Πέντε μέρες μετά το ψηφιακό μπλακάουτ και ακόμη δεν έχουν επανέλθει τα συστήματα – Τι γνωρίζουμε
Πέντε ημέρες μετά από την ενημέρωση λογισμικού από εταιρεία κυβερνοασφάλειας που προκάλεσε σοβαρά τεχνικά προβλήματα σε υπολογιστές και συστήματα σε όλο τον κόσμο. Αεροπορικές και άλλες εταιρείες εξακολουθούν μέχρι σήμερα να αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις και άλλα τεχνικά προβλήματα.
Η «μεγαλύτερη διακοπή πληροφορικής στην ιστορία», όπως χαρακτηρίστηκε, και η οποία προκλήθηκε από μια ενημέρωση λογισμικού σε συσκευές που χρησιμοποιούν Microsoft συνέβη αργά την Πέμπτη 18/07 και διήρκσε έως τα ξημερώματα της επομένης. Το μπλακάουτ προκάλεσε χάος στα αεροδρόμια, παρόπλισε τις υπηρεσίες άμεσης δράσης, ενώ δοκίμασε και τις εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης.
Η διακοπή επηρέασε περίπου 8,5 εκατομμύρια συσκευές Windows – λιγότερο από το ένα τοις εκατό όλων των μηχανημάτων Windows, σύμφωνα με μια ανάρτηση ιστολογίου του Σαββάτου από τη Microsoft. Αλλά τα αποτελέσματα ήταν εμφανή παντού, με αεροπορικές εταιρείες, τράπεζες, επιχειρήσεις, σχολεία και κυβερνητικές ιστοσελίδες, μαζί με ορισμένες υπηρεσίες υγείας και έκτακτης ανάγκης, σε όλο τον κόσμο να επηρεάζονται σοβαρά.
Το κόστος από τη διακοπή εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια, σύμφωνα με δήλωση του Πάτρικ Άντερσον, Διευθύνοντα Συμβούλου της Anderson Economic Group στο CNNi. Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν και πώς θα αποζημιωθούν οι πελάτες που επηρεάζονται.
Τι γνωρίζουμε για τη διακοπή και τις συνεχιζόμενες επιπτώσεις της;
Η διακοπή σχετίζεται με μια ενημέρωση λογισμικού που κυκλοφόρησε από την CrowdStrike, μια μεγάλη εταιρεία κυβερνοασφάλειας των ΗΠΑ. Το λογισμικό που χρησιμοποιείται από πολλές εταιρείες του Fortune 500, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων παγκόσμιων τραπεζών, εταιρειών υγειονομικής περίθαλψης και ενέργειας, καθώς και από την κυβέρνηση των ΗΠΑ εντοπίζει και αποκλείει απειλές hacking.
Η CrowdStrike είπε στους πελάτες νωρίς την Παρασκευή ότι οι διακοπές προκλήθηκαν από «ένα ελάττωμα που εντοπίστηκε σε μία μόνο ενημέρωση περιεχομένου του λογισμικού της στα λειτουργικά συστήματα Microsoft Windows», σύμφωνα με σχετική ανάρτηση στο X του CEO George Kurtz. Το ζήτημα εντοπίστηκε και απομονώθηκε και οι μηχανικοί ανέπτυξαν μια ενημέρωση για να διορθώσουν το πρόβλημα, είπε ο Kurtz.
Το ζήτημα αφορά συγκεκριμένα το Falcon, ένα από τα κύρια προϊόντα λογισμικού της CrowdStrike, και δεν επηρεάζει τα λειτουργικά συστήματα Mac ή Linux. Το Crowdstrike λέει ότι το Falcon έχει σχεδιαστεί για να προστατεύει τα αρχεία που είναι αποθηκευμένα στο cloud.
Χάος στα αεροδρόμια
Οι ταξιδιώτες συνέχισαν να επηρεάζονται από την αποτυχία της ενημέρωσης λογισμικού για πέμπτη συνεχόμενη ημέρα τη Δευτέρα, με περισσότερες από 600 πτήσεις εντός, προς ή από τις ΗΠΑ να ακυρώνονται και περισσότερες από 500 να έχουν καθυστερήσει, σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης FlightAware . Την Κυριακή, περισσότερες από 1.800 πτήσεις στις ΗΠΑ ακυρώθηκαν και περισσότερες από 9.900 καθυστέρησαν. Μεγάλα ξενοδοχεία, συμπεριλαμβανομένου του Marriott International και ορισμένων Hiltons, επηρεάστηκαν τόσο όσον αφορά τη διεκπεραίωση πληρωμών όσο και τις καθυστερήσεις στον έλεγχο των διαδικασιών.
Οι αερομεταφορείς American Airlines, United Airlines, Delta Air Lines, Allegiant Airlines, SunCountry και Frontier Airlines ανέφεραν προβλήματα την Παρασκευή 19/07.
Άλλες αεροπορικές εταιρείες επανήλθαν το Σαββατοκύριακο, συμπεριλαμβανομένης μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο, της Turkish Airlines, η οποία δήλωσε το Σάββατο: «Το παγκόσμιο τεχνικό ζήτημα έχει επιλυθεί. Όλες οι λειτουργίες μας έχουν επανέλθει κανονικά».
Επηρεάζονται νοσοκομεία, υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και κυβερνητικές υπηρεσίες
Η ευρεία χρήση του λογισμικού της CrowdStrike σήμαινε ότι η διακοπή εισχώρησε σε πολλές βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των επικοινωνιών έκτακτης ανάγκης, των κυβερνητικών υπηρεσιών αλλά και των υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης.
Μεγάλα νοσοκομειακά συστήματα, συμπεριλαμβανομένων των Mass General Brigham στη Μασαχουσέτη, Penn Medicine στην Πενσυλβάνια, Mount Sinai Health System στη Νέα Υόρκη, ανέφεραν όλα την Παρασκευή ότι επηρεάστηκαν από τη διακοπή.
Η Emory Healthcare στην Ατλάντα δήλωσε ότι είχε καθυστερήσει «οι διαδικασίες στα περιπατητικά χειρουργικά κέντρα και στα νοσοκομεία καθυστερούν μέχρι να σταθεροποιηθούν τα συστήματά μας».
Ορισμένα κέντρα καρκίνου, συμπεριλαμβανομένου του Dana-Farber Cancer Institute στη Βοστώνη και του Memorial Sloan Kettering Cancer Center της Νέας Υόρκης, διέκοψαν επίσης ορισμένες διαδικασίες και προγραμματισμένα ραντεβού.
Αρκετές τράπεζες αίματος παρουσίασαν επίσης διαταραχές.
Και σε μερικές περιοχές, συμπεριλαμβανομένων της Αριζόνα και της Αλάσκας, οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης διακόπηκαν για λίγο.
Οι κυβερνητικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των γραφείων Κοινωνικής Ασφάλισης και των τοπικών γραφείων του Τμήματος Μηχανοκίνητων Οχημάτων, διέκοψαν επίσης προσωρινά τις δραστηριότητές τους λόγω της διακοπής λειτουργίας.
Οι δημόσιες συγκοινωνίες στην Ουάσιγκτον, DC και την Πενσυλβάνια επηρεάστηκαν επίσης από τη διακοπή, αλλά αποκαταστάθηκαν οι εργασίες την Παρασκευή.
Και οι μεταφορείς αλληλογραφίας UPS και FedEx δήλωσαν ότι ενώ παρέμειναν λειτουργικές, περίμεναν καθυστερήσεις στις υπηρεσίες την Παρασκευή.
Με πληροφορίες από: What we know 4 days after a software update brought down computer systems around the world