Παπαστεργίου: «Στόχος η κατάργηση όλων των πιστοποιητικών γέννησης κλπ – Ψηφιακά είμαστε έτοιμοι»
Στην πρωτοβουλία για το ψηφιακό πορτοφόλι του gov.gr, η οποία αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού και ψηφιοποίησης των δημόσιων υπηρεσιών στην Ελλάδα, αλλά και στον πρώτο νόμο της ΕΕ που αφορά τη ρύθμιση του τοπίου της τεχνητής νοημοσύνης, αναφέρθηκε μιλώντας στο ραδιόφωνο της ΕΡΤ ο Δημήτρης Παπαστεργίου, Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Όπως και υπογράμμισε ο υπουργός «στην ουσία δεν χρειάζεται καν το πιστοποιητικό γέννησης. Θέλει την πληροφορία που αποτυπώνεται πάνω στο πιστοποιητικό, δηλαδή το πότε γεννήθηκα, που γεννήθηκα, ποιοι είναι οι γονείς μου.
Άρα, για να μη δημιουργούμε καν ένα πιστοποιητικό, λέμε ότι πάμε μαζί με το Υπουργείο Εσωτερικών που έχει το Μητρώο Πολιτών,που είναι ο κάτοχος των δεδομένων του, των Ελλήνων πολιτών, να καταργήσουμε την έννοια του πιστοποιητικού και όποια πληροφορία θέλουμε να δώσουμε σε μια υπηρεσία και σε ιδιωτικό φορέα-οι ασφαλιστικές εταιρείες που ξεκινήσαμε ήδη, με την συναίνεση του πολίτη, αυτή να δίνεται αμέσως.
Με άλλα λόγια, να καταργήσουμε πλέον πιστοποιητικά, να καταργήσουμε πλέον διάφορα στάδια γραφειοκρατίας, τα οποία με τα νέα δεδομένα είναι αχρείαστα.
Τα δέκα πιο δημοφιλή πιστοποιητικά
Κάνουμε αυτή τη δουλειά λοιπόν, με το Υπουργείο Εσωτερικών, με τον υπουργό Θοδωρή Λιβάνιο, να μην πάμε σε πιστοποιητικά τα οποία ούτως η άλλως δεν κάνουν καμία ιδιαίτερη αίσθηση. Αλλά να πάμε να δούμε ποια είναι τα 10 πιο δημοφιλή πιστοποιητικά τα οποία ζητάνε οι πολίτες και ποια από αυτά μπορούν να καταργηθούν γιατί είναι ήδη απολύτως ψηφιοποιημένα. Υπάρχουν και κάποια άλλα που δημιουργούνται ασύγχρονα.
Το Εθνικό Μητρώο ακόμα δεν έχει ψηφιοποιηθεί πλήρως για να μπορούμε το εκδίδουμε αμέσως, να μπορούμε δηλαδή την πληροφορία αυτή να την αντλούμε αμέσως. Ο σκοπός λοιπόν, είναι παράλληλα με την πολύ μεγάλη ρύθμιση που κάνει το Υπουργείο Εσωτερικών με το ΑΣΕΠ και την επιτάχυνση των διαδικασιών να καταργήσουμε και τέτοια αχρείαστα πλέον πιστοποιητικά και η πληροφορία όλη αυτή να πηγαίνει από τον ιδιοκτήτη, από εμάς που είναι τα δεδομένα μας, στον φορέα που τα ζητά με τη συναίνεσή μας. Αυτό αναφέρουμε ως συναίνεση και ήδη το έχουμε υλοποιήσει. Κι αυτή είναι η βάση πάνω στην οποία θα στηριχθεί και όλος αυτός μηχανισμός».
Αναφορικά τώρα, με το πότε αναμένεται να ψηφιοποιηθούν οι υπηρεσίες αυτές έτσι ώστε να υπάρχει αυτή η δια λειτουργικότητα και να μπορεί το σύστημα να αντλεί όλες τις πληροφορίες που θέλει, ο κ. Παπαστεργίου σημείωσε «Από πλευράς ωριμότητας ψηφιακής, είμαστε τελείως έτοιμοι. Θεωρώ πως επειδή το καλοκαίρι δεν είναι καλή περίοδος για τόσο σημαντικές αλλαγές, με την επάνοδο από Σεπτέμβρη πλέον οργανωνόμαστε μαζί με τους βασικούς φορείς που εξυπηρετούν πολίτες, έτσι ώστε ο πολίτης, πλέον, όταν βρεθεί ή όταν ζητήσει ψηφιακά, είτε με φυσική παρουσία κάτι με τον προσωπικό του αριθμό να μπορεί να εξυπηρετηθεί χωρίς να χρειαστεί να κάνει τίποτα άλλο.
