Τι συμβαίνει με τις συγχωνεύσεις τμημάτων στα σχολεία – Ο εξορθολογισμός και οι αντιδράσεις
Νέα δεδομένα στην εκπαίδευση φέρνουν οι συγχωνεύσεις τμημάτων σε σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίες φέρνουν μαζί τους και αντιδράσεις από τον μαθητικό κόσμο, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Τι υποστηρίζουν οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες και τι απαντά το υπουργείο Παιδείας; Τι ορίζει τελικά η νομοθεσία για τον μέγιστο αριθμό μαθητών ανά τμήμα και πώς η εξίσωση αυτή έχει προκαλέσει αναστάτωση στην εκπαιδευτική κοινότητα;
Αναγκαίος εξορθολογισμός
Σε πρόσφατη τηλεοπτική συνέντευξη, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης επεσήμανε ότι ο ελληνικός μέσος όρος μαθητών ανά εκπαιδευτικό είναι πολύ πιο χαμηλός από τον ευρωπαϊκό (8,2 μαθητές ανά εκπαιδευτικό στην Ελλάδα, την ώρα που στην Ολλανδία αντιστοιχούν 16 παιδιά ανά εκπαιδευτικό και στη Φιλανδία 14 παιδιά ανά εκπαιδευτικό), αναφέροντας ότι το υπουργείο προχωρά σε εξορθολογισμό των τμημάτων της περιφέρειας.
«Προχωρούμε σε έναν απολύτως αναγκαίο εξορθολογισμό τμημάτων για να πετύχουμε καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα», είπε χαρακτηριστικά.
Εντούτοις, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ) περισσότερα από 1.000 τμήματα έχουν καταργηθεί οδηγώντας αρκετούς μαθητές σε αλλαγή σχολείου, με παιδιά κυρίως της επαρχίας να αναγκάζονται να μετακινηθούν με ίδια μέσα, πολλά χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι τους.
«Στην Περιφερειακή Διεύθυνση Αττικής παρατηρούνται περισσότερες από 80 ανακλήσεις αποφάσεων δημιουργίας τμημάτων και δεκάδες απορριπτικές αποφάσεις σε νέες προτάσεις (Πειραιάς, Ανατολική Αττική, Γ’ Αθήνας, Α’ Αθήνας)», αναφέρει η Διδασκαλική Ομοσπονδία και προσθέτει:
«Σε σχολεία, δηλαδή, που το σύνολο των μαθητών ανά τμήμα αγγίζει το 27, 28 και 29 διατηρούν ένα τμήμα, αντί να το διχοτομήσουν. Αναγκάζουν μαθητές να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον για λόγους αδιανόητους παιδαγωγικά».
«Πολιτική περικοπών»
Ο πρόεδρος της ΔΟΕ Σπύρος Μαρίνης, σχολιάζει ότι πρόκειται για «μία λογιστικού τύπου αντιμετώπιση της εκπαίδευσης» και κάνει λόγο για «πολιτική περικοπών που πέρα από παράνομη είναι και απάνθρωπη».
«Στριμώχνουν τα παιδιά σε αίθουσες, συχνά ακατάλληλες, υποβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο την εκπαιδευτική διαδικασία, οξύνοντας τις μορφωτικές και παιδαγωγικές ανισότητες των μαθητών και περικόπτοντας εκπαιδευτικό προσωπικό» λέει στο CNN Greece ο κ. Μαρίνης που ζητά να ανακληθούν οι αποφάσεις για συγχωνεύσεις, διαμηνύοντας ότι οι εκπαιδευτικοί είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) Στέλλα Mανουσογιωργάκη. «Για άλλη μια φορά το υπουργείο βλέπει τα παιδιά σαν λογιστικά νούμερα. Μοναδικός στόχος των συγχωνεύσεων και των καταργήσεων τμημάτων είναι οι περικοπές και άρα ακόμη χαμηλότερη χρηματοδότηση στην Παιδεία παρόλο που είμαστε πολύ πιο κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», δηλώνει στο CNN Greece.
Μόνο το 1% συγχωνεύεται
Η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, αντιτάσσει ότι τα τμήματα που συγχωνεύονται είναι ελάχιστα και ότι μάλιστα το υπουργείο επανεκτιμά συνεχώς τις περιπτώσεις.
Απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, ανέφερε ότι οι αρχικές συγχωνεύσεις ήταν 929 σε συνολικά 71.336 τμήματα σε όλη τη χώρα.
«Δηλαδή ποσοστό 1,29%», είπε, τονίζοντας μάλιστα ότι ύστερα από εκατοντάδες ανακλήσεις αποφάσεων (συγκεκριμένα 185 ανακλήσεις), ο αριθμός των συγχωνευμένων τμημάτων διαμορφώνεται στα 744 πλέον.
«Ένα υπουργείο που δεν είναι δογματικό αναγνώρισε σε μερικές περιπτώσεις ιδιαιτερότητες και με βάση αυτές έκανε τροποποίηση των αρχικών αποφάσεων. Κι αν στην πορεία διαπιστωθούν κι άλλες ιδιαιτερότητες που επιβάλλουν να χαρακτηριστούν κι άλλα τμήματα ολιγομελή, βεβαίως και θα το κάνουμε, γιατί πάντοτε το κριτήριό μας είναι το συμφέρον των μαθητών, αλλά και των εκπαιδευτικών και δεν γίνεται καθόλου για λόγους οικονομίας» τόνισε η κ. Μακρή.
Πόσοι μαθητές επιτρέπονται ανά τμήμα
Ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στην Πρωτοβάθμια (Νηπιαγωγεία και Δημοτικά) καθορίζεται στους 25 μαθητές σύμφωνα με τις προβλέψεις του αρ. 6 και αρ. 7 του ΠΔ 79/2017 (Α’109), ενώ στα Γυμνάσια και τα Λύκεια ο αντίστοιχος αριθμός σε κάθε τμήμα δεν μπορεί να υπερβαίνει τους 27 μαθητές.
Οι παραπάνω αριθμοί διαμορφώνονται ανάλογα με την οργανικότητα της εκάστοτε σχολικής μονάδας, με τον νόμο να προβλέπει «διαίρεση» του τμήματος εάν σε αυτό φοιτούν 27 μαθητές.
Η νομοθεσία (περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 Α’ 199) προβλέπει επιπρόσθετα ότι σε κάθε τμήμα δεν μπορούν να φοιτούν περισσότεροι από ένας/μία μαθητής/τρια με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες διευκρινίζοντας ότι σε αυτή την περίπτωση ο συνολικός αριθμός των μαθητών του τμήματος μειώνεται κατά τρεις.
Αντίστοιχα, ο αριθμός των μαθητών με διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν μπορεί να είναι ανώτερος των τεσσάρων ανά τμήμα (άρθρο 6 του ν. 3699/2008 Α’ 199 όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1α του άρθρου 11 του ν. 4452/2017 Α’ 17). Στην περίπτωση που οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες υπερβαίνουν τους τέσσερις, τότε ο μέγιστος αριθμός του τμήματος στο οποίο φοιτούν μειώνεται κατά τρεις μαθητές.