πλήρως στελεχωμένοι.
«Αυτό το πρόβλημα με την συμφόρηση του εναέριου χώρου και τα παρ’ ολίγον ατυχήματα έχει δημιουργηθεί εδώ και αρκετά χρόνια» δήλωσε στο CNNi η πρώην Γενική Επιθεωρήτρια του Υπουργείου Μεταφορών Μέρι Σκιάβο.
«Είναι παρ’ ολίγον ατυχήματα στον αέρα, τεράστιος αριθμός παρ’ ολίγον ατυχημάτων στο αεροδρόμιο και προσκρούσεις στον διάδρομο προσγείωσης».
Η σύγκρουση στην Ουάσινγκτον, όμως, συνιστά μια συγκλονιστική τραγωδία για μια αμερικανική βιομηχανία που υπερηφανευόταν ότι είχε περάσει μιάμιση δεκαετία χωρίς θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα.
«Όλοι πρέπει να βρίσκονται πάντα σε ετοιμότητα»
Η σύγκρουση το βράδυ της Τετάρτης (29/1) συνέβη σε μια περιοχή που είναι «ένα από τα πιο πολυσύχναστα κέντρα αεροπορικών επιχειρήσεων στη χώρα, αν όχι στον κόσμο» δήλωσε ο Μπραντ Μπάουμαν, πρώην πιλότος Black Hawk και μέλος του 12ου Τάγματος Αεροπορίας, της μονάδας του στρατού που ενεπλάκη στη συντριβή.
«Πρόκειται για ένα κονσέρτο ή μια ορχήστρα δραστηριοτήτων που απαιτεί προσεκτική επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ των πιλότων και του πύργου ελέγχου Ρέιγκαν», δήλωσε ο Μπόουμαν στο CNNi.
«Όλοι πρέπει να είναι σε ετοιμότητα και να ακολουθούν ακριβώς τις οδηγίες».
Τα ηχητικά ντοκουμέντα από λίγα λεπτά πριν από την σύγκρουση και συντριβή του αεροσκάφους και του ελικοπτέρου που κατέγραψε το LiveATC.net δείχνει ότι ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας ρώτησε τον πιλότο του ελικοπτέρου αν μπορούσε να δει το αεροπλάνο και στη συνέχεια τον κατηύθυνε να «περάσει πίσω» από αυτό.
Ο πιλότος του ελικοπτέρου απάντησε ότι έβλεπε «το αεροσκάφος στον ορίζοντα».