Δεν είναι πλέον θέμα χρόνου παρά μόνο για καλύτερο συντονισμό, αν θέλετε και των υπολοίπων υπηρεσιών για να μπορέσουμε να δουλέψουμε και να βάλουμε τον ψηφιακό αριθμό στη ζωή μας.
Νέα πλατφόρμα, myInfo.gov.gr
Θα μπούμε σε μια πλατφόρμα, myInfo.gov.gr, δεν έχει ανέβει ακόμη, αλλά είναι έτοιμη. Αυτή θα είναι η πλατφόρμα. Θα δούμε πώς φαινόμαστε στα διάφορα μητρώα του κράτους και αν υπάρχει συμφωνία αποκτάμε προσωπικό αριθμό. Αν δεν υπάρχει συμφωνία για μία και μόνη φορά στο κομμάτι στο οποίο υπάρχει μια συμφωνία στο επίθετο μας, το όνομα μας, την ημερομηνία γέννησης, το διορθώνουμε με τις προβλεπόμενες διαδικασίες και από εκεί και πέρα διασφαλίζουμε ότι δεν θα ξανά ασχοληθούμε με τέτοιου είδους ανορθογραφίες σε σχέση με την παρουσία μας στο Ελληνικό δημόσιο».
Για τον πρώτο νόμο της ΕΕ για τη ρύθμιση της τεχνητής νοημοσύνης
Τέλος, ερωτηθείς να σχολιάσει τον πρώτο νόμο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη ρύθμιση της τεχνητής νοημοσύνης, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, επισήμανε το εξής «Νομίζω πως είναι μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία. Η Ευρώπη μπορεί να μην πρωτοπορεί όσο θα θέλαμε όλοι μας στην τεχνολογία, αλλά τουλάχιστον είναι μπροστά σε τέτοια θέματα ρύθμισης δικαιωμάτων, προστασίας της ιδιωτικότητας (…).
Δηλαδή πλέον βάζει το πλαίσιο των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης, απαγορεύει κάποια πράγματα, για παράδειγμα τη βαθμολογία των πολιτών, κατηγοριοποιεί τις εφαρμογές σε απαγορευτικές, σε πολύ επικίνδυνες εφαρμογές οι οποίες δεν έχουν ιδιαίτερο πρόβλημα.
Άρα, πλέον οι εθνικές αρχές θα πρέπει να βλέπουν εφαρμογές που χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη, να τις κατηγοριοποιούν και ανάλογα να επιτρέπουν ή όχι τη χρήση τους.
Η τεχνητή νοημοσύνη, παρ’ όλα αυτά, είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό εργαλείο. Όσο ο καιρός περνά νομίζω πως πλέον εξορθολογίζουμε και λίγο την άποψή μας για αυτή. Δεν είναι κάτι το οποίο θα διαλύσει την ανθρωπότητα. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν έχει κατανόηση. Δεν καταλαβαίνει τι είναι το κείμενο που διαβάζει, απλά έχει διαβάσει δισεκατομμύρια κείμενα και είναι πολύ καλή στο να σου βρει επόμενες λέξεις, φράσεις κλπ.
Άρα, πρέπει να τη δούμε ως ένα σημαντικό εργαλείο στη ζωή μας και γι’ αυτό και στο ελληνικό Δημόσιο πολύ νωρίς, σχεδόν ένα χρόνο τώρα, εννιά μήνες, έχουμε εντάξει τέτοιου είδους εργαλεία σε αρκετά σημεία της δημόσιας ζωής και στις δημόσιες διαδικασίες, προκειμένου ακριβώς να μπορέσουμε να κάνουμε τη ζωή των πολιτών ακόμα πιο εύκολη».